Rand aarde

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rand aarde

#16 Bericht door PA3DAT »

PA5COR schreef:Draad in de grond begraven en zo kort mogelijk houden.
Ik heb 1000 meter aan koper in/op de grond voor de 160 meter vertical en een aardpen onder het raam met 2 meter draad naar de transceiver voor de "aarde" .
Cor, is dit óók aan te bevelen voor iemand die alleen ontvangt? Voor een luisteramateur?
1000 meter koper in de grond stoppen? :shock:
PA5COR schreef:Te lange aanvoerdraad naar je installatie? Neem dikke (oude) coax, verbind kern en buitenmantel aan een kant aan elkaar en knoop dat aan de aardpen.
Gebruik alleen de kern van de coax bij je te aarden apparatuur, op die manier zorgt de ommanteling voor afscherming van de kern voor de ruis en storing.
Kleine C over kern en afscherming experimenteel voor extra onderdrukking, bij apparatuur, 1 tot 10 nanoF.
Dát lijkt me wat voor een ontvanger. Ik denk dat Jarne hier nog het meest aan heeft!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Rand aarde

#17 Bericht door PA5COR »

Ik gaf allen mijn situatie weer als tegen capaciteit voor de antenne en voor het rendement.
Vandaar inderdaad ook de suggestie voor de coax truc, dit werkt prima voor ontvangen en houd het storende signaal van de binnen kern weg en levert een redelijk schone aarde op voor ontvanger en ook zend/ontvanger als de aanvoer draad langer is als een 1/4 golf op 10 meter de hoogste band voor H.F.
Zo blijf jje altijd uit de gevaren zone wat dat betreft.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Rand aarde

#18 Bericht door Bert_1 »

PA3DAT schreef:
PA5COR schreef:Te lange aanvoerdraad naar je installatie? Neem dikke (oude) coax, verbind kern en buitenmantel aan een kant aan elkaar en knoop dat aan de aardpen.
Gebruik alleen de kern van de coax bij je te aarden apparatuur, op die manier zorgt de ommanteling voor afscherming van de kern voor de ruis en storing.
Kleine C over kern en afscherming experimenteel voor extra onderdrukking, bij apparatuur, 1 tot 10 nanoF.
Dát lijkt me wat voor een ontvanger. Ik denk dat Jarne hier nog het meest aan heeft!
Dit is al vaker voorbij gekomen maar schijnt niet te werken. Ik was ook van plan om dit te proberen omdat het nogal overtuigend werd gebracht maar toch maar van af gezien.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... arde+aarde (eind 1e bladzijde e.v.)
Bert

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Rand aarde

#19 Bericht door PA3DJS »

In nagenoeg alle woningsituaties is de veiligheidsaarde zo vervuild, dat je die beter niet als stralend onderdeel van je antenne-installatie kan gebruiken.

Dus gebruik de veiligheidsaarde niet als tegencapaciteit voor een antenne. Zowel vanuit RX (storing tijdens ontvangst), als TX (storen op andere spullen) bezien, biedt het geen voordelen. Als je zelf wat gaat veranderen aan je installatie, veiligheidsaarde die naar wandcontactdozen gaat, volgt hetzelfde pad als de fase en nul draad van die WCD (dus doorgaans in dezelfde buis). Vanuit EMC bezien is dat de minst slechte optie.

Je noemt specifiek ontvangers. Loops of dipolen hebben in het geheel geen tegencapaciteit nodig, dus dan speelt het hele aardeprobleem niet (behalve voor veiligheid natuurlijk). Als je toch voor een monopoolconcept gaat, maak de tegencapacitiet dan het liefst zover mogelijk bij de woning vandaan. Je zit dan meestal het verste weg van storing.

De mantel van de coaxiale kabel zit direct vast aan de tegencapaciteit (gaas op garage, pen of draden in de grond, gaas in/onder gras, etc). De antennedraad en/of een draad die aan de tegencapaciteit vast zit, komt niet je huis binnen. Allen de coaxiale kabel met de mantel aan de tegencapaciteit komt je woning/shack binnen.

De mantel aan de andere kant (binnenkant woning) van de coax zit direct aan de ontvanger. Om voor RF de veiligheidsaarde te scheiden van de tegencapaciteit van de antenne, kun je een mantelstroomfilter opnemen in de coax. Het mantelstroomfilter laat de signaalstroom van de antenne ongehinderd door, maar zorgt dat storing aanwezig op de veiligheidsaarde in de woning niet via de coaxmantel bij de tegencapaciteit van de antenne kan komen.

