Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Engelbert
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2023, 05:03

Even voorstellen

#1 Bericht door Engelbert »

Ik ben sinds kort gepensioneerd. Dus alle tijd van de wereld. Nu lijkt het mij zeer interessant om met te beginnen als zendamateur om de horizon te verbreden.
Ben nu bezig met een studie bij DLZA.
Om alvast in de stemming te komen ben ik op zoek naar een goede zendapparatuur waar ik EERST nu kan luisteren en als ik klaar ben met de opleiding kan gebruiken om mee te zenden.
Dus graag advies.
Ik hoor graag

Gr Engelbert

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door PA3RIS »

Welkom Engelbert! Veel plezier op dit forum en vooral veel succes met de studie voor deze mooie hobby.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Engelbert.

Welkom op dit forum.

Zoals je weet heeft deze hobby veel verschillende facetten. Je keus/adviezen hangt hier vanaf.

Wil je HF (kortegolf) of alleen 2 meter en 70 centimeter?

Ga je voor de N of F registratie?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Engelbert
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2023, 05:03

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door Engelbert »

ik heb mij opgegeven voor het F-examen.
Maar het lijkt mij verstandig dat ik eerst met het N gedeelte bezig ga. Ik mis sommige zendamateur teksten en formaliteiten.
Van huis uit ben ik elektrotechnicus dus weet wel e.e.a. Het is een kwestie van opfrissen.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een luisterapparatuur waar ik later ook mee kan zenden.
prijs +/- 1000,- - 2000,- euri's

Heb ook een weerwebsite: https://weerstationbijdetoren.nl
Website maken is ook geen probleem.

Gr Engelbert

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door PH7R »

Wet- en regelgeving is eigenlijk voor N en F gelijk. Dus dan kun je ook gelijk F doen. Qua apparatuur is er veel beschikbaar in jouw prijsklasse. Erg populair Icom IC-7300.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Engelbert schreef: 20 jun 2023, 09:41 Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een luisterapparatuur waar ik later ook mee kan zenden.
prijs +/- 1000,- - 2000,- euri's

Als je hier mee op HF (kortegolf) wil luisteren zou inderdaad een IC-7300 een goede keus kunnen zijn.
Het is mij niet duidelijk of deze nieuw op voorraad is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door PA9X »

Welkom Engelbert. Zendamateur is de allermooiste hobby!

Je kunt direct een transceiver kopen en meteen gaan luisteren, alleen nog een goede ontvangstantenne. Alleen is de vraag of je interesse bij HF ligt, VHF en hoger of bij beide. Hou daarnaast in je budget ook rekening met de kosten voor een zendantenne en de nodige coaxkabel en montagematerialen.

Ook een leuke manier om te starten is luisteren met een SDR ontvanger. Voor ca. 250 euro heb je al een actieve loop antenne voor HF, een discone voor VHF+UHF en een SDR ontvanger zoals de RSP1 van SDRPlay. Dan kun je luisteren van praktisch 0-1300 MHz.

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door PA3ECZ »

Engelbert schreef: 20 jun 2023, 05:18 Ik ben sinds kort gepensioneerd. Dus alle tijd van de wereld. Nu lijkt het mij zeer interessant om met te beginnen als zendamateur om de horizon te verbreden.
Ben nu bezig met een studie bij DLZA.
Om alvast in de stemming te komen ben ik op zoek naar een goede zendapparatuur waar ik EERST nu kan luisteren en als ik klaar ben met de opleiding kan gebruiken om mee te zenden.
Dus graag advies.
Ik hoor graag

Gr Engelbert
Engelbert,

Ik had je een pb gestuurd, is dat misschien niet bij je aangekomen?
Heb n.l. nog geen reactie terug mogen ontvangen.

Engelbert
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2023, 05:03

Re: Even voorstellen

#9 Bericht door Engelbert »

@PA3ECZ heb je een pb gestuurd

Gr Engelbert

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Even voorstellen

#10 Bericht door Paula Bean »

Hoi Engelbert,

De DLZA leeromgeving heb ik ook gebruikt, dat werkt fantastisch. Hun oefenexamens geven bij fouten niet alleen aan dat het antwoord fout is, maar ook waarom, en dat is een zeer waardevolle feature. Ik heb een paar tientjes gedoneerd.

Ik heb op één dag zowel N als F examen gedaan, de N als 'backup' als ik F zou falen. N is heel makkelijk. Maar ik had blijkbaar maar weinig fouten in mijn F dus die backup was niet echt nodig - net als jij heb ik een electronica achtergrond.

Legaal gezien is het denk ik niet toegestaan een gebruiksklaar radiozendapparaat te hebben als je nog geen registratie hebt, ook al gebruik je het alleen om te luisteren (sluit de microfoon nog maar niet aan!). Het apparaat opgeborgen in een doos op zolder mag wel. Praktisch gezien denk ik dat als je niet zendt, de kans op ontdekking nihil is.

pd0gw
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2023, 17:51
Roepletters: PD0GW

Re: Even voorstellen

#11 Bericht door pd0gw »

Hoi allen na lange tijd weer terug onder de call PD0GW ben er een hele tijd door omstandigheden uitgeweest maar nu weer terug en hoop hier te vinden wat ik zoek
grtjes 73,s Gert PD0GW

Plaats reactie