Zonnepanelen met een stekker eraan
Re: Zonnepanelen met een stekker eraan
Het artikel van de VERON vermeldt ook dat er een verschil is tussen de installatie en het product:
"Bekend is dat er een probleem bestaat tussen de productkant en de installatiekant. Dit zal eerst op Europees en nationaal niveau opgelost dienen te worden."
De NVWA ziet dan ook geen reden om zulke producten te verbieden. Evenmin verbieden ze het gebruik van verlengkabels met een doorsnede <2,5mm die in de meterkast zijn afgezekerd met 16A. Dat brengt wel degelijk een risico op thermische overbelasting met zich mee, met eventueel brand tot ultiem gevolg.
Nogmaals, ik vind het ook geen toffe producten maar de NEN-1010 is er duidelijk niet op van toepassing, tenzij "Indien geïnstalleerd op het dak van een huis vallen de producten mogelijk ook onder het Bouwbesluit (hier is nog discussie over)."
"Bekend is dat er een probleem bestaat tussen de productkant en de installatiekant. Dit zal eerst op Europees en nationaal niveau opgelost dienen te worden."
De NVWA ziet dan ook geen reden om zulke producten te verbieden. Evenmin verbieden ze het gebruik van verlengkabels met een doorsnede <2,5mm die in de meterkast zijn afgezekerd met 16A. Dat brengt wel degelijk een risico op thermische overbelasting met zich mee, met eventueel brand tot ultiem gevolg.
Nogmaals, ik vind het ook geen toffe producten maar de NEN-1010 is er duidelijk niet op van toepassing, tenzij "Indien geïnstalleerd op het dak van een huis vallen de producten mogelijk ook onder het Bouwbesluit (hier is nog discussie over)."
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
Dus de nen1010 heeft het mis, is wat je zegt. "Je moet voldoen aan deze regels maar oh nee toch niet". Beetje het verhaal van een verlengsnoer bij een wasmachine.
Mijn standpunt:
- het staat in de NEN1010 dat het niet mag
- je installatie moet voldoen aan de NEN1010
dus mijn colclusie (en dat van de NEN1010 publicaties ook): het mag niet. En er zijn goede redenen voor.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
Het vervelende is dat de NEN-1010 niet verplicht is voor de 'hobby-Bob', en een leidraad/advies/bepalingen zijn voor de beroepsinstallateur (hier zal ik wel tegenspraak op krijgen) om een installatie veilig en goed-werkend aan te leggen. De NEN-1010 is namelijk geen wet die in het Burgerlijk Wetboek staat.
Vanzelfsprekend vind ik wel dat een installatie aan die NEN-1010 moet voldoen, al is het alleen al om het brandgevaar zo veel mogelijk te voorkomen. (Bijkomend is dat een andere installateur ook gelijk veilig reparaties en aanpassingen kan doen omdat alles gewoon 'het zelfde' is, en dus bekend is welke draad nu welke functie heeft)
Vanzelfsprekend vind ik wel dat een installatie aan die NEN-1010 moet voldoen, al is het alleen al om het brandgevaar zo veel mogelijk te voorkomen. (Bijkomend is dat een andere installateur ook gelijk veilig reparaties en aanpassingen kan doen omdat alles gewoon 'het zelfde' is, en dus bekend is welke draad nu welke functie heeft)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
- PA0BAK
- Roepletters: PA0BAK
- Contacteer:
Maar (mogelijk ?) wel in de leveringsvoorwaarden van de energie leverancier.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Deze pagina geeft misschien meer duidelijkheid:
https://www.werkenmetnen1010.nl/vraag-en-antwoord
Bijvoorbeeld over
Hoe zit het met het bouwbesluit en NEN 1010?
en
Als ik de elektrische installatie in mijn particuliere woning volgens NEN 1010 uitvoer, is dat dan voldoende?
https://www.werkenmetnen1010.nl/vraag-en-antwoord
Bijvoorbeeld over
Hoe zit het met het bouwbesluit en NEN 1010?
en
Als ik de elektrische installatie in mijn particuliere woning volgens NEN 1010 uitvoer, is dat dan voldoende?
- PE1PQX
- Contacteer:
Die nog steeds geen wetten kunnen en mogen uitschrijven.
Bovendien hebben die juist een leveringsplicht. Tot en met de meterkast (kWh meter) is voor de netbeheerder, de rest voor de installateur.
De NEN-1010 heeft het zeker niet mis maar je vermijdt voortdurend het fenomeen dat deze zonnepanelen geen installatie betreffen maar randapparatuur. En om die zelfde reden is een verlengkabel van 1mm², afgezekerd met 16A, gewoon toegestaan maar mag je de elektrische installatie (daar heb je dat woord weer) niet uitvoeren met 1mm² als die met 16A is afgezekerd.pa3met schreef: ↑05 sep 2024, 12:58Dus de nen1010 heeft het mis, is wat je zegt. "Je moet voldoen aan deze regels maar oh nee toch niet". Beetje het verhaal van een verlengsnoer bij een wasmachine.
Mijn standpunt:
- het staat in de NEN1010 dat het niet mag
- je installatie moet voldoen aan de NEN1010
dus mijn colclusie (en dat van de NEN1010 publicaties ook): het mag niet. En er zijn goede redenen voor.
