Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#16 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef:Doorslaan naar de laagspanning kant merk je normaal niet omdat de aardlek er dan uit vliegt. In principe moet je dubbel geïsoleerd galvanische scheiding hebben tussen uit en ingang als die zweeft, wat eerder opgemerkt is. Je kan je natuurlijk afvragen of elke goedkope telefoonlader dat echt heeft...

Dan nog kan het geen kwaad op de kast te vermelden dat ie gemodificeerd is, zodat een volgende eigenaar (of jijzelf als je dit over 10 jaar vergeten bent) weet dat ie zich misschien niet helemaal gedraagt zoals de fabrikant bedoeld had.
Kan zijn dat ik het plaatje mis, maar een dubbel geïsoleerd apparaat MAG niet eens geaard zijn!!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#17 Bericht door PA0LMD »

PE1PQX schreef:
pc1mb schreef:Doorslaan naar de laagspanning kant merk je normaal niet omdat de aardlek er dan uit vliegt. In principe moet je dubbel geïsoleerd galvanische scheiding hebben tussen uit en ingang als die zweeft, wat eerder opgemerkt is. Je kan je natuurlijk afvragen of elke goedkope telefoonlader dat echt heeft...

Dan nog kan het geen kwaad op de kast te vermelden dat ie gemodificeerd is, zodat een volgende eigenaar (of jijzelf als je dit over 10 jaar vergeten bent) weet dat ie zich misschien niet helemaal gedraagt zoals de fabrikant bedoeld had.
Kan zijn dat ik het plaatje mis, maar een dubbel geïsoleerd apparaat MAG niet eens geaard zijn!!
Dat plaatje mis je behoorlijk : de KPO 8230 heeft een metalen kast en de kast zit uiteraard aan de randaarde.
De 220V ontstoor C's zijn ook verbonden met de kast.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#18 Bericht door PE1PQX »

@PA0LMD
PE1MB had het over dubbele galvanische scheiding, ofwel dubbele isolatie. Daar doelde ik op.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#19 Bericht door pc1mb »

Als je een dubbel geïsoleerd apparaat aardt dan is ie niet meer dubbel geïsoleerd, zo eenvoudig is dat eigenlijk.

Maar de vraag is andersom: als je de secundaire kant laat zweven, dus niet aardt, zou ie dan niet dubbel geïsoleerd moeten zijn van primair?

Ik gebruik bewust de term galvanische scheiding niet, want die wordt soms nogal verwarrend gebruikt. Bv een tv coax waar alleen de kern door een c'tje DC ontkoppeld is, wordt door sommigen al enkelvoudig galvanisch gescheiden genoemd...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#20 Bericht door PA3DJS »

Als je niet kunt vertrouwen op de aanwezigheid van een veiligheidsaarde (hier vanwege bewust losnemen), dan moet de transformator double of reinforced insulation hebben, of een ander systeem dat daaraan gelijkwaardig is. Het gaat hier overigens om twee transformatoren (power en transistor driver).

Vertrouw niet op je aardlekschakelaar en/of een "shackaarde". Uit EMC/bliksemstandpunt is het niet handig om een grote aardlus te maken die je onderbreekt over een transformator met basic insulation. De transients komen nu namelijk mooi over de transformator te staan (omdat je daar de onderbreking hebt gemaakt). De testspanning voor een dubbel geisoleede transformator is niet voor niets twee keer zo hoog (als voor een trafo met basic isolatie).

Beetje OT, In hoeverre is die scheiding nodig, denkende aan de opmerking van PE1CMO (08 maart 2021, 09:49).

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#21 Bericht door PH1HI »

Nog even dit: ik bedenk mij net dat in de professionele PSUs die ik gebruik voor m'n werk, de positieve- of negatieve uitgangen ook niet aan de randaarde vast zitten, die hebben allemaal een aparte chassis-aarde aansluiting om te kunnen kiezen tussen verbinden of zwevend. Dat is niet voor niets, je wil je aarding bewust kunnen kiezen en niet afhankelijk zijn van "algemene regel".
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#22 Bericht door PA3DJS »

PH1HI schreef:Nog even dit: ik bedenk mij net dat in de professionele PSUs die ik gebruik voor m'n werk, de positieve- of negatieve uitgangen ook niet aan de randaarde vast zitten, die hebben allemaal een aparte chassis-aarde aansluiting om te kunnen kiezen tussen verbinden of zwevend. Dat is niet voor niets, je wil je aarding bewust kunnen kiezen en niet afhankelijk zijn van "algemene regel".
Nog even dit: voedingen die je de keuze geven (die heb ik hier ook staan, met randaarde), hebben dubbele isolatie in hun AC naar DC circuits (transformator, opto-couplers, etc). Je komt ook nog weleens een scherm tegen tussen prim en sec. Dat scherm zit altijd aan de veiligheidsaarde vast, zodat je tussen prim en scherm basic insulation mag hebben. Als er wat mis gaat, krijg je sluiting naar het scherm en blijft de secundaire zijde (waaruit de DC wordt afgeleid) aanraakveilig.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#23 Bericht door pc1mb »

Dabbedoelik.

Je wilt de keuze, maar dan moet het wel goed zitten. Nuja als je de beperkingen van je oplossing maar kent.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Negatieve output zit aan chassis ground in K-PO 8230 PSU

#24 Bericht door PA0ETE »

Wat ik me, dit alles lezend afvraag, zeker ook met alle moeite in gedachten om deze kwestie aan te pakken: voor welk probleem is dit alles de oplossing?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie