examen vergunning

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
PA7HS
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: examen vergunning

#31 Bericht door PA7HS »

Gratis lesstof voor o.a. de N-registratie: https://www.iwab.nu/

Dezelfde lesstof wordt tevens in de vorm van een cursus gegeven (ook gratis) op internet via Teamspeak.
De (contact)gegevens staan op de website.

Wie werkt slaagt..
Wie denkt dat het vanzelf aan komt waaien en ook 'probeerders' halen het niet (bespaar je de moeite en vooral de moeite van de vrijwilligers..).

Als de techniek niet boeit bestaan er ook alternatieven om met anderen te communiceren zoals Zello.
Daar heb je alleen een internetverbinding voor nodig en een pc, telefoon of zelfs een op een heuse transciever lijkend apparaat.
73's, PA7HS Hans

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: examen vergunning

#32 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA7HS schreef: 02 nov 2023, 21:37 Als de techniek niet boeit bestaan er ook alternatieven om met anderen te communiceren zoals Zello.
Daar heb je alleen een internetverbinding voor nodig en een pc, telefoon of zelfs een op een heuse transciever lijkend apparaat.
Dat is wel mooi gezegd.

Techniek is de basis van onze brede hobby.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Lonewolf
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2023, 21:45

Re: examen vergunning

#33 Bericht door Lonewolf »

PA7HS schreef: 02 nov 2023, 21:37 Gratis lesstof voor o.a. de N-registratie: https://www.iwab.nu/
Ga daar even naar kijken in het weekend

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: examen vergunning

#34 Bericht door Paula Bean »

Ik heb eerst het novice-materiaal op DLZA geleerd, en daarna het full-materiaal op DLZA. Daarmee ben ik geslaagd op het F-examen twee jaar geleden. DLZA is fantastisch. Want als je iets fout beantwoordt, wordt er uitgelegd wat je verkeerd had. Ik zal DLZA aanraden aan iedere aspirant-zendamateur, novice of full. Persoonlijk wou ik mijn papiertje halen zodat ik met mijn zend-experimenten uit kan komen op verschillende frequenties en niet alleen op de 27MHz, waartoe ik eerst beperkt was.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: examen vergunning

#35 Bericht door TheoP »

Ik ben naar een waarzegger geweest, en die wist het al :mrgreen:
verder heb ik bij les gekregen van een bevlogen zendamateur PA3EXV, hij geloofde in mij.
En naast de lessen van de club, ik werkte in de zorg dus onregelmatig, waren juist deze bijlessen van Gerrie erg goed.
Hij liet me zien, in de praktijk wat de wet van Ohm was, en hoe een sinus op een scoop er uit zag.
En wat er gebeurde als er parameters anders werden, lees de fase anders werden.
Zeer leerzaam zo iets.

Later zag ik dat deze cursus, ook via ATV werd gegeven, met live beelden.
En met hulp van de waarzegger, slaagde ik na 21 keer.
En nee niet de antwoorden geleerd, meer begrepen hoe de theorie werkt.
En dat bleek verbluffend simpel te zijn.
Maar, je moet wel echt willen, echt willen....
Ik heb er 14 jaar over gedaan om C te halen, dat moet anno nu toch korter kunnen?

Theo

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: examen vergunning

#36 Bericht door PA1AVL_ »

DLZA, ik ken het niet, maar wil graag aannemen dat het heel goed is.

Alleen geven sommigen aan er moeite mee te hebben.

Het voordeel van het Veron cursusboek (koop de laatste editie) is dat je alles wat je moet weten bij elkaar hebt. Je kunt er in bladeren. Je kunt een gele markeerstift gebruiken. Ik ben niet tegen digitaal maar soms is analoog toch beter :-)

Het gaat er om e.e.a. in je geheugen te krijgen. Opzoeken, markeren, iets natekenen en het A4'tje aan de muur hangen, zijn daar foefjes voor.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: examen vergunning

#37 Bericht door elsinga »

Ik heb zelf eerst de DLZA geprobeerd, maar hun vorm van humor in de stof paste niet bij mij. Ik was al begonnen met een samenvatting van de stof te maken, op basis van de examen eisen, want dan mis je niks. Toen het Veron boek er bij gepakt en verhip, daar werd alle theorie beschreven op basis van de examen eisen! Er waren dus meer mensen die die structuur handig vonden. ;)

Na de theorie doornemen ben ik begonnen met historische examens maken. Had ik een vraag fout, dan keek ik waarom dat was (alleen kennis, niet snappen, et cetera) en bestudeerde ik de stof daarover opnieuw en paste eventueel de samenvatting aan.

