ethernet-over-power storing filteren

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

ethernet-over-power storing filteren

#1 Bericht door PD9FVH »

Hallo,

Ik gebruik van die ethernet-over-power adapters. Opvallend genoeg met m'n zendamateurgebeuren (2m & LoRaWAN) geen last van.
Echter wel als ik ga meten aan een schakeling:
ruis-net.png
Als ik de laptop waar ik dat op doe (met een Hantek 6022BL) helemaal los haal van het net (niet alleen de oplader maar ook beeldschermen, usb-hubs, etc etc) dan verdwijnt die ruis.

Helaas is die die E-O-P adapters weggooien voorlopig geen optie dus nu is mijn vraag: zijn er nog dingen die ik kan doen om de storing die via de 230V binnenkomt te verminderen? De powerkabel door een ferrietkern halen? Of gaat iets als https://www.conrad.nl/p/ehmann-0463x000 ... wit-431858 me helpen? (ik vraag het maar want dure jongen)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: ethernet-over-power storing filteren

#2 Bericht door PA1AIS »

Laat het ons weten of het helpt?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ethernet-over-power storing filteren

#3 Bericht door elsinga »

Al die PLC dingen hebben zendamateur notches (en sommige zijn daar beter in dan anderen, zie pc5e.nl/emc), maar verder ook niet. Ze zijn domweg gebouwd om als zender te werken en de bedrading in een huis als antenne. Enige manier om storing buiten de HAM banden te reduceren is bij het gestoorde apparaat. Wat daar werkt, geen idee....
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: ethernet-over-power storing filteren

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

Dat Conrad ding zal niet helpen, is alleen voor storingen die via de waterleiding binnen komen................

Uiteraard zal in jouw geval een netfilter kunnen helpen, je zegt zelf al dat als alles op de accu draait je geen storing hebt.
Maar het kan ook domweg je eigen lader/laadcircuit in de laptop zijn.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: ethernet-over-power storing filteren

#5 Bericht door PE4WJ »

Dat van die waterleiding is denk ik een vertaalfoutje van meneer Conrad :D (Zie de "datasheet" van dat ding)

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ethernet-over-power storing filteren

#6 Bericht door PD9FVH »

Ik heb uiteindelijk https://www.conrad.nl/p/rev-0014663613- ... ks-1888370 gekocht. Die filtert tot 10MHz naar verluidt.
Een 1e test laat geen rommel meer zien met de scoop en ik hoor ook geen ruis meer in de koptelefoon.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ethernet-over-power storing filteren

#7 Bericht door PD9FVH »

PD9FVH schreef: 06 okt 2021, 15:36 Ik heb uiteindelijk https://www.conrad.nl/p/rev-0014663613- ... ks-1888370 gekocht. Die filtert tot 10MHz naar verluidt.
Een 1e test laat geen rommel meer zien met de scoop en ik hoor ook geen ruis meer in de koptelefoon.
Met een andere schakeling is er nog wel die ruis. Moeilijk te zeggen of die minder geworden is (door het +/- onverspelbare karakter van die schakeling; een gitaar-effect met versterkende opamps).

Maar die 1e, een esp32 gebasseerde functiegenerator, lijkt op 't oog minder rommel te hebben.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: ethernet-over-power storing filteren

#8 Bericht door PE9ZZ »

PD9FVH schreef: 06 okt 2021, 16:17Met een andere schakeling is er nog wel die ruis. Moeilijk te zeggen of die minder geworden is (door het +/- onverspelbare karakter van die schakeling; een gitaar-effect met versterkende opamps).
Kan natuurlijk ook zijn dat dat ding een EMC-probleem heeft en ontstoring behoeft.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie