Opmerkelijke elco ..
Heb hier een elco van Conrad, ca 47000 uF. Dus flinke stromen moeten dan kunnen optreden. Aan de onderkant zit een flink stuk montage draad met moer. De - is hieraan doorverbonden. Ik ken de constructie van deze elco niet.
Vraag, mag ik deze draad / moer benutten voor aansluiting - ? Of zijn de stromen dan te groot daarvoor ? Of juist niet ?
Dank voor antwoord,
Leo PC1L.
Zie hieronder ..
https://www.conrad.nl/nl/p/ftcap-gmb473 ... ?insert=8J
Opmerkelijke elco ..
-
PA0LMD
- Berichten: 2606
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: Opmerkelijke elco ..
Ik zou de bodemaansluiting uitsluitend gebruiken voor montage, niet als - aansluiting, die is daar niet voor bedoeld.
De datasheet zegt er niets over.
De datasheet zegt er niets over.
Meten is (z)weten
- PA3DJS
- Berichten: 3047
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Opmerkelijke elco ..
De beker is in de meeste gevallen niet verbonden met een van de terminals. Als het wel mag, wordt het uitdrukkelijk genoemd in de spec.
Het beste is om de beker zwevend te houden, vanwege dat er wel lekstroom tussen de eigenlijke elco en de beker op kan treden.
Het beste is om de beker zwevend te houden, vanwege dat er wel lekstroom tussen de eigenlijke elco en de beker op kan treden.
Re: Opmerkelijke elco ..
Inderdaad, het beste om de bedoelde aansluiting te benutten. Jammer want het was handig geweest hi. Bedankt voor de waarschuwingen, beslist nuttig.
Re: Opmerkelijke elco ..
Beter is de min van de voeding maar op 1 plaats aan het chassis te verbinden.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
- pe2aab
- Moderator
- Berichten: 7963
- Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
- Roepletters: PE2AAB
- Locatie: Aalst - Waalre
- Contacteer:
Re: Opmerkelijke elco ..
In de beschrijving van het artikel (op de Conrad site) wordt er wel wat over vermeld; Opmerking: Vanwege de binnenopbouw is de beker niet potentiaalvrij. Daarom is het absoluut noodzakelijk bij de montage op een geleidende ondergrond isolatiemateriaal te gebruiken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
Re: Opmerkelijke elco ..
Inderdaad. Van Patrick ( Conrad ) ontving ik nog zeer kort geleden het volgende ( ik plaats het omdat er zeker lezers zijn die er nuttige infoformatie aan hebben ).
Bij een grote elco van ca. 47.000 µF (zoals typische screw terminal of grote stud mount condensatoren) is het heel belangrijk om de juiste aansluitingen te gebruiken.Het korte en duidelijke antwoord is: Nee, gebruik de montagedraad/bout aan de onderkant absoluut niet als de primaire min-aansluiting voor grote stromen.Hier is de uitleg waarom dit gevaarlijk is en hoe de constructie in elkaar steekt:De constructie van de elco (Stud Mount)De dikke schroefdraad aan de onderkant met de moer is een montagebout (ook wel een mounting stud genoemd). Deze is puur bedoeld om de zware condensator mechanisch stevig vast te zetten op een chassis of montageplaat.Bij veel van dit soort elco's is de aluminium beker (de behuizing) intern verbonden met de negatieve pool (de $-$). Omdat de montagebout aan de onderkant vastgelast of geperst zit aan diezelfde aluminium beker, meet je hier inderdaad een directe verbinding met de $-$.Waarom mag je hier geen grote stromen doorheen sturen?Interne constructie is niet ontworpen voor stroom: De interne verbinding tussen de daadwerkelijke condensatorwikkeling en de aluminium behuizing/bodem is puur een potentiaalverbinding. Deze is flinterdun en absoluut niet berekend op de hoge rimpelstromen