+ en - vanuit batterij

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#16 Bericht door PA0LMD »

PA1AIS schreef:Niet om het 1 of ander, maar ik heb in verschillende birds een printje gemaakt met één batterij. Misschien tijd om het hele printje aan te passen?
Bij gelegenheid zal ik het schema eens zoeken.

https://owenduffy.net/module/PepAmp/PeakAmp.htm
Dat is al voorgesteld......zie verder naar boven.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: + en - vanuit batterij

#17 Bericht door PG7VG »

Excuses Juul! Dat ik niet met een oplossing kwam zoals van ON7IR (Zonder meer interessant)
Ik refereer naar de veelgebruikte batterijen die in divers hand gereedschap gebruikt worden. En, gezien latere reactie’s, nog niet eens zo’n stom idee.

Jouw reactie daarin tegen is voor mij het voorbeeld van iemand die het antwoord op zijn eigen vraag niet bevalt. Wat mij betreft moet je in dat geval de vraag niet stellen....

Voor mij is het nu wel genoeg geweest op dit forum, nooit eerder zoveel geërgerd aan diverse personages.

Ik zal de beheerders vragen mij te verwijderen.

Voor allen die ze willen aannemen.

Fijne dagen met familie en vrienden, stay safe en dat 2021 weer een “ouderwets” prettig jaar mag worden.
73, Peter.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste mensen,

Erg veel dank voor jullie reacties. Stel ik op prijs.
Miin PEP schakeling heb ik gemaakt in de jaren 80 naar een voorbeeld uit 73 Magazine (augustus 1982).
Ik heb e.e.a. uitgebreid beschreven in DKARS nummer 11 van 2016.

(tekst gaat door onder schema )
screen 502.jpg

Het is niet de bedoeling om de schakeling die ik nu - toen zo mooi gemaakt heb weer helemaal met allerlei "moderne" IC's die sommige van jullie mij aanraden weer opnieuw te maken.
Wel kende ik al het schema dat PA1AIS als laatste voorstelde. Dat gebruikt een LM358 (ik heb nog 3 x MC358 liggen ik moet nog kijken of die als vervanger te gebruiken zijn).

Ook ben ik nog aan kijken of ik het printje in m'n Bird kan onder brengen en dan de voeding gewoon via een adaptertje kan laten geschieden. Want je kent dat wel, iedereen heeft wel een doos vol adapters liggen.

Voor de rest is het maken op dit moment niet zo opportuun want de Bird met zender, en vele andere spullen, zitten al in verhuisdoos 11. Want over en aantal maanden verlaat ik dit QTH.
Maar gisteren zat ik zo eens door m'n gegevens te kijken kwam e.e.a. in mij op.

Nogmaals dank voor jullie gedachten.

Mooie en veilige Kerst aan jullie !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

PG7VG schreef:Excuses Juul! Dat ik niet met een oplossing kwam zoals van ON7IR (Zonder meer interessant)
Ik refereer naar de veelgebruikte batterijen die in divers hand gereedschap gebruikt worden. En, gezien latere reactie’s, nog niet eens zo’n stom idee.

Jouw reactie daarin tegen is voor mij het voorbeeld van iemand die het antwoord op zijn eigen vraag niet bevalt. Wat mij betreft moet je in dat geval de vraag niet stellen....

Voor mij is het nu wel genoeg geweest op dit forum, nooit eerder zoveel geërgerd aan diverse personages.

Ik zal de beheerders vragen mij te verwijderen.

Voor allen die ze willen aannemen.

Fijne dagen met familie en vrienden, stay safe en dat 2021 weer een “ouderwets” prettig jaar mag worden.

Hoi Peter,

Excuses hoeft niet hoor. Ik kan wel wat hebben maar ik lees dat en denk dan ;"jeemig..................wat flauw'.
Maar je was me al voor. En de beheerders hoeven niet in aktie komen hoor. Beetje "heen en weer" is in mijn optiek niet erg. Anders wordt alles zo braaf.

En blijf veilig.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#20 Bericht door pe1cmo »

Je zou een extra opamp kunnen gebruiken waarvan de uitgang op de halve voeding staat, en dat kan je doen door 2 weerstanden van 10k in serie van + naar - te zetten, het middenpunt is een halve voedingspanning en geef je aan de + ingang van een opamp. De - ingang naar de uitgang, en dat is nu je virtuele massa.
Door de opamp is het nu zeer laag ohmig.
Alle massapunten zet je op de uitgang. (uitgangs is dus massa geworden.

De + en - van de batterij zweven dan, maar dan werkt het wel met één batterij.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1cmo schreef:Je zou een extra opamp kunnen gebruiken waarvan de uitgang op de halve voeding staat, en dat kan je doen door 2 weerstanden van 10k in serie van + naar - te zetten, het middenpunt is een halve voedingspanning en geef je aan de + ingang van een opamp. De - ingang naar de uitgang, en dat is nu je virtuele massa.
Door de opamp is het nu zeer laag ohmig.
Alle massapunten zet je op de uitgang. (uitgangs is dus massa geworden.

De + en - van de batterij zweven dan, maar dan werkt het wel met één batterij.

Aha, da's ook slim.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#22 Bericht door PA3DJS »

pe1cmo schreef:Je zou een extra opamp kunnen gebruiken waarvan de uitgang op de halve voeding staat, en dat kan je doen door 2 weerstanden van 10k in serie van + naar - te zetten, het middenpunt is een halve voedingspanning en geef je aan de + ingang van een opamp. De - ingang naar de uitgang, en dat is nu je virtuele massa.
Door de opamp is het nu zeer laag ohmig.
Alle massapunten zet je op de uitgang. (uitgangs is dus massa geworden.

De + en - van de batterij zweven dan, maar dan werkt het wel met één batterij.
Zo'n floating/virtual ground is een goede optie (gebruikt weining stroom en geeft geen EMC problemen), mits de opamps nog goed blijven functioneren bij grofweg +/-4 V. Ik heb die 1458 nooit op zo'n lage voedingsspanning gebruikt. Ik gok dat Jull wel spullen heeft om even te testen of het circuit ook nog goed werkt bij +/-4 V. je raakt een heel stuk uitsturing kwijt vanwege dat die opamps verre van rail-to-rail zijn.

Mocht je te weinig uitsturing hebben, kun je nog proberen om de ground niet in het midden te leggen (bijv +5 / -3V (als de batterij al wat leeg is) ). Dit heb ik met deze opamps nooit geprobeerd, maar niet geschoten is altijd mis. Als het werkt, is het een kwestie van de weerstandsdeler op de + ingang van de virtual ground opamp aanpassen.

Mocht die 1458 het niet doen, dan kun je LM358/258 proberen, die doet het wel op lage voedingspanning en de PDIP is pin compatible.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik las ergens dat het ook kan met de LM324. Als de verhuizing over een paar maanden achter de rug is ga ik het zeker allemaal nalezen en proberen.

Ik vind het erg leuk om jullie bijdragen en gedachten te lezen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#24 Bericht door PA3DJS »

Juul - PE0GJG schreef:Ik las ergens dat het ook kan met de LM324. Als de verhuizing over een paar maanden achter de rug is ga ik het zeker allemaal nalezen en proberen.

Ik vind het erg leuk om jullie bijdragen en gedachten te lezen.
Ja, die kan ook, maar dat zijn er 4 in een behuizing, dan zul je het huidige circuit echt moeten verbouwen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: + en - vanuit batterij

#25 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja, inderdaad. Ik ga er over nadenken. Heb nog de tijd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie