Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ralphfhb
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2023, 09:32
Roepletters: pd1rhb

Even voorstellen

#1 Bericht door ralphfhb »

Een goedemiddag iedereen, mag ik mij even voorstellen, ik heet Ralph F. Hess Busselaar, in mijn jeugd was ik elektromonteur aaneensluitend technicus later inspecteur laagspanning en ben nu gepensioneerd en toen dacht ik bij mijzelf, ik word zendamateur dus zogezegd zo gedaan en op mijn examendag in mei 2022 deed ik 2 examens smorgens de F en smiddags de N, helaas heb ik alleen de N licentie gehaald en geregistreerd bij A T onder de call PD1RHB, daar heb ik nu een vraag over want ik las op deze forum dat F voor full staat, en N voor Novice met beperking in vermogen 25 W en gedeelte van de 40mtr en 20mtr banden, dat laatste is mijn inziens niet juist, de Novice wordt al volwaardig zendamateur gezien en naast de Full en niet als aanhangsel van ....dankzij Mevr. Mona Keizer. 73

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door PH7R »

Welkom en gefeliciteerd met behalen van N. N is volwaardige licentie met beperking tav vermogen (100w) en frequenties. Niks minderwaardigs aan, sommige hebben genoeg aan N om onze hobby in alle aspecten uit te oefenen. Dus plezier staat voorop :D !
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door PE2AAB »

Sluit me helemaal aan bij de vorige spreker!

Welkom en heb vooral veel plezier!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door PA5COR »

Gefeliciteerd en welkom hier, 100 watt op 10/20/40 en 25 watt op 2 meter en 70 Cm.
Ik werk op H.F. meestal met 100 watt meer dan voldoende :mrgreen:
Besteed meer aandacht aan je antennes, veel belangrijker .
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door PA3DJS »

ralphfhb schreef: 04 sep 2023, 12:40 Een goedemiddag iedereen, mag ik mij even voorstellen, ik heet Ralph F. Hess Busselaar, in mijn jeugd was ik elektromonteur aaneensluitend technicus later inspecteur laagspanning en ben nu gepensioneerd en toen dacht ik bij mijzelf, ik word zendamateur dus zogezegd zo gedaan en op mijn examendag in mei 2022 deed ik 2 examens smorgens de F en smiddags de N, helaas heb ik alleen de N licentie gehaald en geregistreerd bij A T onder de call PD1RHB, daar heb ik nu een vraag over want ik las op deze forum dat F voor full staat, en N voor Novice met beperking in vermogen 25 W en gedeelte van de 40mtr en 20mtr banden, dat laatste is mijn inziens niet juist, de Novice wordt al volwaardig zendamateur gezien en naast de Full en niet als aanhangsel van ....dankzij Mevr. Mona Keizer. 73
Dat klopt, N is gewoon een volwaardige registratie, alleen met wat beperkingen in frequentiebanden en vermogen. Zie bijlage 1 in:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/ ... 8#Bijlagen

Je mag zowel zendapparatuur als antennes zelf bouwen, dus mogelijkheden genoeg. Je kunt beter meer geld en/of tijd besteden aan je antennes dan aan je transceiver (dus eens met PA5COR).

Voor wat betreft HF binnen Nederland (zogenaamd NVIS verkeer), dat gaat nu vaak ook goed op de 40 m band. Een paar jaar terug kon dat alleen tijdens sporadische E-laag propagatie, of je moest naar de 80 m band.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Ralph.

Zoals boven beschreven. N is een volwaardige registratie. Met F mag je wel meer dan N. Toch kun je volgens mij met N ook al veel experimenteren en qso's maken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

ralphfhb schreef: 04 sep 2023, 12:40 Een goedemiddag iedereen, mag ik mij even voorstellen, ik heet Ralph F. Hess Busselaar, in mijn jeugd was ik elektromonteur aaneensluitend technicus later inspecteur laagspanning en ben nu gepensioneerd en toen dacht ik bij mijzelf, ik word zendamateur dus zogezegd zo gedaan en op mijn examendag in mei 2022 deed ik 2 examens smorgens de F en smiddags de N, helaas heb ik alleen de N licentie gehaald en geregistreerd bij A T onder de call PD1RHB, daar heb ik nu een vraag over want ik las op deze forum dat F voor full staat, en N voor Novice met beperking in vermogen 25 W en gedeelte van de 40mtr en 20mtr banden, dat laatste is mijn inziens niet juist, de Novice wordt al volwaardig zendamateur gezien en naast de Full en niet als aanhangsel van ....dankzij Mevr. Mona Keizer. 73
Grappig, een call op basis van je voor en achternaam. Is dat tegenwoordig zo? Mag je die net als vroeger weer aan geven?


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door PH4CK »

dat is nog maar een jaar of 20 zo, Juul.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik mocht het in 1975 ook al. Maar ik dacht dat het daarna afgeschaft was.

Mijn call is ook op basis van voornamen en achternaam
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

ralphfhb
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2023, 09:32
Roepletters: pd1rhb

Re: Even voorstellen

#10 Bericht door ralphfhb »

iedereen die gereageerd heeft op mijn "even voorstellen" hartelijk dank, wat ik ook in mijn inleiding schreef dat ik in principe blij ben dat ik de novice gehaald heb omdat ik in mijn tuin geen halve golf antenne 80 meter band kan plaatsen dus daar moet ik het meedoen op 10/20 en 40meter banden en vermogen van 100 Watt is op digitaal (ft8 en wires-x ) meer dan voldoende. tot wederhoren 73

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#11 Bericht door PE2AAB »

80m is voor N amateurs ook niet beschikbaar dus zou daar ook geen focus op leggen zolang je niet voornemens bent om voor F te gaan.

40/20 en 10 zijn ook prachtige banden waar hele mooie contacten op kunnen worden gemaakt. Dat maakt de hobby zo veelzijdig ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

ralphfhb schreef: 07 sep 2023, 09:55wires-x .....
Daar heb je helemaal geen vermogen voor nodig. Kabeltje tussen set en pc is voldoende.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

ralphfhb
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2023, 09:32
Roepletters: pd1rhb

Re: Even voorstellen

#13 Bericht door ralphfhb »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 07 sep 2023, 11:39 Tjeerd PA3GNZ "Daar heb je helemaal geen vermogen voor nodig. Kabeltje tussen set en pc is voldoende".
Ik werk met een Yaesu FT991A en maak een verbinding via wires-x met de repeater in Delfzijl op de frequentie 438.500 en kan met USA, Canada, Japan enz mee praten.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb even Google gebruikt en kom op PE1AWT uit. Dat is dus een wat mistig gebied.

m.a.w. Als ik mijn wirex-s digipeater aan heb staan is deze zo ingesteld dat ik er alleen via RF over kan werken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie