Nieuw lid uit Drenthe

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Clausbase
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2023, 13:22
Locatie: R4RQ+RC Nijensleek

Nieuw lid uit Drenthe

#1 Bericht door Clausbase »

Vroegâh, vóór 1978, was ik radio-officier bij de koopvaardij. Daarna niets meer gedaan met ontvangers en/of zenders. Recent uit nieuwsgierigheid over wat er zoal nog gebeurt in de ether, met name op A1, een Tecsun S2000 gekocht (prijs viel mee) en een AOR S-7000 (prijs viel tegen) om daar ook een fatsoenlijk signaal op te krijgen. Maar dat valt dus tegen. Veel noise en weinig gepiep. Vermoedelijk wordt er in mijn schuur met stalen skelet en veel computer/netwerkmeuk nogal wat ruis gegenereerd. Dus aan die antenne moet wat gebeuren. Bij techniekles heb ik vroeger niet zo goed opgelet en ik hoop hier de draad - letterlijk - weer op te pakken.

Met vriendelijke groet vanuit Nijensleek, op het kruispunt van Drenthe, Overijssel en Friesland

Claus van den Hoek aka Clausbase

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Nieuw lid uit Drenthe

#2 Bericht door andre »

welkom Claus.
In 1978 was er geen man made noice in de ether, althans, niet zoveel al heden ten dage.
Alle meuk die tegenwoordig is te horen aan ruis, werp maar even een blik op de daken in de buurt, en de moed zinkt je in de schoenen.
Helaas geldt dit van dc tot ver in de uhf bandjes.
Nouja, we mogen klagen bij de RDI, dat dan weer wel...... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Nieuw lid uit Drenthe

#3 Bericht door PA5COR »

Meer prijzig, AOR SA7000 ultra breedband antenne, met coax gevoed en buiten neer zetten uit je hok met herrie :mrgreen: , en hopen dat van buiten niet teveel herrie binnenkomt.
Flink wat ferriet om de coax kabel will ook wel helpen, of je schuur storing vrij maken LOL, dat zal een hele klus zijn...
De boel hier storing vrij maken heeft wat zweetdruppels en gezoek gekost... :mrgreen:
Met deze kan je alle 2 ontvangers voeden of voor de andere:

Tecsun, Diamond D 303 met coax buiten alle twee vrij mogelijk opstellen zo vrij mogelijk van huizen af..
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
Clausbase
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2023, 13:22
Locatie: R4RQ+RC Nijensleek

Re: Nieuw lid uit Drenthe

#4 Bericht door Clausbase »

PA5COR schreef: 25 aug 2023, 14:55 Tecsun, Diamond D 303 met coax buiten alle twee vrij mogelijk opstellen zo vrij mogelijk van huizen af..
Die D303 kon ik zo snel niet vinden maar was ook mijn eerste keuze eigenlijk. Van de S-7000 las ik goede reviews, vandaar die gekozen. De voet van mijn antenne staat 3 meter boven de nok van de schuur. Dat leek mij wel een geschikte plek, daarom had ik er meer van verwacht. Misschien toch een langdraad maken? Tussen de mast en de gevel aan de andere kant zit 13 meter. Met ook daar een mast van drie meter kun je een aardige draad breien. Maar of dat gaat helpen???

Afbeelding

Plaats reactie