De antennedraad via een muur/raam/etc naar binnen halen om aan een ontvanger te verbinden is een zeer slechte optie. De veiligheidsaarde ("randaarde") is nu de tegencapaciteit waarop zich storing van allerhande apparatuur bevindt. Een "schone" aarde naar boven halen is in een normale woonhuissituatie een utopie. Zoals gezegd, zorg dat de werking van de antenne niet afhankelijk is van de veiligheidsaarde.
PA5COR schreef:
Te lange aanvoerdraad naar je installatie?, neem dikke ( oude) coax, verbind kern en buitenmantel aan een kant aan elkaar en knoop dat aan de aardpen.
Gebruik alleen de kern van de coax bij je te aarden apparatuur, op die manier zorgt de ommanteling voor afscherming van de kern voor de ruis en storing.
Kleine C over kern en afscherming experimenteel voor extra onderdrukking, bij apparatuur, 1 tot 10 nanoF.
Succes.
Dit concept (zoals ook in een artikel staat op de website van flexradio) werkt niet, er is op dit forum al een draadje over geweest. Zie:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... =flexradio

@HILSGBT
Antenne mast in huis (zeg maar door het dak) zonder bliksembeveiliging?
Ik denk dat ik niet goed meer slaap. Ik snap dat de kans op blikseminslag relatief klein is, maar als het gebeurt, kun je het met zo'n constructie niet slechter treffen (grote schade aan elektra/elektronica, brand, gewonden, etc).

In mijn ogen een goed punt van PA3JVA. De bliksemstroom wil je niet in de woning, dus afleiden buiten de woning, via meerdere paden en een eigen aardnetwerk dat los staat van de veiligheidsaarde. Hoe meer afleidpaden gelijkmatig verdeeld om je huis/woning, hoe lager de veldsterkte (zowel H als E) in de woning tijdens een inslag.

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Rand aarde

#20 Bericht door Jarne »

Bedankt voor het meedenken allemaal maar het begint nu toch wel een beetje een welles / nietes verhaal te worden.
Mijn ontvangers staan nu nog naast mijn computer beneden en de andere helft in de schuur/werkplaats.
Alle ontvangers gebruik ik nu zonder gebruik te maken van de aarde/ tegencapaciteit mogelijkheid van de betreffende ontvanger.
En ontvang waarschijnlijk wel wat storing.
Komende zomer gaat een deel ervan naar een kamertje boven.
Er komt een kleine dipool op zolder en een grotere achter mijn werkplaats buiten.
Het signaal van de grote dipool wil ik met een lange RG213 coax naar het kamertje boven brengen. Ongeveer 25/30 meter.
Aangezien ik nu nog goed tussen de houten vloer kan klussen (o.a. pijp voor utp kabel etc) zou ik dus ook een kabel of aarde draad naar de meterput kunnen maken om deze aan de ontvangers boven te knopen om eventuele stroring tegen te gaan (dus niet de veiligheids aarde van het huis en ook niet de aardpen van het huis!)
RG213 kabel heb ik genoeg, nu nog een meter of 50.
Gewone groen/gele 2,5mm2 draad heb ik ook zat.
Dikker is zo gekocht.
De vraag is, heeft het zin? of kan je beter met een beetje storing leven.
Als het geen zin heeft laat ik de extra buis achterwege.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Rand aarde

#21 Bericht door PA3DJS »

Een extra buis is altijd handig, beter mee verlegen dan om verlegen.

Als ik deze draad doorlees, is er best concensus, behalve over die schone aarde via coaxkabel met condensator van PA5COR.

Als jij dipolen gaat gebruiken met een nette balun, eventueel nog met een mantelstroomfilter ergens onderweg richting de ontvanger, dan kun je tegencapaciteit gewoon vergeten. Je ontvanger of dipool heeft geen tegencapaciteit/aarde/etc nodig. Een aarddraad, gaat geen verbetering brengen.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Rand aarde

#22 Bericht door PA1RAM »

Antenne mast in huis (zeg maar door het dak) zonder bliksembeveiliging?
Ik denk dat ik niet goed meer slaap. Ik snap dat de kans op blikseminslag relatief klein is, maar als het gebeurt, kun je het met zo'n constructie niet slechter treffen (grote schade aan elektra/elektronica, brand, gewonden, etc).
Tja ook hier hoor ik verschillende verhalen over maar ik zit er wel aan te denken omdat ik anders nooit aan hoogte kom. Ik zal dit topic elders posten, wil dit topic niet verder kapen.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Rand aarde

#23 Bericht door PA5COR »

Ik heb vele jaren geleden 2 kilo aan klap ferriet gekregen en daar de hele zend/ontvangst instalatie mee volgehangen, inclusien de kabel van de eindtrap naar transceiver van een meter vol ermee als 1:1 trafo.
Microfoonkabel, tussen kabels, voeding kabels etc volgeplakt...
Dat leverde een verbetering op, n.b. normale ruis hier aan de rand van Sneek is S6 op 160 met de vertical, S3 op 80 met de FD-4 en 40 en hoger S0 tot S1.
Ook word de vertical op andere banden gebruikt, aan de voet gevoed met de MFJ 998 Autotuner van 1500 watt.
Verder een eigenpruts aktieve antenne 10 meter van het huis af, zover mogelijk van de storings bronnen af en met veel ferriet om de coax op diverse punten, proef ondervindelijk geplaatst.

