Groen achter de oren

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Stephan_CW
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2020, 15:17
Roepletters: PJ2SD
Locatie: Curacao
Contacteer:

Groen achter de oren

#1 Bericht door Stephan_CW »

Nieuw op het forum, nieuw in de wereld van de zendamateurs
Ik ben Stephan woonachtig op Curacao en van middelbare leeeftijd.
In mijn jeugd veel gespeeld met radio ontvangers en electronica. Helaas door beperkte informatie beschikbaarheid (slechte sortering locale bibliotheek en geen mentor) is deze hobby verwaterd. Daar is de informatie technology voor in de plaatst gekomen. It is de rode draad in mn arbeids cariere, van netwerk beheerder, systeem analyst tot nu project manager met focus op de maritime sector (onderhoud, reparatie en reactivation schepen).
Hierbij maken we ook veel gebruik van mobiele communicatie via maritime VHF kanalen. Twee jaar gelden is on kantoor verhuisd naar een andere lokatie in de haven van Curacao en merkten we dat het VHF ontvangst op kantoor verre van optoimaal was...en heb ik mn eerste (eenvoudige ) j-pole antenne in elkaar geprutst...en de oude hobby begon direct weer te kriebelen. Daarnaast geeft een van mijn kinderen aan ook intresse te hebben in electro techniek en ben ik gaan informeren naar mogelijkheden tot certificering. Zo heb ik mij opgegeven voor d e cursus van DLZA en bij ons locale bureau voor Telecom opgegeven voor het N-examen. Dat was september 2019. Het examen (hier maar 2 x per jaar) het eerst volgende examen stond gepland voor 12 maart. In januari 2020 is het examen door geschoven naar 26 maart in verband met beschikbaarheid van de examen locatie....en toen veranderde de wereld...op 20 maart besloten de schoolbesturen om de scholen tijdelijk te sluiten in afwachting van maatregelen van onze regering...hierop zijn de exemens wederom uitgesteld en kort daarna kregen we te maken met de lock-down....de lockdown is voorbij maar nog niet alle sectoren zijn volledig opgestart. Aangaande de examens hebben we te maken met een radio stilte, het is nog niet bekend wanneer die gepland zullen gaan worden. (het zou mooi zijn als dit examen remote / online afgenomen zou kunnen worden).

We wachten af, geduld is een schone zaak. Ondertussen ben ik lid geworden van Veron en heb een luisternummer gekregen om zo het gevoel te hebben vooruit te komen. Dus voor nu is het alleen luisteren en moet het spreken nog even wachten.

Stephan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Groen achter de oren

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Mooi eiland woon je! ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Groen achter de oren

#3 Bericht door PA3DAT »

Leuk Stephan, en welkom!

Vraagje: hoe deed die J-pole het aan een marifoon, beter dan de originele antenne?
En gaan jullie nu de originele hoger zetten, of vervangen door de J-antenne?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Groen achter de oren

#4 Bericht door PD2R »

Hoi Stephan, welkom hier! Hopelijk lukt het snel om het examen af te leggen.
Veel plezier met deze fantastische hobby!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Groen achter de oren

#5 Bericht door PB2T »

Ha Stephan. Ik neem aan dat je VERONA, de radioclub op Curaçao inmiddels hebt gevonden. Als het even kan probeer ik mijn bezoeken aan Curaçao zó te plannen dat ik de verenigingsavond op de 2e woensdag van de maand kan meemaken. Helaas was ik afgelopen februari niet in sync.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
Stephan_CW
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2020, 15:17
Roepletters: PJ2SD
Locatie: Curacao
Contacteer:

Re: Groen achter de oren

#6 Bericht door Stephan_CW »

PA3DAT schreef:Leuk Stephan, en welkom!

Vraagje: hoe deed die J-pole het aan een marifoon, beter dan de originele antenne?
En gaan jullie nu de originele hoger zetten, of vervangen door de J-antenne?
De J-pole deed het heel veel beter dan de orginele antenne. De orginele was een shakespear welke van een zeilboot was gevallen.
We hebben nu een stijgerpijp van 4 meter tegen de muur geschroefd, hiermee komen we op 12 meter boven het maaiveld. Nu wachten op een rol coax Rg213 uit de US. (zending heeft een paar weken vertraging :? ).
next step is kijken hoe we ontvangst range kunnen vergroten, de haven gaat goed, bereik naar zee is slecht. We zitten aan de voet van een heuvel en aan de andere kant van de heuvel is de zee.

Gebruikersavatar
Stephan_CW
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2020, 15:17
Roepletters: PJ2SD
Locatie: Curacao
Contacteer:

Re: Groen achter de oren

#7 Bericht door Stephan_CW »

PB2T schreef:Ha Stephan. Ik neem aan dat je VERONA, de radioclub op Curaçao inmiddels hebt gevonden. Als het even kan probeer ik mijn bezoeken aan Curaçao zó te plannen dat ik de verenigingsavond op de 2e woensdag van de maand kan meemaken. Helaas was ik afgelopen februari niet in sync.
Ehh...gevonden ja, correct. Maar contact leggen is nog niet gelukt. Email zijn onbeantwoord gebleven en door werk omstandigheden heb ik daar ook verder niet meer achteraan gezeten. Ik ga een nieuwe poging wagen

Plaats reactie