Goedemiddag allemaal,
Ik ben hoofdzakelijk een luisteramateur die aan het eind van dit jaar voor zijn licentie gaat. Ik ben dit forum aan het ontdekken en zal later meer vragen hebben en hoop die hier te kunnen stellen.
Op dit moment ben ik aan het uitzoeken hoe ik een antenne zal plaatsen, ben in het bezit van MLA30+ (loop) en ik overweeg voor de toekomst een Moonraker ROYAL DISCONE 2000 (RX 25 – 2000 MHz) of soortgelijke antenne. Ik vroeg me alleen tijdens het schrijven af of deze antennes niet interferen met elkaar. Is een afstand van 1 meter voldoende?
In ieder geval zullen we elkaar regelmatig tegen komen, want ik lees de berichten graag.
Newbie
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Re: Newbie
Welkom en succes met de studie.
Voor welke frequenties wil je de verschillende antennes gebruiken? Ook met het oog op zenden.
De MLA30 loop is alleen voor ontvangst meen ik.
Voor welke frequenties wil je de verschillende antennes gebruiken? Ook met het oog op zenden.
De MLA30 loop is alleen voor ontvangst meen ik.
Hi Tjeerd,
Dank je voor je reactie. De MLA30+ is idd enkel ontvangen : 0,5 tot 30 MHz. De discone zit tussen 25 en 2.000 MHz. Dus 1 dak antenne heb ik en de ander komt eraan . Ik ben me nu aan het verdiepen in SDRPlay, dus daar kan ik voorlopig mee vooruit. Heb bij de scanner nog een Staaf van 25-2.000 MHz die ik voorlopig gebruik.
Ben eigenlijk wel benieuwd of de MLA en de discone elkaar niet in de weg zitten als ik een koehoorn aan hou of zoiets. Of onder elkaar, ik weet het niet.
Ik mag graag luisteren en straks hopelijk ook meepraten. Ik richt me voornamelijk op LF/MF/HF/VHF banden. Doelstelling is een keer communiceren met de ISS en mag graag maritiem luisteren. Lokale vliegtuigen zijn ook leuk. Vind communicatie mooi en zeer interessant.
Dank je voor je reactie. De MLA30+ is idd enkel ontvangen : 0,5 tot 30 MHz. De discone zit tussen 25 en 2.000 MHz. Dus 1 dak antenne heb ik en de ander komt eraan . Ik ben me nu aan het verdiepen in SDRPlay, dus daar kan ik voorlopig mee vooruit. Heb bij de scanner nog een Staaf van 25-2.000 MHz die ik voorlopig gebruik.
Ben eigenlijk wel benieuwd of de MLA en de discone elkaar niet in de weg zitten als ik een koehoorn aan hou of zoiets. Of onder elkaar, ik weet het niet.
Ik mag graag luisteren en straks hopelijk ook meepraten. Ik richt me voornamelijk op LF/MF/HF/VHF banden. Doelstelling is een keer communiceren met de ISS en mag graag maritiem luisteren. Lokale vliegtuigen zijn ook leuk. Vind communicatie mooi en zeer interessant.
-
Imre_b
- Roepletters: PD2I
- Contacteer:
Hallo Noway (?),
Ik in elke geval vind een voornaam wel prettig.
Er is geen kant-en-klaar antwoord op je vraag, er zijn te veel factoren die meetellen. Waaronder, maar niet uitgesloten:
- Constructie en materiaal van de mast.
- Onderlinge afstand.
- Gebruikte frequentie.
- Type antenne.
- Plaatsing van de antennekabel. (en type)
- De plek bij stralende elementen.
- etc.
Over het algemeen kun je stellen dat hoe lager de frequentie (Langer de golflengte) grote voorwerpen minder invloed hebben.
Maar, op hogere frequentie hebben kleinere voorwerpen, dichtbij juist veel invloed.
Bijvoorbeeld:
Een dipool voor 40 meter, daar kan ik in de buurt komen en zie dan nauwelijks verandering in de meetwaarden.
Als je een hand in je discone steekt en ontvangt op de 70 cm band? Dat zal de SWR aanzienlijk beïnvloeden.
Althans, dat zijn mijn ervaringen.
Ik in elke geval vind een voornaam wel prettig.
Er is geen kant-en-klaar antwoord op je vraag, er zijn te veel factoren die meetellen. Waaronder, maar niet uitgesloten:
- Constructie en materiaal van de mast.
- Onderlinge afstand.
- Gebruikte frequentie.
- Type antenne.
- Plaatsing van de antennekabel. (en type)
- De plek bij stralende elementen.
- etc.
Over het algemeen kun je stellen dat hoe lager de frequentie (Langer de golflengte) grote voorwerpen minder invloed hebben.
Maar, op hogere frequentie hebben kleinere voorwerpen, dichtbij juist veel invloed.
Bijvoorbeeld:
Een dipool voor 40 meter, daar kan ik in de buurt komen en zie dan nauwelijks verandering in de meetwaarden.
Als je een hand in je discone steekt en ontvangt op de 70 cm band? Dat zal de SWR aanzienlijk beïnvloeden.
Althans, dat zijn mijn ervaringen.
Imre,
PD2I
PD2I
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Hallo Luisteramateur,
Je naam heb ik nog even gemist maar veel plezier op dit forum gewenst!
Je naam heb ik nog even gemist maar veel plezier op dit forum gewenst!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl