Even voorstellen ON7

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Pat - on7cp
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2022, 12:35
Roepletters: on7cp
Locatie: Wevelgem - België

Even voorstellen ON7

#1 Bericht door Pat - on7cp »

Hallo,
Beste leden,

Aan mijn naam is de call sign ON7CP gekoppeld.
Ik behaalde mijn licentie rond de jaren 80
Studeerde radio en TV techniek.
Het lot des levens besliste dat ik dit niet zou uitoefenen.
Ik deed veel aan zelfbouw, was actief op deca in ssb, rtty, slowscan, en cw.
Op 2 meter in fm voor lokaal en repeaters en TV (toen nog) op 70cm.
In 1990 met de vorige grote storm stormden mijn antennes van het dak.
De shack werd kinderkamer, alle energie en aandacht moest naar de zaak gaan.
Mijn ouders vroegtijdig verloren en de zaak moest verder gezet worden....
Maar de microbe is blijven leven.
Inmiddels 64 jaar, bijna op rust, wat meer tijd.
De transeiver van onder het stof gehaald, een "retro" Kenwood, Trio TX-599 in lijn met een JR-599 receiver.
Een End-fed antenne gemaakt, zoals zovelen, blijkbaar een hot item.
De chroom van de Vibroplex Iambic paddle key terug laten spiegelen. Al zullen er nog maanden overgaan voor ik cw terug onder de knie zal hebben.
Mijn logboek teruggevonden, laatst genoteerd QSO was uit 1989.
Nu 32 later wil ik er een nieuwe lijn bijvoegen.
Moest er een re-integratie cursus bestaan, dan volg ik die zeker. Welkom in de digitale modes.

Vergeten dat tunen niet "eindeloos" mag duren en de kathode weerstanden erdoor geblazen.
Zodoende ben ik hier geraakt.

Groeten
Patrick - ON7CP

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Even voorstellen ON7

#2 Bericht door PA3RIS »

Welkom Patrick! En leuk dat je deze hobby na al die jaren weer oppakt. Veel plezier in deze sterk veranderde radiowereld.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Even voorstellen ON7

#3 Bericht door Paula Bean »

Pat - on7cp schreef: 16 mei 2022, 08:33 De transeiver van onder het stof gehaald, een "retro" Kenwood, Trio TX-599
Dat is een mooi klassiek stukje electronica equipment. Zijn alle electrolytische condensators nog een beetje in vorm, na 30 jaar op de zolder?

Afbeelding

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen ON7

#4 Bericht door pa3a »

Prachtige combo uit het verleden. Vroeger nog mee gewerkt.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Pat - on7cp
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2022, 12:35
Roepletters: on7cp
Locatie: Wevelgem - België

Re: Even voorstellen ON7

#5 Bericht door Pat - on7cp »

Paula Bean schreef: 16 mei 2022, 19:56
Pat - on7cp schreef: 16 mei 2022, 08:33 De transeiver van onder het stof gehaald, een "retro" Kenwood, Trio TX-599
Dat is een mooi klassiek stukje electronica equipment. Zijn alle elektrolytische condensators nog een beetje in vorm, na 30 jaar op de zolder?

Afbeelding
Dag Paul,
Idd zo ziet hij eruit :D
De ontvanger doet het nog perfect, de S-meter raakt niet over de 8
En van de zender heb ik de kathode weerstanden naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. :?
Nu nog de juist weerstanden vinden en ik kan nog eens tunen.
Gewone koolstof weerstanden verlopen door de warmte
Draad gewonden weerstanden zullen te resistent zijn wss als ik nog eens overtune.
Ik zou van die bakeliet bruine 'Allen Bradley" weerstanden moeten vinden.
Plaats binnenkort eens een oproep op het platform.

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Even voorstellen ON7

#6 Bericht door on4ged »

Pat - on7cp schreef: 16 mei 2022, 08:33 Hallo,

...... Moest er een re-integratie cursus bestaan, dan volg ik die zeker.
Beste on7cp

Ik heb ook na vele jaren niet of uiterst zelden actief te zijn geweest de draad weer opgenomen. Maar helaas is er door niet meer te gebruiken heel veel kennis verdwenen. Zo'n re-integratie cursus is iets waar ik ook al lang naar uitkijk, maar nog niks gevonden. Af en toe neem ik mijn oude cursussen nog eens in de hand, maar dat solo studeren lukt me toch echt niet meer. Ook van dat gehele digitale ken ik nog de eerste letter niet. Dus wat doe ik nu? Ik doe nu maar wat, voornamelijk op HF maar vlot gaat het toch niet.
Ik behaalde mijn licentie in 1987 en startte als on1byn. Dan lag de boel ongeveer 15 jaar stil en nu met het herstarten ben ik ook ineens overgestapt naar on4ged.
Mocht je ooit iets vernemen waar en wanneer er zo'n re-integratie cursus gegeven wordt dan zou ik het ook graag vernemen.

Succes nog met de hobby.
73 de on4ged Günther
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Even voorstellen ON7

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Prachtig zo'n mooi stuk techniek tezamen met een MAC keyboard van tegenwoordig.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Even voorstellen ON7

#8 Bericht door PE1PQX »

draadgewonden weerstanden zou ik in een RF omgeving (eindtrappen etc.) niet gebruiken, maar dit terzijde.

Welkom terug na 32 jaar QRT.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Pat - on7cp
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2022, 12:35
Roepletters: on7cp
Locatie: Wevelgem - België

Re: Even voorstellen ON7

#9 Bericht door Pat - on7cp »

on4ged schreef: 20 mei 2022, 15:41
Pat - on7cp schreef: 16 mei 2022, 08:33 Hallo,

...... Moest er een re-integratie cursus bestaan, dan volg ik die zeker.
Beste on7cp

Ik heb ook na vele jaren niet of uiterst zelden actief te zijn geweest de draad weer opgenomen. Maar helaas is er door niet meer te gebruiken heel veel kennis verdwenen. Zo'n re-integratie cursus is iets waar ik ook al lang naar uitkijk, maar nog niks gevonden. Af en toe neem ik mijn oude cursussen nog eens in de hand, maar dat solo studeren lukt me toch echt niet meer. Ook van dat gehele digitale ken ik nog de eerste letter niet. Dus wat doe ik nu? Ik doe nu maar wat, voornamelijk op HF maar vlot gaat het toch niet.
Ik behaalde mijn licentie in 1987 en startte als on1byn. Dan lag de boel ongeveer 15 jaar stil en nu met het herstarten ben ik ook ineens overgestapt naar on4ged.
Mocht je ooit iets vernemen waar en wanneer er zo'n re-integratie cursus gegeven wordt dan zou ik het ook graag vernemen.

Succes nog met de hobby.
73 de on4ged Günther

Hallo Günter,
Ik zag je QRZ pagina en die ziet er best ok uit voor een computerleek :D :D
Over het digitale heb ik reeds veel gelezen.
In mijn eerste leven heb ik enkele modems gebouwd voor rtty, sstv
Het principe is ongeveer hetzelfde, alleen zit er nu een computer tussen.
Audio out, via een modem in de computer, verwerking en terug audio in TX.
Maar het zijn de programma’s, instellingen, protocollen en zoveel meer waar ik niet in mee ben.
Vroeger was TV op 70 en was er op deca 10-15-20-40 en 80M, nu zijn er zoveel tussenbanden, satelliet enz, enz…
Die FT8 wil ik wel ontdekken, zal eens een slachtoffer zoeken om het mij uit te leggen.
Maar eerst een digitale TX vinden, met mijn analoogje zal het niet lukken, denk ik, gelezen te hebben :wink:
Succes en mss eens een qso
73 de on7cp Patrick

Pat - on7cp
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2022, 12:35
Roepletters: on7cp
Locatie: Wevelgem - België

Re: Even voorstellen ON7

#10 Bericht door Pat - on7cp »

PE1PQX schreef: 21 mei 2022, 11:54 draadgewonden weerstanden zou ik in een RF omgeving (eindtrappen etc.) niet gebruiken, maar dit terzijde.

Welkom terug na 32 jaar QRT.
Bedankt André,
Vermoede ik ook.
Inmiddels een worst-case tip gekregen, overslag in de lamp”en” :(

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Even voorstellen ON7

#11 Bericht door PA3RIS »

Pat - on7cp schreef: 21 mei 2022, 14:44
Vroeger was TV op 70 en was er op deca 10-15-20-40 en 80M, nu zijn er zoveel tussenbanden, satelliet enz, enz…
Die FT8 wil ik wel ontdekken, zal eens een slachtoffer zoeken om het mij uit te leggen.
Maar eerst een digitale TX vinden, met mijn analoogje zal het niet lukken, denk ik, gelezen te hebben :wink:
Oh, dat gaat wel, hoor. Ik heb lang digimodes gedaan met een TS-520. En dat ging best. Zolang de buizen maar warm waren zodat hij niet teveel verliep.

Maar wat is deca?