Deze zonnepanelen worden mogelijk een installatie als deze op het dak worden gemonteerd, mogelijk. Dat haalt de stelligheid er wel een beetje vanaf.
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Deze randapparaten (die zonnepanelen met stekker) zijn bedoeld voor verkoop aan consumenten. Er moet dan een voor consumenten begrijpelijke gebruiksaanwijzing bij zitten (onderdeel van CE markering).
In de handleiding zal waarschijnlijk moeten staan dat ze alleen aangesloten mogen worden op een eindgroep, met eventueel een PV verdeler zodat je nog een WCD hebt. Wat een eindgroep is, moet dan ook duidelijk worden uitgelegd.
In het NEN artikel:
https://www.nen.nl/nieuws/zonnepanelen- ... risico-s-/
staat namelijk niet dat het niet mag. De stekker van het PV systeem mag alleen niet in een willekeurige WCD worden gestopt.
In de handleiding zal waarschijnlijk moeten staan dat ze alleen aangesloten mogen worden op een eindgroep, met eventueel een PV verdeler zodat je nog een WCD hebt. Wat een eindgroep is, moet dan ook duidelijk worden uitgelegd.
In het NEN artikel:
https://www.nen.nl/nieuws/zonnepanelen- ... risico-s-/
staat namelijk niet dat het niet mag. De stekker van het PV systeem mag alleen niet in een willekeurige WCD worden gestopt.
- PE1PQX
- Contacteer:
Hoeveel consumenten kennen en kunnen de NEN-1010 en hoeveel consumenten lezen de handleiding van A tot Z door?
Juist, te weinig.... en daar begint de ellende.
Juist, te weinig.... en daar begint de ellende.
Hierover heeft de hoge raad in 2012 uitspraak gedaan:PE1PQX schreef: ↑05 sep 2024, 17:26 Het vervelende is dat de NEN-1010 niet verplicht is voor de 'hobby-Bob', en een leidraad/advies/bepalingen zijn voor de beroepsinstallateur (hier zal ik wel tegenspraak op krijgen) om een installatie veilig en goed-werkend aan te leggen. De NEN-1010 is namelijk geen wet die in het Burgerlijk Wetboek staat.
Ook al is de NEN-1010 geen wet, dan nog kan hij bindend zijn.
Maar het bouwbesluit laat wel een opening: Je mag ook voldoen aan normen 'gelijkwaardig' aan de NEN-1010. (Wat weer een eindeloze discusie opent wat op het gebied van veiligheid gelijkwaardig aan de NEN-1010 zou zijn.)
- pe1rea
- Roepletters: PE1REA
Dat klopt, je mag in NL een installatie aanleggen volgens de Arei, niks mis mee.pe1rxq schreef: ↑06 sep 2024, 12:21Hierover heeft de hoge raad in 2012 uitspraak gedaan:PE1PQX schreef: ↑05 sep 2024, 17:26 Het vervelende is dat de NEN-1010 niet verplicht is voor de 'hobby-Bob', en een leidraad/advies/bepalingen zijn voor de beroepsinstallateur (hier zal ik wel tegenspraak op krijgen) om een installatie veilig en goed-werkend aan te leggen. De NEN-1010 is namelijk geen wet die in het Burgerlijk Wetboek staat.
Ook al is de NEN-1010 geen wet, dan nog kan hij bindend zijn.
Maar het bouwbesluit laat wel een opening: Je mag ook voldoen aan normen 'gelijkwaardig' aan de NEN-1010. (Wat weer een eindeloze discusie opent wat op het gebied van veiligheid gelijkwaardig aan de NEN-1010 zou zijn.)
Andersom, in BE een installatie aanleggen volgende NEN1010 is botte afkeur.
Vraag me niet hoe of ik dat weet, ik mocht de zooi oplossen
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Dus ik vraag; en als je die stekker er nou uit trekt en je vingers op de pinnetjes legt? Dat moet je ook niet doen was het antwoord. Ah zo.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 63306.html
Maar omdat Nederland altijd het braafste jongetje van Europa wil zijn zal dit hier natuurlijk nooit toegestaan worden
live starts at 1000 Mhz
Het grappige is, dat Nederland helemaal niet het braafste jongetje is van Europa.
Das een leugen van de politiek.
Theo
Das een leugen van de politiek.
Theo
Dat 'gewoon' mag wel uit de titel (andere Belgische kranten doen dat ook).
Als je de versoepeling als een vooruitgang ziet dan loopt Nederland voor op Belgie want hier mag het al (mits op een aparte eindgroep).
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 63306.htmlDe netbedrijven benadrukken ook dat zij enkel naar het vraagstuk hebben gekeken vanuit het oogpunt van de veilige uitbating van het net. Cruciaal is dan dat de toestellen hun productie automatisch afschakelen wanneer zich een stroomonderbreking voordoet. Daarnaast moeten ook de AREI-veiligheidsregels worden nageleefd om zeker te zijn dat de binneninstallatie in een woning geschikt is om er een zonnepaneel op aan te takken.
Als je de versoepeling als een vooruitgang ziet dan loopt Nederland voor op Belgie want hier mag het al (mits op een aparte eindgroep).