examen vergunning

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: examen vergunning

#16 Bericht door Roy pd8rw »

Is al meerdere malen geopperd . Sluit je aan bij een lokale afdeling veron of vrza en meld je aan bij de dlza .

Voordeel van dlza :Dan kun je studeren/ de stof tot je nemen op de momenten dat het je uitkomt .

Alle andere argumenten om toch te zenden op eigen titel zonder een daarvoor afgelegd examen is piraten en doe ik bij deze af als smoesjes om er geen energie in te steken . Er zijn inmiddels genoeg opties aangedragen in dit topic .
Je kunt altijd onder toezicht zenden onder de call van de vergunning houder . Als deze een clubje oprichten ( officiële vereniging kvk etc ) dan is zelfs een clubcall mogelijk en ook dan kun je onder toezicht de amateurbanden gebruiken binnen de voorwaarden

Er bestaat nog steeds een mogelijkheid voor een speciaal examen mondeling . Dat kun je aanvragen als je daarvoor in aanmerking komt bv dyslexie etc .

In al de tijd dat je hier hebt getypt en gelezen had je al 2 hoofdstukken van de dlza door kunnen nemen


Houdoe 73

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: examen vergunning

#17 Bericht door PE2AAB »

Inderdaad zijn er opties te over. Gaat dit topic een illegale kant op gaat deze op slot. Voor hulp en vragen over het behalen van een N of F licentie kun je uiteraard gewoon doorgaan in dit topic of wil ik het eventueel ook afsplitsen naar een separaat topic.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: examen vergunning

#18 Bericht door PE1PQX »

PA3DJS schreef: 31 okt 2023, 14:16 Als je een B rijbewijs hebt gehaald, kun je ook je Novice halen. Even aannemende dat je na het behalen van je rijbewijs geen niet aangeboren hersenletsel hebt opgelopen dat opnemen van nieuwe stof lastig maakt.
Sorry, dit vind ik geen vergelijk; rijbewijs B en N-registratie.
Bij je rijbewijs word er niet verwacht dat je een hand vol formules kent en kunt toepassen en de techniek beheerst.

Als ik het goed begrepen heb heeft 'Lonewolf' moeite met de theorie, wellicht is er iemand in zijn buurt die de theorie kan uitleggen aan de hand van praktijk zaken.
Dus een simpele schakeling maken en daar aan meten met de formules er naast en dan laten zien dat het overeen komt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: examen vergunning

#19 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef: 31 okt 2023, 16:29
PA3DJS schreef: 31 okt 2023, 14:16 Als je een B rijbewijs hebt gehaald, kun je ook je Novice halen. Even aannemende dat je na het behalen van je rijbewijs geen niet aangeboren hersenletsel hebt opgelopen dat opnemen van nieuwe stof lastig maakt.
Sorry, dit vind ik geen vergelijk; rijbewijs B en N-registratie.
Bij je rijbewijs word er niet verwacht dat je een hand vol formules kent en kunt toepassen en de techniek beheerst.

Als ik het goed begrepen heb heeft 'Lonewolf' moeite met de theorie, wellicht is er iemand in zijn buurt die de theorie kan uitleggen aan de hand van praktijk zaken.
Dus een simpele schakeling maken en daar aan meten met de formules er naast en dan laten zien dat het overeen komt.
Om te mogen autorijden moet je best veel kennis vergaren en dat gaat niet in een keer. Het is niet voor niets dat er een instructeur naast je zit met dubbele bediening. Het is best veel theorie en andere nieuwe zaken die door herhaling hopelijk een automatisme worden. Als je geen theorie (denk even aan betekenis van verkeersborden, voorrangsregels, voertuigtechnische zaken, etc) kunt onthouden, zal je never nooit niet je rijbewijs halen.

De een vergaart de benodigde kennis uit een boekje, de ander (zoals jij ook aangeeft) met meer praktijk erbij om formules te laten leven. Ik ben nog geen mensen tegen gekomen met minimaal B rijbewijs aan wie ik het concept stroom, spanning en weerstand niet krijg uitgelegd. De manier waarop je dat doet, hangt af van de achtergrond van de persoon. Vandaar dat ik durf te beweren dat als iemand een B-rijbewijs kan halen, voldoende mentale capaciteit heeft om ook de N-registratie te behalen.

