Nieuw lid

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD3Q
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2020, 15:56

Nieuw lid

#1 Bericht door PD3Q »

Hallo mensen,

Ik ben Jan ben 53 jaar en kom uit de omgeving van Helmond en wil weer gaan leren voor mijn N licentie.
Twee jaar terug al een start gemaakt via DLZA, alleen wegens privé omstandigheden dit moeten staken.
Nu maar weer een volgende poging en mezelf weer aanmelden bij DLZA.

Nu heb ik gelijk een vraag, nu wil ik alvast een transceiver gaan kopen en daardoor wat (luister) ervaring op te gaan doen, en de mike ergens op zolder in de doos te doen.
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, er worden heel erg veel tranceivers aangeboden van >25 jaar oud.
Wat zou je het beste kunnen kopen om mee te beginnen, bv een nieuwe Icom 7300 is duur maar dan ik misschien jaren mee vooruit of bv een tweedehandse Yaesu FT2000 of een jonge FT450d.
Nee en ik wil niet meteen voor duurder spul gaan, alleen ik heb geen zin om na een aantal maanden weer iets anders te gaan kopen, omdat je dan uiteindelijk toch veel duurder uit bent.

Ik noem maar een paar types, heb ook al vaak Kenwood voorbij zien komen, en ik weet het is vaak een persoonlijke keus alleen ik als beginner weet het echt niet.
Heb geen zin om nu iets te kopen en dat ik over 6 maanden weer naar iets anders op zoek, de transceiver hoeft zeker niet mobiel te zijn.

Tips zijn welkom.

Groet,
Jan

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Nieuw lid

#2 Bericht door PD0Y »

Zelf vind ik de Kenwood SAT480 een mooie radio.
Die heb je al voor rond de 500,00.
Daarna upgraden naar de ICOM 7300 of Yaesu 991.
Succes met de studie!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw lid

#3 Bericht door PE2AAB »

Hoi Jan,

Welkom hier en succes met de studie! Een radio is zeer persoonlijk. Er lopen wel een aantal topics over de keuze tussen radio X en radio Y enz.
Wellicht kunnen we beter meedenken op basis van budget.

Een nieuwe 7300 heb je voor net over de € 1000,00. Een FT-450 bijvoorbeeld, voor de helft (echter niet meer nieuw geloof ik) Ik zelf heb een tussenmaatje; de FT-950.
Tussen de 'kleine' 450 en FT-2000 in. Ook deze radio is niet meer nieuw verkrijgbaar.

Mijn inziens zal het radio landschap toch wel verschuiven naar SDR radio's. Je komt dan al snel op een IC-7300 of FT-991 uit.

Maar zoals gezegd; eerst maar eens bekijken hoeveel je er aan uit wil geven.

BR
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Nieuw lid

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Welkom en hopelijk lukt het je om ditmaal de cursus wel met succes te voltooien.
PE2AAB schreef:Mijn inziens zal het radio landschap toch wel verschuiven naar SDR radio's. Je komt dan al snel op een IC-7300 of FT-991 uit.
In heel wat transceivers zit al SDR-techniek verwerkt zonder dat je daar vaak bewust van bent. Ik denk wel dat op termijn geen transceivers meer bestaan zoals wij die nu nog kennen, oftwel de knoppenradio gaat verdwijnen. Het zal vrijwel gaan middels computers die zijn voorzien van de juiste software en een (al dan niet ingebouwde) radiomodule. We kennen nu al de HackRF One module die je koppelt aan de pc waarin alle software staat.
Het enige wat ongeveer hetzelfde zal blijven zijn de antenne's die nodig zijn voor het zenden en opvangen van het radiosignaal.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nieuw lid

#5 Bericht door PD2R »

Hoi Jan, welkom hier! Leuk dat je weer begonnen bent met het studeren voor N licentie.

Aan een eerste transceiver zou ik vooral niet te veel geld uitgeven en gewoon beginnen met een nette gebruikte transceiver. Met deze transceiver kun je gaan ontdekken welke aspecten van de hobby jij echt leuk vindt en op basis daarvan een keuze maken voor een volgende transceiver. Voor een echte DXer is bijvoorbeeld het hebben van een 2e ontvangen vaak een must en voor iemand die van contesten houdt is het hebben van goede filtering weer heel belangrijk. Dit zijn zaken waar ik mij nu vooral nog niet druk om zou maken, gewoon eerst maar eens de banden gaan verkennen. De grote merken maken m.i. al lange tijd geen slechte transceivers meer dus daar zul je niet snel een buil aan vallen.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat een antenne installatie veel belangrijker is dan de transceiver. Ook hier zou ik mij nu nog niet druk om maken. Om de banden te verkennen kun je prima uit de voeten met eenvoudige zelf gemaakte draadantennes. Maar als het straks echt serieus wordt dan wil je misschien een mast en om je antennes hoger te krijgen en misschien wel enkele richtantennes. Als je dan het gros van je beschikbare budget in een transceiver hebt gestoken dan is er niet veel meer over voor de antenne installatie. Een eenvoudige 2e hands transceiver met goede antennes gaan je meer plezier opleveren dan een state of the art transceiver met een eindgevoede draad op 6 meter hoogte.

Ik zou trouwens de oudere (vaak meerdere hands) transceivers even links laten liggen. Hoewel daar vaak uitstekende exemplaren tussen zitten, is reparatie wanneer er iets stuk gaat vaak lastig. Componenten zijn namelijk niet altijd meer te krijgen.
Tweedehands transceivers die bij mij zo te binnen schieten en die over het algemeen wel verkrijgbaar, niet te duur en nog vrij recent zijn: FT-450, TS-480, TS-570, FT-857, FT-897, IC-7200, IC-706, FTdx-1200, FT-950 enz.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuw lid

#6 Bericht door PA3BAS »

Je kan natuurlijk ook een rtl-sdr-stick kopen voor twee tientjes. Kan je iig lekker alles meeluisteren.
.... But will it blend?

