examen vergunning

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Lonewolf
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2023, 21:45

examen vergunning

#1 Bericht door Lonewolf »

Goedendag allen
Mijn naam is Willem 64 jaar oud en interesse in het radio gebeuren.
Daarvoor al bezig geweest met DLZA 4x opnieuw maar ik krijg de materie niet in mijn hoofd.
Is een examen echt zwaar verplicht voor een vergunning en een call?
Zou graag aan de gang willen op een groter gebied als de 11 meter.
Heb een aantal vrienden die er ook mee bezig zijn en vergunning hebben, maar op de 11 meter onbereikbaar.
1 binnen Nederland en 1 in Duitsland, ik zou een President Lincoln kunnen kopen en dan USB of LSB kunnen gaan proberen.
Maar dan is het probleem dat de amateur daar niet mag uitkomen dus weer geen contact.
De examens werden vroeger afgenomen om de Ether netjes te houden, maar ik heb wel eens zitten luisteren en wat voor galbakken dat er tussen zitten MET examen en vergunning, dan zou ik het beter doen ZONDER examen en vergunning.
Dus ik hoop dat er mogelijkheden zijn om een call en vergunning te krijgen zonder dat examen.
Radio en antenne ga ik niet zelf bouwen, ik koop wel goed materiaal, mankeert er wat aan dan wordt het gerepareerd door mensen die er verstand van hebben en niet door mijzelf, want dan blijft er niets van over.
Ik zou dan gaan voor een Kenwood ts 50 die kan ik dan thuis en mobiel gebruiken.
Hopend dat jullie mij blij kunnen maken groet ik u allen.

Willem

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: examen vergunning

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Willem,

Welkom op dit forum! Stap 1 ben je al voor ‘geslaagd’; je hebt een gezonde interesse in de mooie radio hobby! Waar een wil is, is een weg.

Om meteen met de deur in huis te vallen; zonder examen kun je geen zendamateur registratie behalen. Je zult daar dus hoe dan ook voor aan de ‘bak’ moeten. Voor wat betreft uitkomen zónder vergunning; behalve dat het niet mag, mogen amateurs ook geen verbinding met je maken want dat staat in de machtigings voorwaarden. Als het goed is maak je zonder een call dus geen enkele verbinding met andere zendamateurs.

Maar goed; denkend in oplossingen; je geeft aan al een aantal keren te hebben geprobeerd via de DLZA. Een hele goede methode maar je zult wel moeten kunnen omgaan met een stukje zelfstudie. Dat is uiteraard niet iedereen gegeven. Wat kan werken is om dit met een groepje op te pakken? Spreek een dag in de week af en verzamel een paar medestanders waarbij je samen de studie aangaat. Begin met de stof voor het N examen.
Anderzijds; in Nederland worden er nog altijd op diverse plekken opleidingen verzorgd. Wellicht bij je in de buurt? Vraag het eens via de Veron website.

Voor wat betreft de discipline in de ether? Tsja. De amateur gemeenschap is een afspiegeling van de samenleving. Je hebt daar topgasten en rotte appels. Niet teveel naar die rommel luisteren. Ik geef vaak gewoon een zwieper aan de knop en ga wat anders luisteren ;-)

Ik hoop dat ik je wat advies heb kunnen aandragen. En stel vooral je vragen op dit forum!

Veel succes met de studie!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: examen vergunning

#3 Bericht door PA2WN »

Dag Willem,

Spijtig voor jou, maar nee, zonder een geslaagd examen krijg je geen licentie en geen roepnaam.
Er bestaat wel, voor zover ik weet, nog steeds mogelijkheid om aan een speciaal examen deel te nemen voor mensen die echt veel moeite hebben met het reguliere pad.
Maar zonder roepnaam te gebruiken mogen radio-amateurs ook net zo goed op 11m werken, onder de bepalingen die daar in Nederland voor gelden. Of je vrienden daar iets voor voelen is de vraag natuurlijk. Je mag echter ook wel bij een andere amateur onder zijn roepnaam werken, misschien ken je iemand in de buurt die je die mogelijkheid wil bieden?

