Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0ST
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2021, 16:13
Roepletters: PD0ST

Even voorstellen

#1 Bericht door PD0ST »

Beste Ham's

Bij deze stel ik mezelf even voor op dit forum: ik ben Sander, woonachtig in Flevoland inmiddels al 52 jr. en heb in november 2020 mijn N-licentie weer geactiveerd. Gelukkig niet verlopen na al die tijd, maar wel een nieuwe call.
Heb in ca. '96 m'n examen gehaald, voor een niet-elektronicus een prestatie. Door omstandigheden nooit wat mee gedaan, en dat is jammer!
In april 2020, kreeg ik de plotselinge behoefte om morse te gaan leren. Ben nu nog lerende en weiger op te geven.
Het gaat redelijk goed moet ik zeggen, maar het blijft pittig. Wil eerst blindelings kunnen 'lezen' voor m'n eerste qso. Gelukkig mag ik met de N wel morse gebruiken, scheelt weer een examen...
Echt respect voor hen die met 25+ wpm met elkaar communiceren !
Voor de hobby een qrp-labs setje in elkaar gesoldeerd voor 20m cw. Geweldig leuk te doen en verrassend dat ie het ook doet ! Aangesloten op de HWEF voor 10, 20 en 40m.
Toch ben ik oriënterende naar een basis set en dat valt niet mee. Eisen: all-bander hf, vhf is leuk maar geen must, en de twijfel: moet er een cw-decoder in zitten? Zit wel in m'n QCX+ van een paar tientjes...
Voorlopig staan er op het lijstje:
Kenwood 590s (sg te duur), yaesu dx1200 (cw decoder) of een begin met een yaesu ft890 oid.
Keuzes...keuzes... en twijfels

Kortom: een beginner !

73 van Sander de pd0st


Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door PD2R »

Hoi Sander,

Welkom hier! Leuk dat je de hobby weer hebt opgepakt. CW is een prachtige mode. Mijn Elecraft K3 had een CW decoder aan boord. Nu heb ik een Icom IC-7300 zonder een decoder. Ik geef toe, het was zo nu en dan best handig. Ik ben een contester en soms bij de hele snelle stations was het handig om even op het schermpje mee te lezen. Inmiddels ben ik wat meer geoefend en mis ik het nauwelijks nog. Trouwens, de decoder is enkel in staat om CW te nemen dat perfect verzonden wordt. Wanneer het tegenstation zijn timing ook maar iets verkeerd heeft dan is de kans groot dat de decoder er weinig van kan maken. Je hersenen kunnen dat doorgaans nog wel ontcijferen maar daar is uiteraard wel wat oefening voor nodig.
Ik zou mijn keuze voor een HF transceiver er in ieder geval niet van af laten hangen. Je kunt namelijk ook nog via de PC de inkomende morse ontcijferen. Er zijn diverse programma’s die dat heel aardig kunnen.

Mijn ervaring, je hoeft echt niet blindelings CW te kunnen lezen alvorens je begint met het maken van QSO’s. Blindelings computer geseind CW nemen is iets anders dan CW nemen in de real world. Het maakt niet uit hoeveel je geoefend hebt, je eerst QSO’s gaan toch met vallen en opstaan.
Veel plezier!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Sander,

Welkom hier.

We zijn waarschijnlijk van hetzelfde bouwjaar. :lol:

Wat hier boven al werd beschreven. De K3 heeft een decoder die bij mooi schrift mee schrijft.
Over het algemeen gebruik ik 16 wpm soms 18 wpm. Verder gebruik ik geen decodeer hulpmiddelen en sein met een paddle.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door PE2AAB »

Welkom Sander!

Leuk dat je Morse aan het oefenen bent. Ik ben dit nog steeds ook van plan :mrgreen:. Volhouden is inderdaad het devies dus dat doe je goed!
Als N amateur mag je inderdaad ook gewoon uitkomen in CW.

In bijvoorbeeld Frankrijk was dat altijd anders geregeld (weet niet hoe het nu is) maar daar mocht je alleen CW als je ook CW machtig was. Ging je korter dan 3 maanden mocht ik bijvoorbeeld met mijn Full license uitkomen op HF maar mocht ik geen CW doen. Maar aangezien de Morse eis haast overal is vervallen kan dit nu zomaar eens anders zijn.

Je kunt overigens nog wel examen doen; je krijgt dan CW included op je certificaat. Dit gaat echter niet meer in Nederland; je zult dit bij de UBA in België moeten doen en met je getuigschrift naar Agentschap Telecom gaan. Deze accepteren dan vervolgens je prestatie en je zult Morse Included op je vergunning kunnen laten bijschrijven. Dit doe je omdat je het leuk vindt; het geeft je geen extra privileges.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD0ST
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2021, 16:13
Roepletters: PD0ST

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door PD0ST »

Dank voor jullie verwelkomingen en jullie leuke berichten.
Ben blij met jullie feedback. Ik laat idd de cw decoder als eis achterwege en ga het gewoon in de praktijk ondervinden.
Heb op mijn setje al gezien dat ie of vaak stop met meepennen of dat er wartaal staat.
Ben bijna zover dat ik de losse karakters in m'n geheugen achter elkaar kan plakken tot woorden. En idd: achter m'n appje zitten is gemakkelijker dan bijvoorbeeld een youtubeje van een qso vertalen, laat staan een eerste qso.... Maar dat maakt deze taal ook wel fascinerend.

Op m'n licentie staat inderdaad cw: not included. Dat deed me eerst behoorlijk twijfelen... Nu weet ik dat hoewel het is vrijgesteld voor bepaalde delen dat ik er niet expliciet examen in heb gedaan.

Alsnog dank voor de leuke reacties !

73 van Sander pd0st

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door PA3RIS »

Welkom Sander. Leuk dat je deze hobby weer oppakt.

Plaats reactie