Het beste wat ze kunnen doen is wat meer nieuwe opgaven verzinnen en die heel goed laten controleren.
Zie verslag Amateur Overleg 25 oktober 2018 (!), bij 6.1 voortgang prioriteitenlijst, prio 4:
Alle vragen van het Novice examen zijn door AT en SRE nagekeken. Dat heeft een ‘schoon’ vragenbestand opgeleverd. Winstwaarschuwing: Voor de nieuwe vragen gebruikt kunnen worden, moeten eerst alle vragen nog in de database van de examentool worden geïmplementeerd. Dat is in het verleden problematisch gebleken omdat de opmaak van de vragen dan wijzigt, waardoor vragen verkeerd op het examen terecht komen, bijzondere tekens of formules niet (goed) worden weergegeven, of plaatjes in het verkeerde formaat worden weergegeven. Er wordt gestart met de implementatie (actiepunt 98-02).
Medio 2019 wordt naar verwachting gestart met nakijken van de F-vragen.
Status 2021: Onvoldoende capaciteit bij AT om de nieuwe vragen in te voeren én een examengeneratorsysteem dat bij wijze van spreken met Ducttape bij elkaar moet worden gehouden.
volgens de Veron site maakt Commissie Opleiding Zendexamens (COZ) wel degelijk examens.
Dient gelezen worden als: "COZ kan indien het AT daar om zou verzoeken het AT ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuwe examenvragen." In de praktijk is dat al jaren niet voorgekomen, waarbij dat best zonde is omdat er in de COZ mensen zitten die jaren geleden al deel uitmaakten van de examencommissie, cursusboeken schrijven en er dus voldoende ervaring aanwezig is. SRE heeft overigens de COZ wél betrokken bij het nakijken en opstellen van nieuwe vragen.
Het is raar dat de verenigingen (bij uitstek de belangen behartiger) zelf geen invloed hebben.
DARU/VRZA/VERON hebben dit weldegelijk, onder andere middels het Amateuroverleg. En zoals te lezen valt in de openbare verslagen van de afgelopen jaren komt dit onderwerp bijna ieder overleg ter sprake. Vastgesteld moet worden dat er de afgelopen jaren alleen weinig voortgang is waarbij AT de toelichting geeft: "Op dit moment doen wij onderzoek naar hoe we onze dienstverlening rondom examens kunnen verbeteren." Zolang dat onderzoekt loopt lijken op te pakken zaken stil te liggen.
Uit gesprekken met AT blijkt dat men echt wel met het onderwerp aan de slag wil maar er continue keuzes gemaakt moeten worden in prioriteit en capaciteit. Goed om te blijven realiseren dat de 12.000 zendamateurs maar een heel klein taakgebiedje is voor AT en de organisatie de afgelopen jaren in capaciteit slinkt maar de verantwoordelijkheden en taken alleen maar toenemen.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden, kijk naar de US en Dld pool vragen en vertaal deze.
Nieuwe vragen maken is niet het probleem. Het probleem staat hierboven beschreven.
Maar eh, hoe je het ook doet, er is altijd weer iemand die het anders zou willen... Laten we daar niet onze energie in steken
De wijze van afnemen van examens zal sowieso veranderen. Zoals het er nu uitziet ook op korte termijn: alle "aangewezen instellingen" die examens afnemen uit de Examenregeling Frequentiegebruik (dat zijn zowel de maritieme als de zendamateurexamens) zijn vorig jaar door AT geïnformeerd dat de aanwijzing per 1 januari 2022 komt te vervallen. Vanaf dat moment kunnen er geen examens meer door deze instellingen, waaronder ook de SRE, worden georganiseerd.
Hoe de examens voor marifoon of zendexamen vanaf dat moment plaatsvinden? Dat is op dit moment onbekend. Net zoals ook niet bekend is hoe in zo'n nieuwe situatie geborgd wordt dat de examenvragen in de toekomst (blijven) aansluiten. Als over ruim 6 maanden de nieuwe wijze van examineren niet door AT gerealiseerd is, zal het -
zoals het er nu voor staat- vanaf dat moment niet meer mogelijk zijn om een zendexamen af te leggen. Dat is misschien iets waar we ons beter druk over zouden kunnen maken.