of ontlaadstromen die een 47.000 µF condensator kan leveren.Gevaar voor smelten: Als er flinke stromen (soms tientallen ampères bij het laden/ontladen) door de bodembout gaan lopen, kan de interne verbinding naar de behuizing als een smeltveiligheid (zekering) doorbranden. De elco is dan direct onbruikbaar of kan intern gaan oververhitten.Overgangsweerstand: De aluminium behuizing en de stalen/messing montagebout hebben een veel hogere elektrische weerstand (ESR) dan de officiële aansluitterminals aan de bovenkant.Hoe moet het wel?Aan de bovenkant van de elco zitten de officiële aansluitingen. Dit zijn bij deze capaciteitswaarden vrijwel altijd:Dikke schroefterminals (M5 of M6 schroeven).Of stevige soldeerlippen (solder tags).Gebruik altijd uitsluitend de twee officiële aansluitingen aan de bovenkant voor zowel de plus ($+$) als de min ($-$). De bout aan de onderkant gebruikt u alleen om de elco mechanisch vast te schroeven. Let er daarbij ook op of uw chassis geïsoleerd moet zijn; omdat de bout met de $-$ is verbonden, legt u het chassis waar u hem op schroeft automatisch aan de min-potentiaal, tenzij u een isolatiering gebruikt.
Bij een grote elco van ca. 47.000 µF (zoals typische screw terminal of grote stud mount condensatoren) is het heel belangrijk om de juiste aansluitingen te gebruiken.Het korte en duidelijke antwoord is: Nee, gebruik de montagedraad/bout aan de onderkant absoluut niet als de primaire min-aansluiting voor grote stromen.Hier is de uitleg waarom dit gevaarlijk is en hoe de constructie in elkaar steekt:De constructie van de elco (Stud Mount)De dikke schroefdraad aan de onderkant met de moer is een montagebout (ook wel een mounting stud genoemd). Deze is puur bedoeld om de zware condensator mechanisch stevig vast te zetten op een chassis of montageplaat.Bij veel van dit soort elco's is de aluminium beker (de behuizing) intern verbonden met de negatieve pool (de $-$). Omdat de montagebout aan de onderkant vastgelast of geperst zit aan diezelfde aluminium beker, meet je hier inderdaad een directe verbinding met de $-$.Waarom mag je hier geen grote stromen doorheen sturen?Interne constructie is niet ontworpen voor stroom: De interne verbinding tussen de daadwerkelijke condensatorwikkeling en de aluminium behuizing/bodem is puur een potentiaalverbinding. Deze is flinterdun en absoluut niet berekend op de hoge rimpelstromen of ontlaadstromen die een 47.000 µF condensator kan leveren.Gevaar voor smelten: Als er flinke stromen (soms tientallen ampères bij het laden/ontladen) door de bodembout gaan lopen, kan de interne verbinding naar de behuizing als een smeltveiligheid (zekering) doorbranden. De elco is dan direct onbruikbaar of kan intern gaan oververhitten.Overgangsweerstand: De aluminium behuizing en de stalen/messing montagebout hebben een veel hogere elektrische weerstand (ESR) dan de officiële aansluitterminals aan de bovenkant.Hoe moet het wel?Aan de bovenkant van de elco zitten de officiële aansluitingen. Dit zijn bij deze capaciteitswaarden vrijwel altijd:Dikke schroefterminals (M5 of M6 schroeven).Of stevige soldeerlippen (solder tags).Gebruik altijd uitsluitend de twee officiële aansluitingen aan de bovenkant voor zowel de plus ($+$) als de min ($-$). De bout aan de onderkant gebruikt u alleen om de elco mechanisch vast te schroeven. Let er daarbij ook op of uw chassis geïsoleerd moet zijn; omdat de bout met de $-$ is verbonden, legt u het chassis waar u hem op schroeft automatisch aan de min-potentiaal, tenzij u een isolatiering gebruikt.