Toch nog succes bij een 5de poging Willem, je zal niet de eerste of laatste zijn die er wat langer over doet, niet te gauw opgeven dus.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: examen vergunning

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Willem,
Welkom op dit forum en hopelijk helpt het je verder naar je doel. Je kan beginnen met het luisteren op HF (kortegolf). 2M/70cm is maar een deel van de frequentiebanden waar je met een volledige registratie gebruik van mag maken.

Wat betreft een eerdere reactie:
PA2WN schreef: 24 okt 2023, 23:02 Er bestaat wel, voor zover ik weet, nog steeds mogelijkheid om aan een speciaal examen deel te nemen voor mensen die echt veel moeite hebben met het reguliere pad.
Op de volgende link is hier informatie over te vinden:
https://www.cbr.nl/nl/service/nl/beroep ... examen.htm
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: examen vergunning

#5 Bericht door PE7K »

Hé Willem, was je bezig met het F-Examen? Dat is echt wel veel stof en best wel lastig hoor. Maar het N-Examen zou toch moeten kunnen? Wat vind je lastig?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: examen vergunning

#6 Bericht door pa3a »

Willem,
Weet niet waar je woont, maar misschien kan een beetje hulp je over een drempel helpen?

https://www.pi4dec.nl/cursus-radio-zendamateur/
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: examen vergunning

#7 Bericht door TheoP »

Lonewolf schreef: 24 okt 2023, 22:02 4x opnieuw maar ik krijg de materie niet in mijn hoofd.


Willem
Ik ben 21 keer naar het examen geweest voor ik met een F machtiging weer thuis kwam.
Waar een wil is, komt een geslaagd examen ook in zicht.
Ik ben 16 keer achterelkaar gezakt met 16 fout, en mijn hoogste score was 17 fout.
Toen ik slaagde was dit met 4 fout.
Zoek een afdeling op met klassikaal en wekelijkse lessen.
Of zoek een ervaren amateur die je persoonlijk wil ondersteunen.

Theo

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: examen vergunning

#8 Bericht door pa3a »

<Zoek een afdeling op met klassikaal en wekelijkse lessen.>

In Dordrecht dus. In combinatie met DLZA.
Start 31 oktober, april klaar.
Groep op dit moment al 16 personen, dus praktisch vol. 😀
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: examen vergunning

#9 Bericht door PA3DJS »

Je vraag is reeds beantwoord door PE2AAB. Je zult dus examen moeten doen om zelfstandig op de amateurbanden uit te mogen komen.

Als je gemiddeld functioneert, is het slagen voor het N-examen in principe te doen. Als dit niet lukt, is daar wellicht een reden voor waar je zelf (nog) geen zicht op hebt.

De een kan prima zelf studeren, de ander doet het beter in een klassiekale opzet of één op één situatie, etc. Bepaalde kennis pak je sneller op dan andere, bijvoorbeeld omdat er een mogelijke relatie is met werk of andere hobby. Privé omstandigheden kunnen ook van invloed zijn op het eigen maken van nieuwe kennis. Je kunt dichtklappen tijdens een examen, terwijl het thuis wel goed gaat. Hoeveel tijd kun je per dag aan de studie besteden. Lukt het ook echt om te studeren, of zit je hoofd (nog) vol met andere dingen. Zo zijn er veel dingen die van invloed zijn op je slagingskans.

je geeft aan dat je het niet in je hoofd krijgt. geldt dat voor alles, of voor een deel van de examenstof? Ik hoop het laatste want dan kun je daar wellciht (met hulp van iemand) op focussen. Om nog meer motivatie te krijgen, kun je ervaring op doen bij een van je vrienden. Zoals je wellciht weet mag je onder directe begeleiding van iemand die het mag, zelf verbindingen maken, het station opbouwen, etc. Zonder het te beseffen leer je daar "spelenderwijs" ook van.

In de hoop dat je niet opgeeft

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: examen vergunning

#10 Bericht door TheoP »

pa3a schreef: 25 okt 2023, 10:31 <Zoek een afdeling op met klassikaal en wekelijkse lessen.>

In Dordrecht dus. In combinatie met DLZA.
Start 31 oktober, april klaar.
Groep op dit moment al 16 personen, dus praktisch vol. 😀
Woont hij daar in de buurt?
Ik ken meer afdelingen waar je zo bij in kunt stromen, maar weet zijn woonplaats niet :D

Theo

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: examen vergunning

#11 Bericht door Willem-PA5WK »

Hallo naamgenoot ..

er zijn ook genoeg frequenties waar je zonder licentie kan babbelen natuurlijk .
mooi voorbeeld is de 48 m band en boven de 80 m band ,, ik hoor ook genoeg onder in de 10 meter
en natuurlijk in usb/lsb 11 meter boven de 40 kanalen en lpd zitten enorm veel zendamateurs en ook in de 2 meter band -146mhz is het soms druk .

maar natuurlijk is met een licentie legaal ,,maar we zijn allemaal zendamateurs met of zonder papiertje
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: examen vergunning

#12 Bericht door PE2AAB »

Lijkt me niet nodig om hier aan te geven waar illegaal gezonden wordt; gebruik inderdaad 27mc voor of PMR voor contact leggen zonder vergunning en gebruik bovengenoemde adviezen voor het behalen van (minimaal) de N vergunning waardoor je ook op de amateur banden mag uitkomen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: examen vergunning

#13 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef: 25 okt 2023, 18:02 Lijkt me niet nodig om hier aan te geven waar illegaal gezonden wordt;
Sterker nog, het is ook op dit forum niet toegestaan iemand te helpen bij illegale(radio) praktijken.
Zie https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=1&t=15074
(En voor zover ik weet mag je met een amateur tranceiver zoals een TS-50, FT-991 enz. ook niet op 27MHz uitkomen. Iets met type goedkeuring. Even een zijstraatje...)

Maar goed, alles is al verder gemeld. Zonder een goed afgelegd examen geen registratie. Simpler uitleg kan niet.

Er zullen vast mensen zijn met kennis en kunde om iemand de juiste hulp te kunnen bieden om het toch in je hoofd te krijgen.
@Lonewolf: zou je je woonplaats eens willen geven? Dan kunnen de mensen hier je gericht helpen met zoeken naar een passende oplossing.
Verder wat van belang kan zijn, wat zijn de punten waar je moeite mee hebt?? Is dat de technische kant, juist alleen de voorwaarden of het gehele pakket?

Klassikaal met ondersteuning online en/of 1 op 1 zou mogelijk moeten zijn om je een heel eind op weg te helpen.
Focus je niet alleen op een F-registratie, begin eerst met een N-registratie. De instap hiervan is minder hoog en je kunt dan ook lekker zelfstandig op de banden (toegewezen aan N) aan de slag na het behalen van het examen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Lonewolf
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2023, 21:45

Re: examen vergunning

#14 Bericht door Lonewolf »

TheoP schreef: 25 okt 2023, 10:59 Woont hij daar in de buurt?
Ik ken meer afdelingen waar je zo bij in kunt stromen, maar weet zijn woonplaats niet :D

Theo
Ik woon in Enkhuizen, maar heb onregelmatige diensten, dat maakt het er niet makkelijker op.
Ik ben al slecht in leren (THEORIE) + onregelmatige werktijden

Groet Willem

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: examen vergunning

#15 Bericht door PA3DJS »

Als je een B rijbewijs hebt gehaald, kun je ook je Novice halen. Even aannemende dat je na het behalen van je rijbewijs geen niet aangeboren hersenletsel hebt opgelopen dat opnemen van nieuwe stof lastig maakt.

Als je "gewoon" werkt, kan ik het mij niet tot moeilijk voorstellen dat het behalen van de N-registratie onmogelijk is. Als de motivatie er niet is, dan lukt het niet, zelfs al is er tijd en een goed stel hersens.

Uit je voorgaande bijdragen krijg ik een beetje de indruk dat je echt het nut er niet van inziet om examen te doen. Dat is een keuze. Je hebt het geluk dat er veel andere hobbies zijn waar je plezier aan kunt beleven zonder dat je van te voren veel tijd hoeft te investeren.

Plaats reactie