Lonewolf
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2023, 21:45

Re: examen vergunning

#20 Bericht door Lonewolf »

PE1PQX schreef: 31 okt 2023, 16:29
PA3DJS schreef: 31 okt 2023, 14:16 Als je een B rijbewijs hebt gehaald, kun je ook je Novice halen. Even aannemende dat je na het behalen van je rijbewijs geen niet aangeboren hersenletsel hebt opgelopen dat opnemen van nieuwe stof lastig maakt.
Sorry, dit vind ik geen vergelijk; rijbewijs B en N-registratie.
Bij je rijbewijs word er niet verwacht dat je een hand vol formules kent en kunt toepassen en de techniek beheerst.

Als ik het goed begrepen heb heeft 'Lonewolf' moeite met de theorie, wellicht is er iemand in zijn buurt die de theorie kan uitleggen aan de hand van praktijk zaken.
Dus een simpele schakeling maken en daar aan meten met de formules er naast en dan laten zien dat het overeen komt.
Met de DLZA ben ik 4x opnieuw gestart in hoofstuk 1 binnen korte tijd kreeg de formules met je oom naar de kermis enzo er niet in
Ik ben een praktijk ingesteld persoon, ik heb 25 jaar in een koolborstel fabriek gewerkt (wist niet eens wat een koolborstel was) en heb me opgewerkt naar allround, maar wel alles praktijk en geen theorie.

En B-rijbewijs heb ik bijna 45 jaar geleden gehaald na 3x , als ik nu theorie moet doen zak ik als een baksteen

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: examen vergunning

#21 Bericht door PE2AAB »

Ik denk dat de beste optie dan tóch aansluiten bij een cursus/opleiding in de buurt is.

Wil of lukt dat niet i.v.m. die wisselende diensten ben je overgeleverd aan de openbare netwerken. PMR, CB, LPD of zelfs via internet diensten als Zello of Teamspeak.

Luisteren gaat altijd! Dat kan zélf met een simpele USB dongle (RTL Stick) of zelfs online via wedsdr.org
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: examen vergunning

#22 Bericht door PE7K »

Leren kan soms heel erg lastig zijn als je 'mist' in je hoofd hebt of met je gedachten ergens anders bent. Als je moeite hebt met de dagelijkse dingen 'rond' te krijgen zal leren ook lastig zijn.

Maar als je heel graag wil dan lukt het vast wel.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: examen vergunning

#23 Bericht door PA1AVL_ »

Misschien een virtuele radio?

https://hamsphere.com/

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: examen vergunning

#24 Bericht door PA3DJS »

PD0MT schreef: 02 nov 2023, 10:52 Leren kan soms heel erg lastig zijn als je 'mist' in je hoofd hebt of met je gedachten ergens anders bent. Als je moeite hebt met de dagelijkse dingen 'rond' te krijgen zal leren ook lastig zijn.
Die "mist" (bijv. door coronavirus) was een van de redenen om niet-aangeboren hersenletsel te noemen. Twee kennissen hebben fllink ingeleverd na het oplopen van corona. Je kunt 30 jaar terug je rijbewijs hebben gehaald, maar dat betekent niet dat je dat nu vanaf nul ook nog zou kunnen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: examen vergunning

#25 Bericht door PE1PQX »

PA3DJS schreef: 31 okt 2023, 17:03 Om te mogen autorijden moet je best veel kennis vergaren en dat gaat niet in een keer. Het is niet voor niets dat er een instructeur naast je zit met dubbele bediening. Het is best veel theorie en andere nieuwe zaken die door herhaling hopelijk een automatisme worden. Als je geen theorie (denk even aan betekenis van verkeersborden, voorrangsregels, voertuigtechnische zaken, etc) kunt onthouden, zal je never nooit niet je rijbewijs halen.

De een vergaart de benodigde kennis uit een boekje, de ander (zoals jij ook aangeeft) met meer praktijk erbij om formules te laten leven. Ik ben nog geen mensen tegen gekomen met minimaal B rijbewijs aan wie ik het concept stroom, spanning en weerstand niet krijg uitgelegd. De manier waarop je dat doet, hangt af van de achtergrond van de persoon. Vandaar dat ik durf te beweren dat als iemand een B-rijbewijs kan halen, voldoende mentale capaciteit heeft om ook de N-registratie te behalen.
Dan nog vind ik het geen vergelijk, Novice vs Rijbewijs B.
Je doet voor je rijbewijs minimaal 2x examen (1x theorie, 1x praktijk) voordat je zelfstandig de weg op mag.
Voor je novice (en dat geld ook voor F) doe je minimaal 1x examen voordat je los kan gaan op de banden.

