Voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
PD2JD
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2022, 00:09
Roepletters: PD2JD
Locatie: JO21BU

Voorstellen

#1 Bericht door PD2JD »

Hallo mede hobbyisten,

Hierbij ook mijn voorsteltopic.

Ik ben Daniël , 45 uit Hellevoetsluis. Even kort mijn verhaal.
Opgegroeid met een vader die altijd wel bezig was met solderen, luisteren op de 2m, repareren van elektronica etc.
In mijn jeugd behoorlijk actief geweest met Packet op de 27mc ( NL1JDS ), spraak op de 27mc was niet echt mijn ding.
Ooit begonnen aan een hele dikke multomap met een cursus van de VRZA maar nooit afgerond met een examen.
Elektronica MTS afgerond en daarna de IT ingerold. Nu werkzaam als Freelance Projectmanager bij diverse grote commerciële en overheids instanties.
Na mijn verhuizing een paar maanden geleden van Spijkenisse naar Hellevoetsluis was daar ook in ene een grote tuin met wat ruimte voor antenne's. Toch maar eens gaan kijken wat er allemaal te beleven is op de banden.
End Fed opgehangen en een x50 in een mastje geplaatst, examen geboekt voor 22 juni en naast het luisteren gestart met de cursus N bij de DLZA.

Inmiddels al aardig wat N proefexamens gemaakt en elke keer maar 1-3 fout, zit wel goed denk ik :) Wie weet boek ik het F-examen nog voor later dit jaar.

Spullenboel is ook al aardig op orde, microfoons waar dat kan netjes losgekoppeld :)
- Icom 7300
- Yaesu FTM300
- Icom 52e
- Anytone 878II
- Openspot 4 in bestelling
- Half wave end fed
- X50

Mijn interesse ligt met name in het digitale stuk, DMR-DSTAR_C4FM en op de HF banden VARA en FT4/8 etc.

73
Daniël

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voorstellen

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Daniël,

Welkom hier! Leuk te lezen hoe je interesse in deze mooie hobby is ontstaan. Ik ben ook ooit actief geweest op 27mc packet. Leuke tijd was dat.

Veel succes met je examen en plezier op dit forum uiteraard!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Voorstellen

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

DanielvD schreef: 05 jun 2022, 20:54 - Half wave end fed
Welkom Daniel,

Je bent al aardig voorzien van spullen.
De genoemde antenne, voor welke band is het een "half wave" ? Zoals je weet mag je met een registratie meerdere banden gebruiken.

Hoe gebruik je de DMR-portofoon als luisteramateur? Schakelen tussen de verschillende TG's lijkt mij als luisterend onmogelijk.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD2JD
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2022, 00:09
Roepletters: PD2JD
Locatie: JO21BU

Re: Voorstellen

#4 Bericht door PD2JD »

Idd correctie: een multiband en geen half wave ( ja voor 20 :) )
End fed voor 40 - 20 en 10
deze :
https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... p_MK3#prod


DMR porto is nog niet in gebruik. Geduldig aan het wachten tot ik mijn dmr-id kan aanvragen.
Meeluisteren via brandmeister op het internet gaat dan wel weer prima. Zo dus al een beetje kunnen luisteren naar de verschillende TG's
Verder wat c4fm en dstar verkeer via de lokale repeaters. Heb ook nog een SDR (HackRF One )met de nodige plugins dus genoeg te beluisteren

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Voorstellen

#5 Bericht door PA3RIS »

Welkom Daniel. Veel succes op 22 juni.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Voorstellen

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dank voor je uitleg Daniel. Succes met leren en het uiteindelijke examen.

