Big ass powerbank zelf bouwen

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Big ass powerbank zelf bouwen

#1 Bericht door Thijzer »

Op velddagen is het altijd de vraag waar je die 12V een beetje langdurig vandaan haalt. Ik heb daarom een powerbank gebouwd met een stel 25Ah accu's en wat elektra zodat ik nooit meer zonder power zit. Misschien is het voor het voorjaar een leuk bouwproject?
Tijdens de recente stroomuitval in het Heuvelland draaide mijn CV-ketel wél gewoon door en kon ik met de Nespresso uit de auto gewoon lekker een bakkie doen, allemaal dankzij deze flinke jongen:

Afbeelding

Afbeelding

In de koffer zitten 2 stuks 12V 25Ah accu's en een lader, een inverter voor 230V @ 300W, een 24V omvormertje voor surplus radio's en een aantal uitgangen. Alles is gezekerd en bediend met flinke relais (rechts achterin) en de zware uitgangen hebben nog een automaat voor 20A of 10A. Je kunt een HF transceiver de hele dag op vol vermogen gebruiken, niks aan de hand. En tegelijk kun je de telefoon opladen en je laptop aangesloten houden.

Afbeelding

Heeft al menig tripje z'n diensten bewezen. Hij is niet licht maar doet wel z'n werk uitstekend!

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#2 Bericht door PH2LB »

Das een serieus mooie powerbank. Heb je details over de 300W omvormer?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#3 Bericht door Thijzer »

Die omvormer is volgens mij ook van Nedis, dat weet ik niet meer precies. Maar is niks bijzonders. Hij is 150W continu en 300W piek als ik het goed interpreteer.
Ik heb het stopcontact eruit gesloopt en de kabel direct op de print gesoldeerd. De ventilator zit bovenin de omvormer en in de deksel van de powerbank zit ook een ventilator waar nog een thermostaatje op komt voor als de lucht uit de omvormer warm wordt.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#4 Bericht door pe1cmo »

Mooi setje, en er zijn tegenwoordig wat lichtere Lithium accus. maar wel een stuk duurder denk ik.
Maar als het gewicht te doen is, zou ik het ook zo doen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#5 Bericht door elsinga »

Ik denk ook al een tijdje over een dergelijk project, maar zou dan toch voor Lithium (LiFePo) accu's gaan. Die kun je vrijwel geheel ontladen, in tegenstelling tot de AGM/lood variant die je beter niet onder de 50% ontlaadt.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#6 Bericht door Thijzer »

De verkrijgbaarheid en prijs van deze loodaccu's is wel een groot voordeel boven de Lithium-varianten. Maar het gewicht is wel een nadeel. Met het zelfde gewicht kun je met Lithium een veel grotere capaciteit bereiken.
Al met al kost dit kistje rond de € 150 schat ik, afgezien van de knutseltijd.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#7 Bericht door PA1AIS »

Mooi gemaakt!. De lader zit zeker achterin?

Is die koffer stijf genoeg met dat gewicht?

Ik heb nog zo'n Nedis 300 watt sinus omvormer en een 60AH LiFePo accu......

Wij hebben recent ook zoiets gemaakt voor mobiele AIS transponder apparatuur voor op grote pontons over de Noordzee met container kranen. Daar hadden we 100AH LiFePo in een koffer met lader.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#8 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb zoiets gebouwd voor scoutingkamp, met twee zonnepanelen 100W samen, en 14 usb-poorten om telefoons op te laden.
Afgelopen jaar met succes live getest.
Oplaad tijd verdienen, doen kinderen alle klusjes voor ;)
Afbeelding
25Ah accu dacht ik
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#9 Bericht door elsinga »

Ja, zonnepanelen er bij wilde ik ook doen. Kun je midden in de natuur gewoon stroom opwekken en gebruiken. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#10 Bericht door pc1mb »

Binnenkort, op velddagen overal:

https://sonomotors.com/

Zonnepanelen? Check.
Powerbank? CHECK.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Big ass powerbank zelf bouwen

#11 Bericht door Thijzer »

PA3TON schreef: Oplaad tijd verdienen, doen kinderen alle klusjes voor ;)
Moderne slavernij dus, volkomen legaal (en heel praktisch waarschijnlijk) :lol:

Een zonnecel zou kunnen maar is niet noodzakelijk gezien de levensduur van de accu: meer dan een dag. Maar als je echt off-grid gaat dan zou dat zeker een goede optie zijn.

De lader zit inderdaad achterin, in het midden net zichtbaar. Achterop zit een voedings-aansluitblok voor standaard 3-polige 230V kabels. Die lader komt van de Action, kost iets van € 15 en laadt de accu niet heel snel op maar snel genoeg om na 12 uur weer vol te zijn. Daarna gaat 'ie over op druppelladen zodat je het accupack in top conditie houdt. Zijn normaal voor motoren en auto's tijdens om de winter te laten overleven, niet om een volledig lege accu op te laden, dat duurt te lang (maar kan wel).

Plaats reactie