Nieuw forumlid!

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jxpsert
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2023, 19:13
Locatie: Nijmegen

Nieuw forumlid!

#1 Bericht door jxpsert »

Goedenavond!

Ik ben op dit forum beland na wat rondbrowsen over het concept 'zendamateur'. Ik ben een tijdje terug op https://frequentiedatabase.eu/ terecht gekomen, en ben nu geinteresseerd om iets met zendapparatuur te gaan doen. Het lijkt me leuk om eens te gaan luisteren wat er allemaal te horen valt in mijn omgeving.

Ik heb een paar vragen, over apparatuur, maar ook over het examen- ik hoop dat ik deze vragen beantwoord kan krijgen op dit forum.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid!

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag .......???

Allereerst zou het leuk zijn als je wat meer over jezelf schrijft. Je naam dus, dat maakt het communiceren wat makkelijker.
En dan wat zijn je vragen over apparatuur? En je schrijft dat je nieuwsgierig bent wat er allemaal te horen valt in je omgeving? Maar welke omgeving is dat?

Laat maar horen, er zijn het veel mensen die je een eind op weg willen helpen.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid!

#3 Bericht door PA3RIS »

Welkom jxpsert!

Luisteren is sowieso een goed idee.. Dat is een groot onderdeel van het zenden.

Gebruikersavatar
PD2HVT
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:28
Roepletters: PD2HVT
Locatie: JO21eu Hoogvliet RT

Re: Nieuw forumlid!

#4 Bericht door PD2HVT »

Welkom! Met luisteren begint de "ellende" LoL

jxpsert
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2023, 19:13
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw forumlid!

#5 Bericht door jxpsert »

Juul - PE0GJG schreef: 19 nov 2023, 20:42 Dag .......???

Allereerst zou het leuk zijn als je wat meer over jezelf schrijft. Je naam dus, dat maakt het communiceren wat makkelijker.
En dan wat zijn je vragen over apparatuur? En je schrijft dat je nieuwsgierig bent wat er allemaal te horen valt in je omgeving? Maar welke omgeving is dat?

Laat maar horen, er zijn het veel mensen die je een eind op weg willen helpen.


Juul
Klopt, sorry. Ik ben Jasper, 18 jaar, uit Nijmegen. Daar woon ik dan ook.
Mijn voornaamste vraag over apparatuur is- wat kan ik het beste kopen? Ik heb nu een Baofeng BF-888s waarmee ik wel wat kan horen, maar niet veel.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Nieuw forumlid!

#6 Bericht door DC4CP »

Welkom Jasper,

Ik zou zeggen koop nog niets, je kan immers via het internet zeer veel horen.
Op de volgende link vind je WEBSDR´s overal ter wereld: http://rx.linkfanel.net met een beetje zoeken en door de amateurbanden te klikken kan je voor gratis en niets veel horen.

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Nieuw forumlid!

#7 Bericht door PA2WN »

jxpsert schreef: 21 nov 2023, 20:48
Juul - PE0GJG schreef: 19 nov 2023, 20:42 Dag .......???

Allereerst zou het leuk zijn als je wat meer over jezelf schrijft. Je naam dus, dat maakt het communiceren wat makkelijker.
En dan wat zijn je vragen over apparatuur? En je schrijft dat je nieuwsgierig bent wat er allemaal te horen valt in je omgeving? Maar welke omgeving is dat?

Laat maar horen, er zijn het veel mensen die je een eind op weg willen helpen.


Juul
Klopt, sorry. Ik ben Jasper, 18 jaar, uit Nijmegen. Daar woon ik dan ook.
Mijn voornaamste vraag over apparatuur is- wat kan ik het beste kopen? Ik heb nu een Baofeng BF-888s waarmee ik wel wat kan horen, maar niet veel.
De vraag zou moeten zijn: wat wil je horen, wat zijn je interesses? Exotische (omroep) stations of bijzondere, eenmalige uitzendingen of bijzondere progagaties zoals soorten reflectie via allerlei objecten. Er zijn tientallen verschillende soorten uitzendingen die allemaal verschillende groepen aanspreken.
De huis-tuin en keuken QSO's her en der op de banden zijn niet heel aansprekelijk maar er zijn ook technische 'netten" (ronde-tafel gesprekken) waar men wat dieper ingaat in wat de hobby leuk maakt. Laat maar horen wat je denkt te vinden in de aether, misschien weet iemand hier waar je dat kan vinden.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid!

#8 Bericht door PE2AAB »

Welkom Jasper!

Leuk te zien dat je zo geïnteresseerd bent in deze mooie hobby. Geniet ervan en er zijn hier vast een hoop mensen die je willen helpen. Mooi ook om te zien dat je zo jong al 'gepakt' bent door het radio virus. Zelf ben ik ook jong begonnen met deze hobby en heb er bijna dagelijks plezier van.

Je zult zien dat je van alle onbekende woorden die je op dit forum voorbij ziet komen, je al snel gaat begrijpen wat ermee wordt bedoeld. Zo zie je vaak de code QSO voorbij komen. Dat gebruiken zendamateurs om 'een gesprek' aan te duiden. Dat dit zo'n korte code is stamt weer af uit de tijd dat alles nog in Morse code werd verzonden. Het was namelijk veel makkelijker om korte codes over de zenden dan lange volzinnen. En de code kon zowel vragend als antwoorden worden geseind naar elkaar. Google maar eens op Q-Codes.