Wie weet tot op een van de banden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Voorstellen

#7 Bericht door Paula Bean »

Inmiddels al aardig wat N proefexamens gemaakt en elke keer maar 1-3 fout, zit wel goed denk ik :) Wie weet boek ik het F-examen nog voor later dit jaar.
Goed idee! Dat is wat ik ook gedaan heb. F is een stuk pittiger en diepgaander dan N, maar waarom niet? Ik heb er veel van geleerd! Je kunt zelfs op dezelfde dag beide examens maken. :mrgreen:

EDIT: Ik zie dat het examen op 22 juni al helemaal volgeboekt is. Succes met je F op 7 september dan maar...
Spullenboel is ook al aardig op orde, microfoons waar dat kan netjes losgekoppeld
Microfoon loskoppelen is inderdaad wel handig om te voorkomen dat je per ongeluk gaat zenden. Maar zelfs met losgekoppelde microfoon zou je het apparaat volgens de wet niet mogen gebruiken zonder registratie, omdat het binnen redelijke tijd wél gebruiksklaar voor zenden is te maken. Een set die op zolder nog ingepakt in de doos ligt te wachten op het moment dat het baasje z'n registratie heeft gehaald, kan als 'niet gebruiksklaar en in redelijke tijd niet gebruiksklaar te maken' beschouwd worden. Dit is tenminste zoals ik het begrijp, ik heb hier echter op wetten.nl niets formeels kunnen terugvinden. En, zolang je niet uitzendt, is het risico vrijwel nihil.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstellen

#8 Bericht door PA3DAT »

Ik woonde destijds 8-hoog op een flat in Zwolle, had een zelfgemaakte J-antenne voor 2m geplaatst bij de vriendelijke bovenburen, die stak boven de flat uit. Voor ik mijn D-machtiging (nu N) kreeg wist ik al wel welke repeaters ik met mijn 1Watt TR2300 kon opendrukken! :D
(Terwijl je daar eigenlijk een C-machtiging voor nodig had, met mijn D mocht ik slechts op 6 FM-kanalen...)

Welkom Daniël en veel succes met je examen(s)!

Doorgaan voor F is wel lonend hoor, dan mag je óók op 4m/6m/12m/15m/17m/30m/80m en 160m! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstellen

#9 Bericht door PA3BAS »

En niet te vergeten: alles boven de 70cm ook!
.... But will it blend?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Voorstellen

#10 Bericht door PH7R »

Paula Bean schreef: 06 jun 2022, 12:20
Inmiddels al aardig wat N proefexamens gemaakt en elke keer maar 1-3 fout, zit wel goed denk ik :) Wie weet boek ik het F-examen nog voor later dit jaar.
Goed idee! Dat is wat ik ook gedaan heb. F is een stuk pittiger en diepgaander dan N, maar waarom niet? Ik heb er veel van geleerd! Je kunt zelfs op dezelfde dag beide examens maken. :mrgreen:

EDIT: Ik zie dat het examen op 22 juni al helemaal volgeboekt is. Succes met je F op 7 september dan maar...
Er zeggen altijd kandidaten af, dus er is altijd wel een plek. Email aan SRE.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Voorstellen

#11 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef: 06 jun 2022, 15:09Doorgaan voor F is wel lonend hoor, dan mag je óók op 4m/6m/12m/15m/17m/30m/80m en 160m! :mrgreen:
Inderdaad, ben blij dat ik vorig jaar na N gelijk F heb gedaan. Zoveel meer banden en mogelijkheden.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstellen

#12 Bericht door PA3BAS »

Je kan 2 examens op 1 dag doen. Zo heb ik
F ook gehaald…
.... But will it blend?

PD2JD
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2022, 00:09
Roepletters: PD2JD
Locatie: JO21BU

Re: Voorstellen

#13 Bericht door PD2JD »

Ik weet dat ik twee examens op 1 dag kan doen. Maar dacht eerst rustig te beginnen met N :) en als me dat goed afgaat misschien F.
22 juni zit al vol in Nieuwegein dus wellicht september. En om twee weken van te voren nog 'even' de F stof tot me te nemen ? :)

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstellen

#14 Bericht door PA3BAS »

Ik heb alleen voor N geleerd, maar met m’n hakken over de sloot voor F geslaagd… het kan dus, met een beetje mazzel, als je heel goed alles voor N hebt geleerd.
.... But will it blend?

PB4B
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 apr 2022, 10:43
Roepletters: PB4B
Locatie: Enschede

Re: Voorstellen

#15 Bericht door PB4B »

DanielvD schreef: 05 jun 2022, 20:54 examen geboekt voor 22 juni en naast het luisteren gestart met de cursus N bij de DLZA.

73
Daniël
Tot Woensdag ;-)

Ik heb ook al ingeschreven voor de F in november

Marianne

Plaats reactie