Even voorstellen: Marc PA1DMG

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Even voorstellen: Marc PA1DMG

#1 Bericht door PA1DMG »

Goedenavond allemaal,

Allereerst bedankt voor de snelle verwerking van mij aanmelding. Mijn naam is Marc, sinds vorige week in het bezit van een licentie. Sta inmiddels 52 jaar op deze aarde, en de voornaamste hobby is al meer dan 45 jaar electronica, en dat in de ruimste zin van het woord.
Andere hobbies zijn auto's en motoren (momenteel een 1999 Nissan R34 Skyline en 1981 Honda CBX1000) en zelfbouw (buizen) audio. Een mens moet bezig blijven nietwaar?

Deze zomer kwam ik bij toeval een oude leger transceiver tegen in een vintage winkel (de AN-PRC10 met AM-598 voeding). Eigenlijk was deze bedoeld om te verbouwen, maar na een testje bleek deze eigenlijk nog 100% te werken! Logisch eigenlijk, het ding is 'pas' 65 jaar oud ofzo...
Na even zoeken kwam ik erachter dat deze set in de 6-meter band werkt, en om dat te mogen doen is dus een F-licentie nodig! In deze tijd van thuiswerken leek me dat een mooi doel, en na enige tijd studeren met behulp van de DLZA website was het dan vorige week zo ver.

Inmiddels is ook deze hobby wat geescaleerd, er staat hier op tafel een Yaesu FT-2000, gekoppeld aan een HF-kits EFHW draad antenne en de eerste QSO's komen tot stand. Voorlopig nog alleen via FT-8 vanwege het vrij hoge storingsniveau hier in de binnenstad, maar daar komt binnenkort vast wel verandering in. Omdat ik er gaandeweg achter kwam dat het meeste 'informele' lokale verkeer plaatsvindt op de 2-meter band heb ik er ook maar een kleine 2m/70cm doos bijgezet. Bij gebrek aan een 2-meter antenne snel even een 'flowerpot' antenne gebouwd dit weekeinde, en die staat nu op dak in een bierkratje als voet (was nog flink doordrinken om die installatie te voltooien) :lol:
Werkt overigens prima!
En de PRC10? Die staat nog even te wachten op een handset en kabels, maar ook dat komt tzt wel goed.

Natuurlijk zijn er nog een hoop vragen onbeantwoord, ik kijk er dus naar uit om deze te gaan stellen op dit forum en zodoende gebruik te kunnen maken van de ervaring van jullie allen.

Tot horens op 1 van de banden,
Marc, PA1DMG.

Afbeelding
Only dead fish go with the flow!

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#2 Bericht door PA3RIS »

Hallo Marc,

Welkom hier. Leuk verhaal! Ik hoop dat je de PRC10 snel kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#3 Bericht door PD2R »

Welkom hier Marc. Leuke voorstel post, dat doe je goed. Veel plezier met deze mooie hobby!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#4 Bericht door PA5COR »

Welkom Marc, mooi stukje leesvoer, herkenbaar ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#5 Bericht door PA1DMG »

Bedankt voor de begroetingen! Jullie zien mij vast binnenkort terug op 1 van de banden of in dit forum.

73,
Marc
Only dead fish go with the flow!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#6 Bericht door pc1mb »

Ha, welkom en gefeliciteerd met de F!

Hier ook veel te veel hobbies met o.a. een FT2000, knutsel antennes, en wat gemotoriseerd Japans spul van '70s tot '90s (oa CB 500 Four en GS300).

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#7 Bericht door PA1DMG »

pc1mb schreef:Ha, welkom en gefeliciteerd met de F!

Hier ook veel te veel hobbies met o.a. een FT2000, knutsel antennes, en wat gemotoriseerd Japans spul van '70s tot '90s (oa CB 500 Four en GS300).
Thanks PC1MB! Die CB500 Four ken ik wel ja. Lekker simpel te onderhouden en mega betrouwbaar, die japanse fietsen uit die tijd. De CBX1000 nadert inmiddels de 40 jaar en alles doet het gewoon nog.
Heb er twintig jaar geleden wel 100cc bij verbouwd, maar daar zie je aan de buitenkant niets van :)
Only dead fish go with the flow!

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#8 Bericht door PD3E »

Welkom Marc.

Leuke antenne opstelling ook ;-)
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#9 Bericht door PE2AAB »

Welkom Marc,

Proficiat met het behalen van je F licentie en veel plezier op dit forum!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Marc PA1DMG

#10 Bericht door PA1DMG »

PD3E schreef:Welkom Marc.

Leuke antenne opstelling ook ;-)
Tsja eens een knutselaar altijd een knutselaar he :)
Het tweede kratje (op de achtergrond) is het einde van de EFHW draadantenne van 23 meter, gespannen van beneden tot boven het huis en over het dak (ik heb geen tuin). Werkt tot mijn eigen verbazing op 40/20/17/15/12/10 meter banden met alleen de ATU van de FT-2000. 80 meter moet ook kunnen, maar het einde na de spoel heb ik nog niet uitgetuned.

Prachtige hobby :lol:
Only dead fish go with the flow!

Plaats reactie