PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

#16 Bericht door PA0LMD »

Thijzer schreef: 08 feb 2022, 14:10 Wat zijn de specificaties van de draad op deze type verbinding? Met name de chassisdelen zijn ellendig, wellicht dat nasnijden met een snijplaat het probleem verhelpt maar dan moet je wel de juiste maat hebben.
Zie mijn eerdere reactie !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

#17 Bericht door PA4WK »

Toch altijd weer opmerkelijk dat veel amateurs een flink bedrag uitgeven aan een transceiver maar niet iets meer willen betalen voor pluggen van een gerenomeerd merk, dan heb je namelijk al dat gedoe niet, en mocht het toch een keer gebeuren kun je altijd terug gaan naar de handelaar.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

#18 Bericht door PA9X »

PA4WK schreef: 09 feb 2022, 18:07 Toch altijd weer opmerkelijk dat veel amateurs een flink bedrag uitgeven aan een transceiver maar niet iets meer willen betalen voor pluggen van een gerenomeerd merk, dan heb je namelijk al dat gedoe niet, en mocht het toch een keer gebeuren kun je altijd terug gaan naar de handelaar.
Of de UHF plug op de transceiver vervangen door N.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

#19 Bericht door PA1GVZ »

Het probleem wat ik juist heb is dat de PL plug er niet ver genoeg op gedraaid kan worden. Draait verder soepel dus de draad is het probleem niet. Wat mij opviel is dat dit alleen voorkomt bij pluggen waarvan de inwendige draad niet doorloopt in plug tot het einde van de behuizing. Ook de betere pluggen van Hamshop hebben hetzelfde probleem omdat de draad niet ver genoeg doorloopt. Dit lijkt te maken te hebben met het voorste stuk op het chassisdeel waar de kartels op zitten om mee draaien van het binnenste gedeelte te voorkomen.

Wellicht weet iemand of er een specifiek merk plug is waar de draad van doorloopt? Dan is mijn probleem opgelost :D .

73, Gert

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

#20 Bericht door PA9X »

PA1GVZ schreef: 09 feb 2022, 21:09 Het probleem wat ik juist heb is dat de PL plug er niet ver genoeg op gedraaid kan worden. Draait verder soepel dus de draad is het probleem niet. Wat mij opviel is dat dit alleen voorkomt bij pluggen waarvan de inwendige draad niet doorloopt in plug tot het einde van de behuizing. Ook de betere pluggen van Hamshop hebben hetzelfde probleem omdat de draad niet ver genoeg doorloopt. Dit lijkt te maken te hebben met het voorste stuk op het chassisdeel waar de kartels op zitten om mee draaien van het binnenste gedeelte te voorkomen.

Wellicht weet iemand of er een specifiek merk plug is waar de draad van doorloopt? Dan is mijn probleem opgelost :D .

73, Gert
Heb je een PL-plug waarin je de coax moet "schroeven" of "klemmen"? Bij de klemversie heb ik ook gehad dat de plug niet ver genoeg over het chassisdeel gedraaid kan worden.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

#21 Bericht door PA1GVZ »

Klem versie geeft inderdaad dat probleem maar bij de schroefversie is het afhankelijk van de inwendige draad van de plug.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

#22 Bericht door PA9X »

Een schroefplug links naast een klemplug rechts. De klemplug loopt tegen de rand van het chassisdeel aan. Dat heb jij dus ook?
Bijlagen
Screenshot at Feb 11 12-31-24.png
Screenshot at Feb 11 12-31-24.png (262.34 KiB) 6762 keer bekeken

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: PL-259 past niet altijd even goed op chassisdeel

#23 Bericht door PA1GVZ »

Bij sommige chassisdelen heb ik dat ook met de klemplug maar bij de schroefplug is het anders. Daar kan je de plug simpelweg niet verder draaien omdat de draad ophoudt in de plug terwijl er voldoende draad op het chassisdeel zit om verder te draaien.

Plaats reactie