Als je aan het luisteren bent zul je ook horen dat zendamateurs vaak hun roepletters (of callsign) spellen in een internationaal geaccepteerd spellings alfabet. Dat is het NATO alfabet en wordt niet alleen door zendamateurs maar ook door professionele diensten als politie en defensie gebruikt. En ook de luchtvaart gebruikt zowel de codes (afgeleide van onze codes) en het NATO alfabet om maar duidelijk en bondige communicatie te hebben.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid!

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

jxpsert schreef: 21 nov 2023, 20:48
Juul - PE0GJG schreef: 19 nov 2023, 20:42 Dag .......???

Allereerst zou het leuk zijn als je wat meer over jezelf schrijft. Je naam dus, dat maakt het communiceren wat makkelijker.
En dan wat zijn je vragen over apparatuur? En je schrijft dat je nieuwsgierig bent wat er allemaal te horen valt in je omgeving? Maar welke omgeving is dat?

Laat maar horen, er zijn het veel mensen die je een eind op weg willen helpen.


Juul
Klopt, sorry. Ik ben Jasper, 18 jaar, uit Nijmegen. Daar woon ik dan ook.
Mijn voornaamste vraag over apparatuur is- wat kan ik het beste kopen? Ik heb nu een Baofeng BF-888s waarmee ik wel wat kan horen, maar niet veel.

Ok Jasper.
Mooi. Welkom in de wondere wereld van het zendamateurisme.
Mooie hobby !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid!

#10 Bericht door PA3DJS »

Welkom op het Forum!

Het radiovirus kan heel hardnekkig zijn. Velen raken het niet meer kwijt, of raken het tijdelijk kwijt. Later (als bijvoorbeeld de kinderen de deur uit zijn), komt het gewoon weer terug.

Die radiohobby is heel breed. We mogen heel veel, zelfs radio-apparatuur bouwen en verbouwen, en gebruiken zonder het (opnieuw) te hoeven laten keuren. Dit brengt natuurlijk wel verantwoordelijkheid met zich mee (aantoonbaar kennis van zaken dus). Die hobby van ons kan een mix zijn van analoge en digitale elektronica, software, mechanica, materiaalkennis, etc.

Je weet waarschijnlijk nu nog niet wat je over een paar maanden wilt vragen. De antwoorden op vragen die je de komende dagen/weken gaat krijgen, gaan weer tot nieuwe vragen leiden. Op die manier kom je steeds meer te weten over die (rare?) radiohobby en wat je zelf leuk gaat vinden.

jxpsert
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2023, 19:13
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw forumlid!

#11 Bericht door jxpsert »

Ik wil vooral een beetje luisteren naar conversaties via portofoon in de buurt. Ik merk dat ik bij weinig (geen?) van die online SDR's in de buurt van 100MHz kan komen. Hoort dat?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid!

#12 Bericht door PA3DJS »

jxpsert schreef: 22 nov 2023, 13:48 Ik wil vooral een beetje luisteren naar conversaties via portofoon in de buurt. Ik merk dat ik bij weinig (geen?) van die online SDR's in de buurt van 100MHz kan komen. Hoort dat?
Wat voor portofoonverkeer bedoel je (zeg maar wat voor gebruikers)? "in de buurt van 100 MHz", kun je dat wat nader specificeren?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid!

#13 Bericht door PE2AAB »

Web SDR's zijn voornamelijk gericht op zendamateurs dus de focus zal liggen op de aan zendamateur toegewezen banden en frequenties. Vaak zijn de antennes welke opgesteld zijn op deze locaties ook minder geschikt voor ontvangst van frequenties buiten de amateurbanden. 100 MHz. is er daar niet een van maar er zijn wel WebSDR'ren die ook op de FM omroepband kunnen ontvangen. Je kunt in ieder geval filteren in de zoekresultaten op websdr.org
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

jxpsert
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2023, 19:13
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw forumlid!

#14 Bericht door jxpsert »

PA3DJS schreef: 22 nov 2023, 13:55
jxpsert schreef: 22 nov 2023, 13:48 Ik wil vooral een beetje luisteren naar conversaties via portofoon in de buurt. Ik merk dat ik bij weinig (geen?) van die online SDR's in de buurt van 100MHz kan komen. Hoort dat?
Wat voor portofoonverkeer bedoel je (zeg maar wat voor gebruikers)? "in de buurt van 100 MHz", kun je dat wat nader specificeren?
Op frequentiedatabase zie ik vooral dingen tussen 100 en 470MHz. WebSDR’s gaan vaak tot 30MHz.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Nieuw forumlid!

#15 Bericht door Charles_ »

jxpsert schreef: 22 nov 2023, 17:49Op frequentiedatabase zie ik vooral dingen tussen 100 en 470MHz. WebSDR’s gaan vaak tot 30MHz.
Dan kijk je bij de "verkeerde" WebSDR. Luister eens naar deze WebSDR, daar kan je heel veel op ontvangen en horen.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Plaats reactie