relax zetel

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

relax zetel

#1 Bericht door on3dag »

Een relaxzetel kan men van "zit -functie" , naar "lig - functie plaatsen. Maar de mijne doet het niet meer, dus niet meer uit of in. Hij is van het merk Chateau d'Acx. Aan de onderzijde zit , een groot blok, zal waarschijnlijk de trafo zijn en dan de motoreenheid voor het uit en in schuiven, op de zijkant zitten twee halve knoppen voor de bediening. Zou er iemand van jullie een schema bezitten van de elektrische bedrading, of zou ik het eerder moeten gaan zoeken bij de bedieningsknoppen? Weet iemand of er ook bij deze typen zetels een zekering aanwezig is?
Alvast dank voor de eventuele antwoorden,
Mvg,
ON3DAG,
Dirk

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: relax zetel

#2 Bericht door Thijzer »

Beste Dirk,

Ik heb voorheen veel met zulke lineaire actuatoren gewerkt. Onder de stoel zit waarschijnlijk een trafo met elektronica en relais om de motoren te laten draaien. Dat zijn in de regel gelijkstroommotoren die door omkeren van de spanning ook van draairichting wisselen. In de motoren zit doorgaans een eindschakelaar met diode waardoor de motor niet kapot kan draaien. Als je geheugenstanden hebt, dan zit er een potmeter in óf hij moet eerst naar een uiterste stand (de meest veilige als het goed is, zonder beknellingsgevaar) bewegen waarna de elektronica pulsen telt (van een reedcontact met bijbehorende dender of van een hall-sensor).

Als hij niks meer doet, ga dan maar uit van de voeding. Afhankelijk van het type zit daar een zekering in die je vaak niet van buitenaf kunt bereiken, bij sommige kan dit wel. Maar als er aan de besturing iets kapot gaat, dan moet het al het gemeenschappelijke contact zijn dat net onderbroken is. De meeste van dit soort besturingen werken met een aantal knoppen die een gemeenschappelijke draad (+ of -) verbinden met een kanaal dat de motor bestuurt. Zo werken ook vaak 2 motoren samen door 2 knoppen in te drukken. Als je 2 knoppen van dezelfde motor indrukt, stopt 'ie.

Dus ik zou het voedingsblok eens openmaken en gaan meten. Als je een merk en type hebt, kun je op internet gaan zoeken. Vaak wordt gebruik gemaakt van dezelfde fabrikanten en zoveel zijn er niet.

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: relax zetel

#3 Bericht door on3dag »

Beste Thijzer,
Heel erg bedankt voor uw deskundige uitleg aangaande de relax-zetel. Aangezien dat de relax niets meer doet zou ik er ook kunnen van uitgaan dat de zekering defect is, in iedere geval zal ik toch maar de "zwarte doos" transformator openen en meten, om te weten waar de oorzaak zich bevindt, Nogmaals mijn dank,
Dirk

Plaats reactie