En nog een her-intreder

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

En nog een her-intreder

#1 Bericht door PH1HI »

Hallo allemaal,

Na een flinke periode zonder heb ik besloten dat ik (ook thuis) toch wel weer wat meer met met elektronika en speciaal daar aan gelinkte communicatie wil doen. Vanaf 1978 tot 1990 ben ik met veel plezier met m'n toenmalige C-machtiging (ex. PE1CCG) op diverse banden bezig geweest, echter toen ik verhuisde naar m'n (nog steeds) huidige woning was de ruimte die ik in m'n ouderlijk huis had voor antennes helaas verleden tijd.

Het bloed kruipt... echter, en ik wil toch weer een poging wagen om, in ieder geval voor HF, tot zien hoever ik kan komen met de bescheiden ruimte die ik nog wel heb. Speciaal de digitale hoog fout-tolerante modes vind ik interessant, aangezien ik mij voor m'n werkgever ook bezig houd met allerlei digitale modes voor satelliet communicatie, die soms ook elke logica tarten wat tolerantie betreft (met RS- en convolutional encoding, "Turbo" mode enz.).

CW is ook nog steeds een wens, ik doe weer een poging met de Koch methode, dat mij op zich wel optimistisch stemt, maar het vlot -en leesbaar- meeschrijven valt niet mee en blind typen heb ik nooit geleerd..

Dus, ik heb wat onderdelen besteld bij HFkits om te beginnen met een eenvoudige end-fed longwire (neem dat "long" met een flink vaatje zout) en ik twijfel hevig of ik direkt wil investeren in een goede all-band all-mode of misschien beter de "kat uit de boom kijken" en met wat eenvoudigers beginnen (dat dan misschien na korte tijd al niet meer voldoet). Eerst volgende week maar eens de portabele spectrum analyzer meenemen van de zaak om te zien hoe m'n zonnecellen zich gedragen, ik heb al diverse horrorverhalen gelezen over vonkenzender omvormers en toen ik die dingen liet plaatsen hen ik nooit nagedacht over EMC ed. omdat toen radio-amateurisme nog helemaal niet in zicht was.

Lang verhaal, we zullen zien wat er van terecht komt, 1 hobbel tegelijk.

73,
Theo
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: En nog een her-intreder

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Theo

Welkom. "fijn dat je er bent" zeggen we tegenwoordig in de audio-visuele media.

Maak er een mooie tijd van!

PS (ik ben al weer bijna her-uittreder)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: En nog een her-intreder

#3 Bericht door PA5COR »

Welkom Theo,
Ik hoop maar dat je niet zoveel storing hebt, en weer vrolijk aan het hobbyen kunt.
Succes.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: En nog een her-intreder

#4 Bericht door PD2R »

Hoi Theo, welkom hier. Voor wat betreft CW, de algemene consensus is dat meeschrijven niet ideaal. Zoals jezelf al aan geeft, loop je snel tegen je beperkingen aan. Uit het hoofd nemen (of headcopy zoals ze in het Engels zeggen) is veel beter en wanneer je die techniek onder de knie hebt, gaat de snelheid vanzelf omhoog.

Kijk ook eens naar het programma van CW Academy. Een zeer succesvol, leuk en leerzaam programma.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: En nog een her-intreder

#5 Bericht door PH1HI »

PD2R schreef:Hoi Theo, welkom hier. Voor wat betreft CW, de algemene consensus is dat meeschrijven niet ideaal. Zoals jezelf al aan geeft, loop je snel tegen je beperkingen aan. Uit het hoofd nemen (of headcopy zoals ze in het Engels zeggen) is veel beter en wanneer je die techniek onder de knie hebt, gaat de snelheid vanzelf omhoog.

Kijk ook eens naar het programma van CW Academy. Een zeer succesvol, leuk en leerzaam programma.
Probleem is dat je op die manier tijdens het leren jezelf niet kan betrapppen op fouten en die met gericht oefenen verbeteren. Zonder 'hardcopy" heb je geen referentie.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: En nog een her-intreder

#6 Bericht door PA3BAS »

Ik heb de cw-academy gedaan. Dat is een zoom-cursus met echte mensen. Daarnaast ook oefenen op de pc. Heel leerzaam. Vooral doen.
.... But will it blend?

Plaats reactie