Rand aarde

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Rand aarde

#46 Bericht door pe1rea »

Hoofdstuk 5 NEN1010

542.1.4 De eisen voor aardingsvoorzieningen zijn bedoeld om een verbinding naar aarde tot stand te
brengen die:
— betrouwbaar is en voldoet aan de eisen die aan de beschermingsmaatregelen van de installatie worden
gesteld;
— aardfoutstromen en stromen door de beschermingsleiding naar aarde kan afvoeren zonder gevaar voor
thermische, thermomechanische en elektromechanische belasting en voor elektrische schok;
— indien van toepassing, ook voldoet aan de voorwaarden voor functionele aarding;
— geschikt is voor de te verwachten uitwendige invloeden (zie hoofdstuk 51) zoals mechanische krachten
en corrosie.

542.1.5 Aandacht moet zijn geschonken aan de aardingsvoorzieningen waar hoogfrequente stromen
kunnen lopen (zie rubriek 444).
En dat zoek je zelf maar even op, grootste eis die de NEN daar geeft is, voorkom dat er ringleidingen ontstaan...

Afhankelijk van het aardsysteem wordt zelfs aanbevolen om extra aardelectrodes te plaatsen...

Ergo, indien je een losse aarding voor je shack maakt en daar je apparatuur op aard zal je moeten zorgen dat deze aan de eisen van een (veiligheids) aarding voldoet.
En er eventueel een vereffenningsleiding tussen maken.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Rand aarde

#47 Bericht door PE4BAS »

Bedankt Jinny, ben ook al aan het speuren geweest. En inderdaad staat er in artikel 444.5 ook het één en ander. Echter daar gaat het dan over aardelektroden tussen verschillende gebouwen waartussen leidingen lopen voor o.a. communicatie. Ergens wordt ook nog verwezen naar de NEN1014 norm en dat gaat dan meer over bliksembeveiliging.

Ik kom nog even terug op mijn eigen schrijven:
Ik kan het nog niet vinden via internet maar mocht dit niet mogen volgens NEN1010 dan zijn er een hoop zendamateurs die in overtreding zijn
Het hele NEN gebeuren is slechts een aanbeveling en geen wet. Dus ben je als particulier in principe nooit in overtreding. Als je hier professioneel mee bezig bent krijg je wel te maken met de arbowet. En dan is het weer een ander verhaal. Dat wij als zendamateurs in overtreding zouden zijn mag ik dus niet schrijven want het is niet zo.

Maar goed uit het oogpunt van de eigen veiligheid zou ik mezelf wel aan de NEN1010 norm willen houden.

Op internet kan je veel vinden over de veiligheidsaarde in de shack, vooral van HAMs uit de USA. Echter vergeet niet dat in andere landen andere regels gelden. Daarnaast zijn de elektrische installaties vaak ook verschillend met de in Nederland voor woningbouw gebruikte installaties. Zoek maar naar de verschillen tussen TT stelsel en TN-C-S stelsel. Dus wat bijvoorbeeld in de USA mag kan misschien niet in Nederland en andersom.
Ergo, indien je een losse aarding voor je shack maakt en daar je apparatuur op aard zal je moeten zorgen dat deze aan de eisen van een (veiligheids) aarding voldoet.
En er eventueel een vereffenningsleiding tussen maken.
Zodra je je apparatuur en/of coax daar op aard heb je ook een verbinding met de randaarde van het huis. Althans als je die randaarde gebruikt. Maak je dan ook nog een potentiaal vereffening zoals het hoort dus verbinden van die aparte elektrode aan de hoofdaardrail in de meterkast dan heb je, lijkt mij, een gigantishe aardlus. Dit lijkt me ook niet wenselijk! Is het een probleem als in de shack alleen de aparte aardelektrode gebruikt wordt? En dan met het oogpunt op de NEN1010 aanbeveling? Als dat mag, dan moet men kiezen. Of de randaarde van het huis, of de aparte aardelektrode van de shack. Kijk en dit soort dingen maakt het allemaal gecompliceerd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Rand aarde

#48 Bericht door pe1rea »

In principe gaat het goed indien je elektrode een aardverspreidingsweerstand oplevert beneden de 1,5 Ohm.
Dan kan het fungeren als veiligheidsaarde en kan je het stand alone gebruiken.
Maar dan moet je wel goede (lees ook dure) spullen, een koperen pijp de grond in spuiten gaat het niet worden..
Afhankelijk van de bodem mag je 6 tot 12 a 15 meter naar beneden...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie