Mij even voorstellen.tijdje

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Cappeken
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 nov 2020, 22:03

Mij even voorstellen.tijdje

#1 Bericht door Cappeken »

Hallo,
Ik ben nieuw hier, en stel me even voor.
Ik heet kris, woon in belgie tegen de franse grens.
Ik ben aspirant radio amateur, en ben een tijdje uit de ether geweest.
Nu ben ik bezig met het bipt, om een nieuwe vergunning te krijgen, hopelijk met dezelfde roepnaam.
Vroeger luisterde ik naar de callsign on2kc.
Ik woon in een studio, en kan enkel portabel uitkomen.
Wat ik hier kom zoeken?
De laatste ontwikkelingen, en vooral DMR is voor mij chinees.
73’s kris ( vroeger on2kc)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7109
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mij even voorstellen.tijdje

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier Kris! Bienvenue ;-)

Er zijn een hoop DigiMode guru’s aanwezig op dit forum dus daar ga je vast uitkomen. Is er geen repeater of ander soort ‘opstappunt’ in de buurt kun je altijd zelf een hotspot aanschaffen om zo digimodes te kunnen bedrijven icm. een portofoon.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4ged
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Mij even voorstellen.tijdje

#3 Bericht door on4ged »

Ik heb zowat hetzelfde probleem met DMR als Cappeken hier. Van heel dat DMR gedoe begrijp ik ook de eerste letter nog niet. Ik heb hier links en rechts zo al eens een en ander gelezen, maar als volslagen leek op dit punt is daar voor mij totaal niks van te maken. Al deze ongetwijfeld nuttige en interessante bijdragen waren allemaal al minstens één of meerdere stappen verder dan voor de totale leek in digitale modes begrijpelijk is.
Ik heb er wel al aan om gedacht een DMR toestel te kopen en er zo al experimenterende meer van te leren. Maar dan twijfel ik toch om er zonder enige kennis aan te beginnen en misschien naderhand te moeten vaststellen dat ik een foute aankoop gedaan heb. Misschien even toelichten, ik ben al wel een jaartje ouder (66) en ben ook onlangs terug begonnen met de radiohobby na een inactiviteit van 20 jaar of meer. En nu nog iets nieuws leren gaat toch echt niet meer zo gemakkelijk.
PA2AAB geeft wel te tip om te starten via een repeater in Digimode, en dat is mogelijk een goede en interessante tip, maar als je niks van heel dat digitaal gedoe kent hoe begin je er dan aan? Ik denk dat juist daar Cappeken zijn probleem schuilt, net als het mijne.

Ik kijk benieuwd en kijk graag mee naar de reacties op de vraag van Cappeken. En hopelijk kan ook ik er de DMR-draad mee oppikken.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie