Mean Well PSU als shack voeding

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Mean Well PSU als shack voeding

#1 Bericht door BX2ABT »

Mijn hele oude lineaire voeding heeft problemen, dus ik wil - goedkoop - een tijdelijke shack PSU van circa 25A tot ik tijd heb om de lineaire voeding te herbouwen. In een ander draadje kwamen de Mean Well geschakelde voedingen op en dit lijkt mij een aardige oplossing.

Mijn boodschappenlijstje is nu als volgt:

RSP-320-13.5 (circa 61 euro) - de unit itself (https://www.mouser.tw/ProductDetail/709-RSP320-13.5)
TE 1-6609037-2 Power Line, Two-Stage Noise Reduction (circa 26 euro) - noise filter voor de 110V input (https://www.mouser.tw/ProductDetail/571-1-6609037-2)
Kemet SCR25XV-350-2R4A003JH common mode choke (circa 13 euro) - choke voor na de 13.5V output (https://www.mouser.tw/ProductDetail/80-SCR25XV3502R43JH)
2x2200uF (lokaal aankoop) - voor output filter (https://i.imgur.com/bKyBSB8.png)
De rest kan ook lokaal gekocht worden: voedingskast, 110V inlet, aansluitpunten 13.5V, etc.

De TE noise reduction unit is een beetje aan de prijzige kant, maar het is wel two stage. Een combinatie inlet/filter van Shaffner is wat lager in prijs, maar ik wil het helemaal storingsvrij hebben. Wat is wijsheid?

Ik wil ook graag een Ammeter aansluiten. Panelmeters zijn hier goed te krijgen, maar ik twijfel nog of ik er een met shunt moet kopen of een compacte waar je 30A door kunt laten gaan. Wat voor voordeel heeft een shunt Ammeter?

Wat ik me ook afvraag is of ik niet ook de 13.5V aansluitingen moet zekeren. Er zitten zekeringen in de leidingen naar de transceivers, maar niet naar sommigen andere apparaten. Ik zie ze in mijn andere voedingen ook niet zitten en zekeren bij de bron lijkt me logisch, dus waarom gebeurt het niet in commerciele voedingen?

Commentaar, tips en aanbevelingen welkom. Groet,

Hans

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#2 Bericht door pe1cmo »

Dat ziet er goed uit.
Kwa kortsluit veiligheid, wel of geen zekering, de meanwell is kortsluit bestendig.
Maar als je er iets op zet wat maar enkele amperes trekt, zou ik wel een extra zekering gebruiken.

Ampere meter, er zijn losse shunts te koop, en dan de A meter op het front.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#3 Bericht door PA3DAT »

Bij die Meanwell staat ook, zoals eerder opgemerkt: "Het product is alleen beschikbaar voor OEM-/EMS-klanten en zakelijke ontwerpers."
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#4 Bericht door pe1cmo »

dat valt best mee, meanwell is bij de meeste groothandels te koop, winkels een stuk minder omdat die storende Chinese meuk nu eenmaal goedkoper is (of een hogere winstmarge voor de verkoper)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#5 Bericht door pe1cmo »

EA7/PE1CMO
Ayamonte España

BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#6 Bericht door BX2ABT »

PA3DAT schreef: 13 dec 2021, 19:35 Bij die Meanwell staat ook, zoals eerder opgemerkt: "Het product is alleen beschikbaar voor OEM-/EMS-klanten en zakelijke ontwerpers."
Ik woon op een eilandje in oost Azië en daar heeft Mouser andere limitaties. Kan dus gewoon bestellen en deze keer geluk voor mij, (9 van de 10 keer hebben jullie het daar in Europa beter).

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#7 Bericht door ON5GM »

Dag allen,

Ik gebruik hier in de shack de Meanwell SP500-12 en ik ben er zeer tevreden van, enkel de fan maakt nogal herrie.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#8 Bericht door BX2ABT »

Daarom heb ik voor de RSP-320-13.5 gekozen, want die heeft een variable ventilator snelheid en ik hoop dat dit de geluidsoverlast zal verminderen.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#9 Bericht door 19DT2120 »

Fan kan je vervangen voor een die stiller is!
De PSU zal wel gemaakt zijn voor industrieel gebruik en daar houden ze dus weinig rekening met het geluid wat deze produceert!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Mean Well PSU als shack voeding

#10 Bericht door PH1HI »

Mooi dat er Sense ingangen op zitten, dat mis ik altijd bij de PSUs die "normaal" voor transceivers ed worden verkocht.
Tegenwoordig met stromen die richting 20A en meer gaan is het toch wel fijn als het spanningsverlies in de DC kant wordt gecompenseerd, m'n 7300 heeft er zomaar een meter DC kabel aan hangen, met 20..25 mOhm per kant (heel optimistisch gedacht) is dat toch al zo'n Volt verlies bij 20 A..
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Plaats reactie