Op H.F. zal je altijd ruis/storing ondervinden, hetgeen me niet verhinderde om met de meeste continenten in Phone op 160 meter verbindingen te maken.
Condities doen meer als je denkt ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Rand aarde

#24 Bericht door Jarne »

Als ik mijn langdraad met RF balun (random wire, ik weet het :lol: ) bv aan mijn ex DDR R326 hang en daarbij een stuk geel groene VD draad aan de voorzijde in de aardaansluiting (ik noem het maar even zo) doe en over de grond naar buiten leg als tegencapaciteit, dan kan je het verschil horen. Ontvangst is beter.
Hoe kan ik zoiets boven in huis dan realiseren als ik de langdraad wil gebruiken?

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Rand aarde

#25 Bericht door PE4BAS »

Aarden in de shack is alleen voor de veiligheid. Heeft niks met RF te maken. Wil je geen vervuiling van je normale randaarde dan zou je die los kunnen koppelen in de WCD's. Voor de veiligheid zou ik de shack apparatuur dan wel voeden met een 1:1 veiligheidstrafo. Voor extra veiligheid zou je de mantel van je coax aan een aparte elektrode kunnen aarden op het punt waar de coax het huis binnengaat.

Ik zag hier een optie van kippengaas op de vloer van je shack. Dat is een hele leuke. Zelf heb ik stroken aluminiumtape onder de shackvloer. Of het veel toevoegt vraag ik me af...

Een "schone" aarde zoals het schema van flexradio gaat niet werken. Althans, het werkt natuurlijk wel als je er in geloofd. Maar dat is met veel dingen zo :lol:

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Rand aarde

#26 Bericht door Jarne »

Er zit een zware stalen H balk van een meter of 4 midden in het huis op een afstand van 2,5 meter van waar de ontvangers komen te staan.
Zou ik dat eventueel als tegen capaciteit kunnen gebruiken?
En hoe zit het met antenne tuners? moeten die op een aparte aardpen (zoals ik in 1e instantie van plan was) of moet daar ook een tegen capaciteit aan?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rand aarde

#27 Bericht door PA0ETE »

Is het niet makkelijker om gewoon bij de bouwmarkt een zakje randaarde te kopen?

https://dmpodcast.net/podcast/160728_za ... daarde.wav

:D

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Rand aarde

#28 Bericht door 19DT2120 »

PA0ETE schreef:Is het niet makkelijker om gewoon bij de bouwmarkt een zakje randaarde te kopen?

......

:D
Ik heb even een testopstelling met verschillende aarde soorten gemaakt voor in de woonkamer
Afbeelding
Ik ben benieuwd naar de resultaten :wink:
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rand aarde

#29 Bericht door PA0ETE »

19DT2120 schreef:Ik heb even een testopstelling met verschillende aarde soorten gemaakt voor in de woonkamer
Afbeelding
Ik ben benieuwd naar de resultaten :wink:
Prachtig. En wat een hoop werk!

Ik ben benieuwd hoe je het met het grondwater hebt opgelost. :lol:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Rand aarde

#30 Bericht door PA3DJS »

@19DT2120:
Die soorten "aarde" van jou maken op mij niet echt een vruchtbare indruk voor Square Foot Gardening.

@HILSGBT:
Pas maar op met randaarde, voor je het weet worden we geassocieerd met figuren die zich aan de rand van de samenleving bevinden.

@PE4BAS:
Het loshalen van de randaarde in WCD's met randaarde, is echt ver over de rand heen. Zet er op zijn minst een WCD zonder veiligheidsaarde op.
De storing koppelt capacitief gewoon over een eventuele transformator heen via de storing op fase en/of nul. Ook in geschakelde voedingen zit vaak een safety capacitor tussen primair en secundair om de conducted emissie te verminderen. Storing vanuit het lichtnet loopt daar lekker overheen richting je apparatuur. In een woonhuisomgeving vrees ik dat ferriet commercieel gezien de gunstigste oplossing is.

Ik zie wel een aantal voordelen van het gebruik van een scheidingstranformator, maar dan voor frequenties ver beneden HF. Zo'n transformator is ook handig om even met je scoop zwevend te kunnen meten.

Plaats reactie