Nieuw lid

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Nieuw lid

#1 Bericht door ON4CAY »

Hallo allemaal,
Na al heel wat informatie gelezen te hebben hier op dit forum heb ik besloten om me te registreren.
Mijn naam is Ronny, ben woonachtig in Broechem (het Antwerpse) en ik was in de jaren '80 tot beginjaren 2000 erg actief als zendamateur op zowat alle banden en in heel veel modi. Van 80m tot 13 cm, van CW tot ATV, en heel wat digitale modi zijn ook de revue gepasseerd, meestal met zelfbouwprojecten.
Door allerlei beslommeringen is die hobby toendertijd gaan slabakken en uiteindelijk, na een verhuis waar ik mijn mast van 24 meter natuurlijk niet zomaar 'even' kon meenemen en aan een meerjarige verbouwing begon, ben ik op non-actief gegaan.
Nu ik recentelijk op pensioen ben (na 40 jaar voor de klas te hebben gestaan), begon het toch weer te kriebelen en wil ik toch de draad weer een beetje oppikken en dan zie ik wel hoe een en ander verder evolueert ;)
Gelukkig heb ik mijn call altijd gehouden en heb ook een aantal transceivers en allerlei varia (zoals coax switches, SWR/PWR meters, enz) bewaard. Maar van antennes is er natuurlijk niets meer over. Daar waar een heel deel van mijn transceivers niet meer beantwoorden aan de huidige stand van de technologie, heb ik ook nog een Kenwood TM-V7E (2m & 70cm) en die lijkt me in alle geval nog up-to-date genoeg om alvast te kunnen starten op VHF en UHF. Maar het zit er wel dik in dat ik binnen afzienbare tijd ook terug op HF actief zal worden, waarschijnlijk iets voor na de wintermaanden. Intussen probeer ik door veel te lezen terug een beetje up-to-date te geraken.
Momenteel ben ik intussen volop bezig met het plaatsen van een Diamond X-300N voor 2 meter en 70 cm en een Diamond D-777 om de airband wat te kunnen beluisteren. Omdat ik ervoor gekozen heb om in de woonkamer te werken en niet meer in een aparte shack boven, moet ik wel 30-35 meter coax trekken omd an de ene kant naar de andere kant van het huis te geraken. En als je weet dat de buitenmuren zo'n 60 cm dik zijn (ik woon in een oud herenhuis uit 1935), dan zal je al snel begrijpen dat dit niet op 1-2-3 klaar was, maar het vordert gestaag.
Ziezo, een nogal lang verhaal, waarvoor mijn excuses, maar toch bedankt als je het helemaal tot het einde hebt gelezen!
73's
Ronny

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Nieuw lid

#2 Bericht door PG7VG »

Welkom Ronny.

Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met een 40jaar oude TS520.

Ook daar zijn digimodes mee gemaakt, ik zou me zeker niet laten weerhouden om de oude tranceiver boven water te halen. Die toestellen hebben ook hun charmes.
Ik geef direct toe dat de IC7300 en heel stuk makkelijker en ook beter werkt. :wink:

Veel plezier met herintreden.
73, Peter.

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Nieuw lid

#3 Bericht door PA3RIS »

Welkom Ronny!

Leuk, alweer een herintreder! En wat een toeval, ik heb een jaar of 10 geleden ook heel veel plezier gehad met een TS-520. Inclusief PSK en dergelijke. Dat ging zelfs prima.

Veel plezier met het herontdekken van deze mooie hobby!

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Nieuw lid

#4 Bericht door ON4CAY »

Bedankt voor de welkomsreacties!
Intussen vandaag ook mijn TM-V7E terug uit de kast kunnen halen en met de nieuwe antennes gekoppeld. Alles werkt, althans op het eerste zicht, nog perfect!
Wel een SWR van 1.2 op 50W, maar dat is acceptabel :)

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuw lid

#5 Bericht door PA0KLS »

Ach Ronny,

wat is er mis met een wat oudere transceiver? Ik werk momenteel op HF nog met een Heathkit SB100-line. Kijk maar eens op QRZ.com en geef mijn call in. Zo'n 2 meter aan apparatuur als je het netjes naast elkaar zet, het is zeker voor bij Scouting tijdens de JOTA indrukwekkend. En ja, het eerste half uur verloopt het zo'n 100 hertz, maar er zit zo'n grote afstemknop op om dat te verhelpen.

En over je call...... Ik weet niet hoe het in ON-land is, maar hier kun je ook als je er tientallen jaren tussenuit geweest bent, je eigen call terugkrijgen, zeker wanneer je de papieren van destijds bewaard hebt en kunt laten zien.

Succes weer op de amateurbanden.
Klaas PA0KLS

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuw lid

#6 Bericht door pe1rea »

Goedemiddag Ronny, ik heb hier een Yaesu FT707 en een FT710 boven elkaar staan, en ik gebruik de 707 nog met regelmaat...
Niks mis met wat oudere apparatuur, niet wat mij betreft iig, als je rekening houd met de beperkingen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie