Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bas114
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mei 2021, 06:58
Roepletters: PD4BC

Even voorstellen

#1 Bericht door Bas114 »

Dag allemaal,

Mijn naam is Bas en ik woon in de omgeving Den Haag.
In april mijn N-licentie gehaald en na wat te hebben gerommeld met een Baofeng, wat serieuzer geworden met een TYT-9800 quadband radio (beperkt budget :-)). Samen met een J-pole roll up dual band antenne.
Ik kan al leuk het e.e.a. bereiken en luisteren. Wat repeaters in de omgeving (Den Haag, Zoetermeer, Rotterdam, luchtvaart) maar vraag me af of ik bijvoorbeeld met een Diamond x50 meer zou ontvangen.

Ik zit midden in een woonwijk, omringd door flats. Zelf woon ik in een eengezinswoning met de antenne uit het dakraam stekend als ik luister/zend.
Twijfel of een betere antenne echt zoveel verschil maakt. Hebben jullie hier een idee over? (gelijk mijn eerste vraag :D ).

Ik lees al enige tijd vele interessante topics en hoop de komende tijd nog veel meer te leren!

Groet,

Bas
April 2021 N-licentie, Baofeng UV-9R, TYT-9800, N9TAX dual band roll up antenne.

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door Hylke_PA9HK »

Hoi Bas,

Welkom, ik heb afgelopen woensdag het F-examen met goed gevolg afgelegd.
Ik neem aan dat je nu alleen op de UHF/VHF banden werkt/luistert. Dan denk ik dat een X50N niet echt verschil gaat maken. Wat wel verschil kan maken in beter en verder bereik, is het hoger plaatsen van je antenne. UHF/VHF golven planten ongeveer rechtlijnig voor, dus des te hoger je antenne: des te beter.

Dan nog, die TYT-9800 he, is dat een beetje een mooi ding? Zag 'm zelf ook al even voorbij komen en 't zag er wel als mooi spul uit.

Groetjes,
Hylke Kingma
Alkmaar
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door PH7R »

Welkom op het forum Bas en gefeliciteerd met behalen N. Zelf in Maart N behaald en net zoals Hylke afgelopen woensdag F.

Hoogte is beter en/of anders een richtantenne. Maar eigenlijk is het gewoon experimenteren. Op MP komen je nog weleens goedkope X50 oid tegen, val je geen buil aan.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door PE2AAB »

Hoi Bas,

Welkom op dit forum! Uiteraard heel veel plezier!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door PA3BAS »

Als je een dakkapel hebt kan je daar wellicht een mastje bedoeld voor een satellietschotel op zetten. Staat hier al jaren op het dak en werkt uitstekend. Heeft meerdere stormen overleefd…
.... But will it blend?

Bas114
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mei 2021, 06:58
Roepletters: PD4BC

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door Bas114 »

HylkeKingma schreef: 31 mei 2021, 20:26 Hoi Bas,

Welkom, ik heb afgelopen woensdag het F-examen met goed gevolg afgelegd.
Ik neem aan dat je nu alleen op de UHF/VHF banden werkt/luistert. Dan denk ik dat een X50N niet echt verschil gaat maken. Wat wel verschil kan maken in beter en verder bereik, is het hoger plaatsen van je antenne. UHF/VHF golven planten ongeveer rechtlijnig voor, dus des te hoger je antenne: des te beter.

Dan nog, die TYT-9800 he, is dat een beetje een mooi ding? Zag 'm zelf ook al even voorbij komen en 't zag er wel als mooi spul uit.

Groetjes,
Hylke Kingma
Alkmaar
Dank allemaal voor jullie reacties.
Ik denk ook dat hoogte belangrijker is. Kijken of ik daar nog wat op kan vinden. Wat PA3BAS aangeeft over een mastje is wel een goede.

@Hylke, ik ben zeer tevreden over de TYT-9800. Prima ontvangst en ook de anderen op de repeater Den Haag verstaan mij goed.
Vanuit Den Haag ontvang ik goed Rotterdam airport, vliegtuigen op grote hoogte en soms zelf een of twee torens van Schiphol. Voor dat geld echt een prima ding!
April 2021 N-licentie, Baofeng UV-9R, TYT-9800, N9TAX dual band roll up antenne.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door PA3DJS »

Hallo Bas,

Heb je al eens de SWR van je antenne gemeten (of laten meten)? Het betekent niet dat de antenne dan de goede kant op straalt, maar wel dat je TRX heel blijft.

Ik weet niet welke versie je hebt, maar als je deze hebt:
https://harriscountyares.org/training/KNW/KNW-123.pdf
Dan is hij niet geweldig op 70 cm, tenzij je met vogels wilt communiceren.

Ik denk dat een X50 het op 70 cm beter gaat doen als je de versie hebt die in de link staat.

De popovic is een simpele VHF/UHF antenne, wellicht is dat een goedkope optie.
http://www.pe1opm.nl/dares/dload/popovic%20antenne.pdf
Deze antenne is wat richtingsgevoelig op 70 cm en verticaal gepolariseerd (dus prima voor repeaters en RadioRondes in de buurt).

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5108
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Bas en gefelicíteerd.

Ga je ook kijken/luisteren/zenden op andere banden 2 en 70? Dit i.v.m. de antenne plannen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Bas114
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mei 2021, 06:58
Roepletters: PD4BC

Re: Even voorstellen

#9 Bericht door Bas114 »

PA3DJS schreef: 01 jun 2021, 15:20 Hallo Bas,

Heb je al eens de SWR van je antenne gemeten (of laten meten)? Het betekent niet dat de antenne dan de goede kant op straalt, maar wel dat je TRX heel blijft.

Ik weet niet welke versie je hebt, maar als je deze hebt:
https://harriscountyares.org/training/KNW/KNW-123.pdf
Dan is hij niet geweldig op 70 cm, tenzij je met vogels wilt communiceren.

Ik denk dat een X50 het op 70 cm beter gaat doen als je de versie hebt die in de link staat.

De popovic is een simpele VHF/UHF antenne, wellicht is dat een goedkope optie.
http://www.pe1opm.nl/dares/dload/popovic%20antenne.pdf
Deze antenne is wat richtingsgevoelig op 70 cm en verticaal gepolariseerd (dus prima voor repeaters en RadioRondes in de buurt).
Hoi PA3DJS,

Ik heb een andere J-Pole antenne. Deze:
http://www.hamuniverse.com/n9taxslimjimreview.html

De SWR waardes waren volgens mij best prima:
144mhz = 1.5:1
145mhz = 1.3:1
145mhz = 1.1:1
146mhz = 1.1:1
147mhz = 1.2:1
148mhz = 1.3:1

en

425Mhz 1.4
430Mhz 1.4
440Mhz 1.3
444Mhz 1.1

Zelf kan ik het niet testen. Ik weet wat de waardes moeten zijn maar zelf meten en tunen is nog wat abracadabra voor mij :-).

De Dares/ Popovic antenne ziet er heel interessant uit. Zo simpel, dat is zeker de moeite waard om te proberen. Dank voor de tip!
April 2021 N-licentie, Baofeng UV-9R, TYT-9800, N9TAX dual band roll up antenne.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#10 Bericht door PH2X »

Hoi Bas, welkom en gefeliciteerd.
Ik woon in Den Haag. Wellicht een keer een qso maken op de 2-meter?

73 / Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#11 Bericht door PA3DJS »

@Bas114:
Die tabel is van "een" antenne, niet die van jou.

De SWR hangt ook af van hoe je hem hebt geinstalleerd. Je kunt zelf niet testen, dan kun je beter toch contact opnemen met iemand in de buurt die het wel kan.

Ook als je de Popovic gaat bouwen, is testen op SWR het minste wat je zou moeten doen. Je hebt een leuke 4 band set, en die hou je liever heel.

Plaats reactie