Even voorstellen, maar nu echt.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Even voorstellen, maar nu echt.

#1 Bericht door PD0FEW »

Mijn vorige bericht was een soort noodkreet in plaats van voorstellen, dus doe ik het hier even over.

Ik ben geboren in Sneek op 7 december 1949.

In 1977 heb ik radio techniek proberen te leren via de dr. Blan cursus radiotechniek. De boeken kwamen van uitgeverij de Muiderkring. Je stuurde de antwoorden op vragen via de post op en kreeg ze gecorrigeerd weer terug, was iedere keer weer spannend. In het voor- of najaar 1978 heb ik s'morgens, toen nog C examen gedaan, helaas gezakt. s'Middags het D examen gedaan en daar slaagde ik voor. Dat gebeurde toentertijd allemaal in een grote hal in Utrecht waar je met nog 1400 anderen zat te bibberen, want warm was het er niet. Jarenlang als PD0FEW actief geweest in en rond Groningen, waar ik naartoe verhuisde.
Eerst als vrijwilliger bij OOG radio gewerkt en later aangenomen bij Radio Noord Groningen als Geluidstechnicus.

Nu wou ik de hobby weer opnemen, aangestoken door een Duitse amateur DD5DG die ik in Holzminden ontmoete.
Er is alleen een klein probleempje, de RDI kan mijn roepletters niet meer terug vinden. Ze willen nu weten wanneer ik precies examen heb gedaan.... tja dat is krap 50 jaar geleden......

Hopelijk gaat het goed komen, anders maar weer aan de studie

73

Herman de Visser
Groningen
PD0FEW
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Herman,

Welkom hier. In al die jaren is er een hoop veranderd.

PD0FEW was toen je call? Heb je geen papieren meer uit die tijd?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#3 Bericht door TheoP »

Bij de Veron gaven ze altijd een lijst uit met calls van mensen die geslaagd waren.
Mss heb je daar iets aan?

Theo

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#4 Bericht door PA5COR »

Ik was PD0DBH voorjaar 1977, elke halfjaar een examen met opvolgende letter in je suffix, najaar 1977 E.. voorjaar 1978 FEW dus is jouw call van het voorjaar 1978.
Je oude call is nog beschikbaar volgens het callboek.
Geen enkele documenten bewaard, qsl kaarten, brief van het agentschap uit die tijd?, logboek? al op internet gezocht niks te vinden over je oude call...
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#5 Bericht door andre »

in mijn oude callbook (8-1990) sta je netjes in met naam en toenaam. Kan toch niet moeilijk zijn om die oude adressering van jezelf aan RDI aan te leveren als bewijs dat jij daar hebt gewoond. Lijkt mij ruim voldoende.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#6 Bericht door PD0FEW »

Hallo OM's

Ik vindt het fantastisch om zoveel reacties te krijgen en ze dragen allemaal bij aan uitvogelen van mijn geldigheid van de roepnaam PD0FEW.
Ik moet nog wel even uitleggen dat ik op dit moment niet thuis ben, maar in Duitsland met de camper sta. Dus het overhoop halen van mijn eigen administratie nog niet lukt. Ik dacht in mijn simpelheid om "even" een mailtje naar de RDI te sturen, maar dat werd iets gecompliceerder.

Ik ben nu op het Internet aan het spitten voor bewijs......
Zo zoek bijv. ik naar het callbook uit 8-1990 welke Andre noemde. (Zou je mij een screenshot kunnen sturen?)
De Veron is in 1977 gestopt met het melden van de geslaagden, dus TheoP, daar kwam ik ook niet verder mee.
PA5COR had ik al een email gestuurd, via een bericht uit 2008, maar dat adres zal wel niet meer kloppen hi. Ik n.l. een oud Sneker.

Ik probeer nu achter de exacte datum van het examen in het voorjaar van 1978 te komen, waar ik morgens voor C ben gegaan (gezakt) en middags voor D. In de tussenliggende uren ben ik nog naar de film geweest in Utrecht. Ik moest toch wat om mijn zenuwen de baas te worden.... hi

Jongens, nogmaals bedankt.
PD0FEW (wie weet)
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#7 Bericht door PA3ECZ »

PD0FEW schreef: 29 aug 2023, 10:00 Hallo OM's

Ik vindt het fantastisch om zoveel reacties te krijgen en ze dragen allemaal bij aan uitvogelen van mijn geldigheid van de roepnaam PD0FEW.
Ik moet nog wel even uitleggen dat ik op dit moment niet thuis ben, maar in Duitsland met de camper sta. Dus het overhoop halen van mijn eigen administratie nog niet lukt. Ik dacht in mijn simpelheid om "even" een mailtje naar de RDI te sturen, maar dat werd iets gecompliceerder.

Ik ben nu op het Internet aan het spitten voor bewijs......
Zo zoek bijv. ik naar het callbook uit 8-1990 welke Andre noemde. (Zou je mij een screenshot kunnen sturen?)
De Veron is in 1977 gestopt met het melden van de geslaagden, dus TheoP, daar kwam ik ook niet verder mee.
PA5COR had ik al een email gestuurd, via een bericht uit 2008, maar dat adres zal wel niet meer kloppen hi. Ik n.l. een oud Sneker.

Ik probeer nu achter de exacte datum van het examen in het voorjaar van 1978 te komen, waar ik morgens voor C ben gegaan (gezakt) en middags voor D. In de tussenliggende uren ben ik nog naar de film geweest in Utrecht. Ik moest toch wat om mijn zenuwen de baas te worden.... hi

Jongens, nogmaals bedankt.
PD0FEW (wie weet)
Heb je die examen misschien ook via een bank betaling gedaan, dan kun je misschien nog terugzien op je bank afschrift als je die nog hebt natuurlijk.

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#8 Bericht door andre »

PD0FEW schreef: 29 aug 2023, 10:00 ...... (Zou je mij een screenshot kunnen sturen?)
'screenshot' van een papieren boek wordt wel een dingetje, maar ik zal je vanavond als ik het niet vergeet een foto afdruk van die pagina per pb mailen. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#9 Bericht door PD0FEW »

Hallo,

Even voor PA3ECZ, je mocht alleen betalen met de acceptgiro, die je werd toegestuurd. En mijn afschriften zijn inmiddels weg.

Voor Andre, toen ik je antwoord las, moest ik zelf ook even lachen, maar alvast bedankt voor de moeite..

Ik weet inmiddels de exacte datum van mijn examen woensdag 5 april 1978. Opgeduikeld in een oude Elektuur van jan. 1978

Herman de Visser
PD0FEW
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#10 Bericht door PE7K »

1978 toen was ik net 15 en knutselde een kristalontvangertje op de zolderkamer (propvol met apparaten met buizen) van m'n vader.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#11 Bericht door andre »

pb verstuurd Herman. Succes.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#12 Bericht door PA3DAT »

Ik heb nog wel een internationaal callbook waar je in staat met naam, adres en woonplaats, maar ook ik zit op dit moment met de camper in Duitsland. Over een paar dagen weer thuis, ik kan er wel een foto van maken en mailen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#13 Bericht door PD0FEW »

PA3DAT,
Dat zou geweldig zijn. Ik heb van Andre al twee bijdrages van het Veron boek ui 1990.

Alles om de RDI te overtuigen :roll:

Bijvoorbaat dank.

Herman de Visser
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#14 Bericht door PA3DAT »

Ga ik doen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD0FEW
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2023, 09:10
Roepletters: PD0FEW
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen, maar nu echt.

#15 Bericht door PD0FEW »

Hallo mensen,

Voor alle OM's die mij hebben gesteund en geholpen met het terug krijgen van mijn oude roepletters...

HET IS GELUKT! PD0FEW is weer in de lucht!

Ik was wat aan het grasduinen op de site van de RDI, toen ik een verandering zag, omtrent licenties.
Maar toen ik pas de pdf'jes opende, werd het mij duidelijk. Vanaf 6 september heb ik dus weer een zendlicentie.
Je krijgt daar helemaal geen terugmelding van en ik was gisteravond nog bezig een bewijsstuk op te sturen.

Het gekke is dat, toen ik mijn eerste QSO maakte, ik stik zenuwachtig werd.
Ik stond werkelijk op mijn benen te trillen.

Nu zit ik met allerlei vragen, die ik nu wel durf te stellen, maar dat doe ik maar niet hier!

Nogmaals bedankt allemaal,
Herman de Visser
PD0FEW (but now for real)
Herman de Visser (PD0FEW)
It's not only power that you need.

Plaats reactie