Spoelen ?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Spoelen ?

#1 Bericht door PA3ECZ »

Bij het opruimen van de shack kwam ik een partij spoeltjes op een kern tegen, nu is mijn vraag of misschien iemand is die mij kan vertellen waar dit in gebruikt is, en is het voor een knutselaar/zelfbouwer nog te hergebruiken, ik doe er n.l. zelf niets meer mee.

Staat trouwens niets op zo'n spoeltje vermeld.

Lengte van zo'n spoeltje is ongeveer 35 mm.
Bijlagen
DSC01671.JPG
DSC01672.JPG

PE4SVG
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2020, 22:36

Re: Spoelen ?

#2 Bericht door PE4SVG »

Ik vermoed dat deze spoeltjes bij een griddipper horen. Iedere spoeltje is voor een bepaald frequentiebereik en door de juiste te kiezen kun je met de griddipper kijken of een LC kring
resonant is op de verwachte frequentie. De meter "dipt" dan.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Spoelen ?

#3 Bericht door PA3ECZ »

Nu, persoonlijk denk ik dat dit ergens anders voor gebruikt is, en niet voor een griddipper.
Bij een griddipper zijn ook spoeltjes, maar daar zit een voetje aan en die zien er ook anders uit.
Als voorbeeld zie de foto van de spoeltjes voor een Dip meter Monacor LDM-815
Bijlagen
DSC01592.JPG

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Spoelen ?

#4 Bericht door PC1L »

PA3ECZ schreef: 05 sep 2021, 18:25 Bij het opruimen van de shack kwam ik een partij spoeltjes op een kern tegen, nu is mijn vraag of misschien iemand is die mij kan vertellen waar dit in gebruikt is, en is het voor een knutselaar/zelfbouwer nog te hergebruiken, ik doe er n.l. zelf niets meer mee.

Staat trouwens niets op zo'n spoeltje vermeld.

Lengte van zo'n spoeltje is ongeveer 35 mm.
Knutselwerk of af fabriek ? Voor iemand die restaureert kan het mogelijk interessant zijn hoor. Maar waarschijnlijk niet gezien het feit dat er geen opdruk is of deze zou in de loop van ( vele ) jaren verdwenen moeten zijn.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Spoelen ?

#5 Bericht door PA3ECZ »

Nu, mocht er iemand belangstelling in hebben die mag ze gratis van mij overnemen.
Hier bij mij afhalen of tegen de verzendkosten mag ook, en dat kan dan wel via de DHL voor €4,00
Anders gaan ze hier in het ronde archief, en dat is ook jammer.

Plaats reactie