Op enig moment had ik structureel zoveel vragen goed dat ik voor F zou slagen en dat gebeurde ook. Het examen was binnen 10 minuten klaar, ook omdat ik veel vragen herkende en het goede antwoord al bij de keuzes zag staan. Veel rekenen hoefde ik dus niet. :)

Naast de al genoemde historische examens op mijn site staat daar ook mijn samenvatting. Als je eerst voor Novice gaat, dan hoef je driekwart niet te gebruiken, de stof voor Novice is namelijk gemarkeerd. Geen idee of dit je ligt (ik gok even van niet), maar het scheelt een paar honderd pagina's doornemen.

Ik vermoed echter dat jouw manier van leren beter tot zijn recht komt in een persoonlijke setting, met uitleg door een ervaren zendamateur en trainer. Als de DLZA je niet ligt, dan kun je bij veel Veron/VRZA afdelingen terecht, maar er zijn ook een paar on-line mogelijkheden (IWAB als voorbeeld). Veel mogelijkheden zijn al genoemd hier. Zoek vooral de manier op die bij jou past en dan komt dat examen uiteindelijk ook wel goed.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: examen vergunning

#38 Bericht door PE2AAB »

Ik heb een fysieke cursus gevolgd bij Klaas, PA0KLS. Op het Hertog Jan college in Valkenswaard. Als 13 jarige op het fietsje een dorp verder. Spannend en zeer boeiend. En leuk dat ik op school veel meer wist op technisch vlak dan mijn klasgenootjes; immers had ik dit de donderdag ervoor uitgebreid behandeld tijdens de opleiding voor D amateur.
Het leuke was dat Klaas ook wel eens praktijkvoorbeelden liet zien. Reactantie van een LC netwerkje berekenen? Een voorbeeldje om aan te tonen dat wat we hadden berekend ook klopte met de praktijk. Hop; gewoon de berekende condensator in de schakeling en audio erdoorheen. Berekende f met de C waarde was laag en warempel; het geluid was ook ineens dof. Dat helpt natuurlijk enorm met bevatten waar je mee bezig bent.

Toen ik eenmaal geslaagd was duurde het een week of 6 voor we antwoord van AT hadden. Iedereen uit ons clubje was al aan het denken; welke call krijgen we? (die kreeg je toen nog) PD0 xxx. Wat was de laatst uitgegeven call in de reeks? We hebben veel gespeculeerd. Wat bleek toen de brief op de mat viel? Geen PD0 maar PD1! En de Novice was geboren. En ik had de allereerste. AAB (want AAA werd niet uitgegeven). Daar heb ik later PE2 van gemaakt door mijn C te halen. De suffix mocht je zélf kiezen mits geen PE1 ervoor. Die was nog voor de automatisch uit gegeven calls. Later is dat hele systeem op de schop gegaan en kun je feitelijk veel meer kiezen.
Maar ja; iedereen kende me inmiddels al als PE2AAB dus dat zal ik wel nooit meer wijzigen. Alhoewel; zeg nooit nooit ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: examen vergunning

#39 Bericht door pe1cmo »

Probeer contact op te nemen met de Veron Westfriesland, die hebben hun avond in Hoorn, de zaagtand. (praktijk lokalen van de Oude LTS aan de Joh Poststraat)
Ik denk dat Frits, PE1GRJ daar de voorzitter is, en de veron Westfiesland kan je via hun website contacten: https://a45.veron.nl/contact/

en misschien hebben die ook een cursus avond.

meer op de website: https://a45.veron.nl/


Verenigingsavond is elke derde dinsdag van de maand om 20.00.

Locatie:
Wijkcentrum De Zaagtand
Eloystraat 106
1624 VW HOORN
(Ingang aan de Lionestraat zijde)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie