Repareren van voedingskabel ontvanger

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Repareren van voedingskabel ontvanger

#31 Bericht door Snof »

Rik-93 schreef:Sorry Snof, maar ik zie hier wel 1A en 2A zekeringen.
Zie: https://www.conrad.nl/o/platte-zekeringen-f1732912.
Dat zijn toch de zekeringen die in die platte houder gaan...?
Je hebt gelijk, eerst waren de lichtere zekeringen kleiner, de mini-standaardzekering.

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Repareren van voedingskabel ontvanger

#32 Bericht door Rik-93 »

Dank PA3DJS, ik snap dat het door een erkend iemand veiliger is.
Mijn vader is er helaas niet meer, overleden op 1 maart 2020, dus dat is eigenlijk ook geen optie meer.

En daarbij komend, wil ik het graag zelf proberen.
Anders leer ik het nooit, is mijn achterliggend idee.
Wat kan er nou misgaan met het solderen van twee draden, zodat de zekering + nieuwe houder weer tussen de voedingskabel zitten.
Voor mijn idee is het solderen van twee draden, daar kan weinig misgaan, toch...
En als het dan alsnog mis gaat, dat weet ik wat ik de volgende keer niet moet doen.

Misschien een harde leerweg, maar dat lukt mij heus wel.
Ik ga dan binnenkort even die zekeringhouder in de post van PE2AAB (de InLine houder) bestellen en er tussen solderen.
Mensen, allemaal dank voor de super uitleg en het meedenken.

Ik wens jullie allemaal in ieder geval een fijn weekend!
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Repareren van voedingskabel ontvanger

#33 Bericht door PA3DJS »

@PE2AAB:
Ja, dat vermoeden had ik ook (dat het dopje/contactje weg is waar de zekering tegen aan komt, idem voor het veertje).

@Rik:
Ik wist niet dat je vader was overleden. De reden van mijn opmerking m.b.t. hulp is dat het jammer zou zijn als het toch niet goed komt. Een tussenvorm is dat je het zelf doet, en daarna de reparatie aan iemand laat zien die er meer ervaring mee heeft.

Het voordeel van zo'n plate ATO zekeringhoudering is (gewoon mijn mening) dat die zekeringen overal te koop zijn (hoewel ik twijfel of ze overal de 1A variant hebben.

Wat staat er op de originele zekering? Niet elke 1A zekering is hetzelfde. Je hebt bijvoorbeeld zekeringen die snel doorbranden, die er wat langer over doen, en die er heel lang over doen.

In elektronica die vanaf DC wordt gevoed, zitten doorgaan "snelle" zekeringen met een F va Fast. Bijv F1.25A / 250V. Vaak staan er nog wat meer letters en cijfers op.

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Repareren van voedingskabel ontvanger

#34 Bericht door Rik-93 »

Nee ik snap je punt, PA3DJS.
Ik ga binnenkort even zo'n InLine zekeringhouder bestellen en er tussen solderen.

Misschien is het een idee om, na het solderen, dat ik er even een paar closeup fotos van maak en dat jullie dat even nakijken.
Ik kan echt niemand ontvangen, of bezoeken.
Dus mocht het aan de orde zijn, denk ik niet, dan is opsturen nog een optie.

In ieder geval, allen bedankt voor de info en steun, dat waardeer ik enorm.
Ook ga ik voor de zekerheid even de oude glaszekering nalopen op letters/cijfers/codes, zodat ik de juiste zekeringen bestel.
De oude zekering doet het nog wel, maar dan heb ik ze in ieder geval in reserve... Altijd handig. :lol:
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Plaats reactie