Pat - on7cp
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2022, 12:35
Roepletters: on7cp
Locatie: Wevelgem - België

Re: Even voorstellen ON7

#12 Bericht door Pat - on7cp »

PA3RIS schreef: 21 mei 2022, 14:50
Pat - on7cp schreef: 21 mei 2022, 14:44
Oh, dat gaat wel, hoor. Ik heb lang digimodes gedaan met een TS-520. En dat ging best. Zolang de buizen maar warm waren zodat hij niet teveel verliep.

Maar wat is deca?
Komt van decameter 10-20-30….. de vroegere hf banden waren buiten 15 M een veelvoud van 10 en werd er gezegd “we zijn actief op decameter”

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Even voorstellen ON7

#13 Bericht door on4ged »


In mijn eerste leven heb ik enkele modems gebouwd voor rtty, sstv
Het principe is ongeveer hetzelfde, alleen zit er nu een computer tussen.
Audio out, via een modem in de computer, verwerking en terug audio in TX.
Ik heb vroeger ook nog wel eens RTTY gedaan met een echte telexmachine die ik via het werk op de kop kon tikken. Toen op het bureau onze telex vervangen werd heb ik met dank aan de collega van de telexdiensten de oude machine mee naar huis kunnen nemen. Het was nog zo'n bruine Siemens, zo'n halfrond model. Hij had hem voor mij eerst even helemaal nagezien, afgesteld, opgekuist en tip top weer in orde gemaakt. Via via heb ik dan een decoder kunnen bemachtigen en klaar was kees. Het ding werkte prima met een 5/8 mobiele antenne in de dakgoot en een Kenwood TR-751E.
Kleine lustige anekdote: Ik woonde destijds op een kleine kamer die gelijktijdig slaapkamer en shack was. Vraag me niet waarom, maar op een nacht schoot dat ding plotseling in werking. Ik was meteen wakker, en samen met mij het hele huis.Zo midden in de nacht ratelde dat ongelooflijk, een hels kabaal.
Lang heeft die telex daar niet meer gestaan, en de nachtrust keerde weer.
Nu staat hij al jaren bij een ex collega die nog op de telexdiensten gewerkt heeft voor het versturen van telegrammen. Hij begon daar ooit als telegrafist, dus met morse en en seinsleutel.
P.s. of die collega nog leeft? Vermoedelijk niet meer of hij stevent af op de 100 of meer.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Even voorstellen ON7

#14 Bericht door Paula Bean »

En wat is het lot van de teletype?

Afbeelding

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Even voorstellen ON7

#15 Bericht door on4ged »

Paula Bean schreef: 21 mei 2022, 21:24 En wat is het lot van de teletype?
In België werden de telexcentrales al vele jaren geleden definitief afgeschakeld. En voor zover ik weet is dit ook zo in nagenoeg de rest van de wereld.
Misschien dat hier en daar in Afrika nog een stukje telexnet bestaat, maar ook dat betwijfel ik intussen.
Telex blijkt wel nog vele jaren gebruikt te zijn geweest bijvoorbeeld diensten als Buitenlandse Zaken en Ambassades, maar dat was dan wel via radioverbinding. RTTY dus. Vermoedelijk is dat intussen ook weeral verleden tijd. En of er nog veel radioamateurs zijn die het echte RTY nog gebruiken durf ik ook heel sterk te betwijfelen.
In Afrika, meer bepaald in het voormalige Zaire, zou door de Belgische kolonisatie vroeger wel een ruim telexnet bestaan hebben dat langer dan het Belgische net in dienst zou geweest zijn. (Nu nog?)
Van andere landen heb ik geen weet. Maar de echte ontwikkelingslanden zouden nooit zo’n telexnet gehad hebben. Tegen de tijd dat die zover gevorderd waren hadden nieuwe technieken zoals telefax en dergelijke hun intrede gedaan. Die landen hebben de telex overgeslagen en zijn meteen op fax en andere systemen gestapt. Een groot voordeel ervan was dat dit alles via het gewone telefoonnet kon gaan. En tevens was het draad besparend, een gewone telefoonlijn was en is nog steeds twee aderig, voor een telex waren er vier draden nodig. Er waren zelf 8-draads telexlijnen. Zo onder andere de telex van Agfa Gevaert die verbinding had met het Amerikaanse Teterborro. Dit was voor hen en zeer belangrijke verbinding omdat via die lijn de communicatie i.v.m. bestellingen e.d. van het voor de filmproductie benodigde zilver gingen.

Ik ben intussen te lang met pensioen om bij de vroegere RTT - later Belgacom - nog personen te kunnen contacteren die daar meer kennis van hebben.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie