Golfpijp vraag
Golfpijp vraag
Ik wil in een stukje golfpijp twee afstel schroeven zetten. Dit om de aanpassingen te maken voor de 10 GHz transverter.
Nu moeten de schroeven op 1/6 Lambda komen of op 1/6 +1/2 Lambda.
Echter is er voor golfpijp een andere benadering wat betreft de golflengte. Dit is niet simpel 300/f maar ik kan niet direct iets vinden waar dit wel correct uitgelegd wordt. Wie kan mij hiermee verder helpen?
Echter is er voor golfpijp een andere benadering wat betreft de golflengte. Dit is niet simpel 300/f maar ik kan niet direct iets vinden waar dit wel correct uitgelegd wordt. Wie kan mij hiermee verder helpen?
- Rene - pg3r
- Roepletters: pg3r
Re: Golfpijp vraag
Ooit lang geleden in de donkere dagen van de 80er jaren hield ik mij bezig met 10GHz golfpijpen. Voor de aanpassing soldeerde ik altijd 3x M4 schroeven op een 5mm afstand wat overeenzou komen met 1/6 golflengte.
Veel info stond in het RSGB VHF UHF manual 3e editie.
Veel info stond in het RSGB VHF UHF manual 3e editie.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
Dank voor de reacties!
Ik ga met jouw tekening aan de de slag PA1AIS. Ik heb de antenne redelijk in resonantie en zou het zo ook kunnen gebruiken maar wil de puntjes op de i zetten en goed aangepast hebben. Dit vind de transverter net zo fijn. Het zou balen zijn als hij kapot gaat als je op een berg staat.
Ik ga met jouw tekening aan de de slag PA1AIS. Ik heb de antenne redelijk in resonantie en zou het zo ook kunnen gebruiken maar wil de puntjes op de i zetten en goed aangepast hebben. Dit vind de transverter net zo fijn. Het zou balen zijn als hij kapot gaat als je op een berg staat.
- coolepascal
- Contacteer:
Ooit een lezing bijgewoond waar een Duitse zendamateur toonde hoe hij standaard verwarmings buis (ongeveer 3cm doorsnede) gebruikte als golfpijp.pd1ahm schreef: ↑07 mar 2024, 22:32 Ik wil in een stukje golfpijp twee afstel schroeven zetten. Dit om de aanpassingen te maken voor de 10 GHz transverter.
Precies op 10.368GHz werkte dat perfect. bochtjes, koppelstukken het lukte allemaal.
Met de spullen had hij ook een soort schuiftrombone gemaakt waarmee hij de antenne weer kon aanpassen.
We praten hier nog over de jaren 80 dus mijn herinnering is wat gedateerd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
-
- Roepletters: pe1cmo
- Contacteer:
waarschijnlijk is dat 22mm waterleidingbuis, dat gebruiken ze ook in de poty feed voor 10.489
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
Dag Pascal,
Ik heb dat ook gehoord (niet gezien). Ik wilde dit toepassen op een Cassegrain uit de TV techniek. Maar die bleek een dunner pijpje te hebben. Dat word een project voor later. Het probleem is dat je voor ronde golfpijp een iets andere berekening hebt en die ben ik nog niet tegengekomen.
Wat betreft mijn “gewone” rechthoekige golfpijp is ondertussen opgelost. De antenne was al niet slecht maar nu is het netjes aangepast.
@PE1CMO,
De doorsnede van de golfpijp van dit kleine schoteltje is zelfs kleiner dan 22 mm.
Ik heb dat ook gehoord (niet gezien). Ik wilde dit toepassen op een Cassegrain uit de TV techniek. Maar die bleek een dunner pijpje te hebben. Dat word een project voor later. Het probleem is dat je voor ronde golfpijp een iets andere berekening hebt en die ben ik nog niet tegengekomen.
Wat betreft mijn “gewone” rechthoekige golfpijp is ondertussen opgelost. De antenne was al niet slecht maar nu is het netjes aangepast.
@PE1CMO,
De doorsnede van de golfpijp van dit kleine schoteltje is zelfs kleiner dan 22 mm.
- coolepascal
- Contacteer:
Oops Hans,pd1ahm schreef: ↑09 apr 2024, 20:44 Dag Pascal,
Ik had deze directe reactie aan mij gemist, my bad

Ik durf niet te beweren dat ik een autoriteit ben op het gebied van golfpijpen (of antennes waar ik maar weinig van snap)
Ik ben wel benieuwd waar je zoal mee bezig bent.
Wat ik van wat foto's zie heb ik de indruk dat je iets met een Gunn-Oscillator of mischien zelfs wel met een klystron doet.
Oef ik behaalde in 1986 mijn C (heeft nu F) licentie en een paar jaar later A (CW included), en het was ergens rond die tijd dat ik wel interesse had voor 10GHz
maar dan met de middelen die toen voor een beginnende amateur beschikbaar waren.
Daarna heb ik lang niets op dat gebied gedaan. Een jaar of 15 geleden nog eens wat op 6cm geexperimenteerd met SDR, maar je kunt nu eenmaal niet op alle banden QRV zijn
en dan ook nog tijd over hebben voor andere zaken.
Nee geen TX maar een converter van Kuhne. Die zet het om van 3cm naar 70cm. Mijn mast kan hoog genoeg om boven het dorp uit te kijken. Dus ik hoop er leuke signalen mee te ontvangen.
Zelf wil ik er mijn portabel station mee uittesten als ik in DL ben. En ooit (het zal nog lang duren ben ik bang) als ik voor het F examen slaag, wil ik de antenne voor een baken inzetten. Eigenlijk is het baken al klaar maar dat staat hier nu op de plank te wachten.
Het is gemaakt van een oscillator met een verviervoudiger erachter. Output nu is maar 2,5 mW. De volgende stap is een klein trapje erachter waar ik mik op een 100 a 200 mW. Het seinen wordt gedaan door een CWKtiny in de spanning van de verviervoudiger.
Zelf wil ik er mijn portabel station mee uittesten als ik in DL ben. En ooit (het zal nog lang duren ben ik bang) als ik voor het F examen slaag, wil ik de antenne voor een baken inzetten. Eigenlijk is het baken al klaar maar dat staat hier nu op de plank te wachten.
Het is gemaakt van een oscillator met een verviervoudiger erachter. Output nu is maar 2,5 mW. De volgende stap is een klein trapje erachter waar ik mik op een 100 a 200 mW. Het seinen wordt gedaan door een CWKtiny in de spanning van de verviervoudiger.
- coolepascal
- Contacteer:
Hmm best een deftig project.
Gaaf bezig Hans !
Gaaf bezig Hans !