De theorie voor je rijbewijs zijn puur en alleen de wet- en regelgeving en de verkeerstekens die je moet kennen en kunnen. Stampwerk, niks meer & niks minder....
Inzicht in het verkeer krijg je pas voorgeschoteld bij de praktijklessen.

Bij N (en ook F) moet je naast de regeltjes ook formules (wet van Ohm, capaciteit en inductie berekenen, frequentie bepalen in een schakeling) kennen en kunnen toepassen, (eenvoudige) schema's lezen/ontleden van o.a. zenders, versterkers en oscillatoren, ontvangers en meer.
En dan heb ik het nog niet over antenne techniek en wat er meer bij komt.

De praktijk komt in het geheel totaal niet aan bod.

Dus nee, rijbewijs B vs Novice.... 2 totaal verschillende zaken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: examen vergunning

#26 Bericht door Ron01 »

PE2AAB schreef: 31 okt 2023, 15:47 Inderdaad zijn er opties te over. Gaat dit topic een illegale kant op gaat deze op slot. Voor hulp en vragen over het behalen van een N of F licentie kun je uiteraard gewoon doorgaan in dit topic of wil ik het eventueel ook afsplitsen naar een separaat topic.
Ik volg dit al even en heb hetzelfde probleem als de vraagsteller.
Ik wil dan ook heel duidelijk maken aan PA2AAB dat het gebruik van illegale handelingen totaal niet aan de orde is. Dit zijn goedwillende radio liefhebbers die liefde voor het radio amateurisme hebben, maar moeite met de stof hebben. In mijn geval door zware medicatie waardoor concentratie en het vasthouden van de materie heel moeilijk wordt.
Maar de passie om een licentie te behalen is daardoor niet minder. Ik denk zelfs meer.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: examen vergunning

#27 Bericht door PE2AAB »

Ik zeg ook niet dat er illegale handelingen plaatsvinden. Ik geef alleen aan dat als dit topic die richting op zou gaan deze op slot gaat. De forum regels laten het bespreken van illegale handelingen of hulp daarbij niet toe.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: examen vergunning

#28 Bericht door PA1AVL_ »

Voor wie studeren om wat voor reden dan ook een probleem is:
Misschien je gewoon eens aanmelden voor het examen en het proberen? Het zijn multiple choice vragen.

Bijvoorbeeld:
10 vragen weet je gewoon (er zitten altijd wat weggevertjes bij).
10 vragen weet je niet zeker maar van de 3 keuzes weet je toch de goede te kiezen *)
Bij 9 vragen heb je totaal geen idee maar je kiest toch het goede antwoord (met een beetje geluk).
11 vragen heb je fout.

Geslaagd, want van de 40 vragen mag je er 11 fout hebben.

*) Omdat je in de tijd tussen nu en de examendatum alle tentamens die op
https://www.pc5e.nl/download/historische-examens-f-n-nl
staan geprobeerd hebt en de vraag je bekend voorkomt.

Zie viewtopic.php?p=285228#p285228

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: examen vergunning

#29 Bericht door Ron01 »

PA1AVL schreef: 02 nov 2023, 20:08 Voor wie studeren om wat voor reden dan ook een probleem is:
Misschien je gewoon eens aanmelden voor het examen en het proberen? Het zijn multiple choice vragen.

Bijvoorbeeld:
10 vragen weet je gewoon (er zitten altijd wat weggevertjes bij).
10 vragen weet je niet zeker maar van de 3 keuzes weet je toch de goede te kiezen *)
Bij 9 vragen heb je totaal geen idee maar je kiest toch het goede antwoord (met een beetje geluk).
11 vragen heb je fout.

Geslaagd, want van de 40 vragen mag je er

*) Omdat je in de tijd tussen nu en de examendatum alle tentamens die op
https://www.pc5e.nl/download/historische-examens-f-n-nl
staan geprobeerd hebt en de vraag je bekend voorkomt.

Zie viewtopic.php?p=285228#p285228
Een mooie reactie die mensen een hart onder de riem steekt, dank je wel!
En een extra boost om toch nog eens de moeite te doen om examen te doen 👍
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: examen vergunning

#30 Bericht door PA1AVL_ »

Misschien nog een aanvullende tip:

Zoek bij het maken van de oude examens de antwoorden die je niet weet op in het boek. MEER NIET. Dus doe het examen 'met het boek erbij'. Ga het antwoord niet uit je hoofd proberen te leren. Alleen 1 keer opzoeken en that's it.

Eigenlijk ben je dan toch aan het studeren natuurlijk, maar op een ontspannen en efficiente manier.

Plaats reactie