PD3Q
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2020, 15:56

Re: Nieuw lid

#7 Bericht door PD3Q »

Zo'n, sdr stick had ik nog een liggen, sdrsharp geïnstalleerd en nu wachten op de endfed die ik eergisteren gekocht heb.
Als het goed is komt deze vandaag binnen, en dan kijken waar ik deze kan hangen.

Is sdrshark het beste programma of zijn er betere alternatieven?

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Nieuw lid

#8 Bericht door FB64 PD9RD »

Dag Jantje, welkom!

Ik heb vorige maand de N licentie gehaald en ik had meer / langer moeten studeren om met meer overtuiging naar het examen te gaan, maar goed .. Het is gelukt.

Ik heb toen een Yaesu FT950 gekocht die in prima conditie is qua werking maar ook hoe het er uit ziet, haast in mint conditie. Ik heb er € 650,- voor betaald en ik heb mij laten vertellen dat dit een redelijke prijs is, niet teveel maar ook geen "koopje" Ik heb op Ebay een SDR en de juiste kabels erbij gekocht (€ 35,-) en hiermee pandapter mogelijkheden gekregen, dus de waterfall dingen op m'n computer scherm. Ik heb er een USB / Catkabel bij gekocht (€ 30,-) zodat de frequentie die ik op het beeldschermscherm aanklik ook op mijn FT950 wordt ingesteld. De software voor dit alles is gratis: Omnirig en HDSDR.

Daarnaast heb ik een DX Commander antenne gekocht voor iets meer dan € 230,- Deze wordt door de bedenker van de antenna verstuurd en dat doet hij voor de hobby, dus er zit wat levertijd op. Ik heb de antenna geschikt gemaakt voor 40, 20 en 10 meter. Ik moet qua ruimte met een verticaal werken, dus de DX Commander paste in de plaatje, en ook in het budget. Als je op Youtube zoekt naar DX Commander kom je velen video's tegen die zeer interessant zijn .. Overigens wil ik je niet de kant van een DX Commander opduwen, de keuze van een antenne maak jij helemaal zelf uit, net als voor je transceiver.

Dus, allemaal mooi en aardig maar zit toch stiekempjes naar een IC7300 te gluren om aan te schaffen :P Moraal van het verhaal, het is een combinatie van wat je wil en wat je kunt en wat je wil uitgeven ..

Succes met de studie, stop er de nodige tijd in en je gaat met vertrouwen het examen tegemoet.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuw lid

#9 Bericht door PA0KLS »

Beste Jan,

zou je niet meedoen met de cursus voor het zendexamen van de afdeling Eindhoven? Zie: https://a13.veron.nl/activiteiten/opleiding en stuur een e-mail naar de secretaris van de afdeling. De cursus ligt nu even stil i.v.m. de schoolvakanties, maar op 25 augustus gaat die weer door, elke dinsdagavond van 20 tot 21 uur. Belangrijk is dat je dit doet samen met anderen, die hetzelfde doel hebben en die je iedere week ziet.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuw lid

#10 Bericht door PH7R »

FB64 PD9RD schreef:Daarnaast heb ik een DX Commander antenne gekocht voor iets meer dan € 230,- Deze wordt door de bedenker van de antenna verstuurd en dat doet hij voor de hobby, dus er zit wat levertijd op. Ik heb de antenna geschikt gemaakt voor 40, 20 en 10 meter. Ik moet qua ruimte met een verticaal werken, dus de DX Commander paste in de plaatje, en ook in het budget.
Hoeveel ruimte heb je nodig voor de radialen?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Nieuw lid

#11 Bericht door FB64 PD9RD »

Et discite schreef: Hoeveel ruimte heb je nodig voor de radialen?
Ik heb er 20 van 2.2 meter elk, uitgelegd in een hoek van 90 graden. Mijn balkon laat er niet meer toe. Op 40 (7.080) 20 (14.150) en 10 (28.500) meter is mijn SWR rond de 1.4. Dat kan nog beter, en ga ik ook nog doen.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

PD3Q
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2020, 15:56

Re: Nieuw lid

#12 Bericht door PD3Q »

PA0KLS schreef:Beste Jan,

zou je niet meedoen met de cursus voor het zendexamen van de afdeling Eindhoven? Zie: https://a13.veron.nl/activiteiten/opleiding en stuur een e-mail naar de secretaris van de afdeling. De cursus ligt nu even stil i.v.m. de schoolvakanties, maar op 25 augustus gaat die weer door, elke dinsdagavond van 20 tot 21 uur. Belangrijk is dat je dit doet samen met anderen, die hetzelfde doel hebben en die je iedere week ziet.

Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker doen

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw lid

#13 Bericht door PH2X »

Welkom!

Ik zou geen geld besteden aan een ‘proefmodel‘, maar het geld besteden aan een tranceiver en een antenne. Als de keuze gemaakt moet worden tussen de twee betaalbare en prima Yaesu 991A en Icom 7300 weet dan dat de 991a meer banden heeft (oa. tweemeterband) maar de 7300 heeft een prachtig scherm met scope èn er kan een sd-kaart in. Ik begon met de Yaesu, maar ben op de Icom overgestapt. Tweemeterband doe ik weinig (via portofoon). Succes met kiezen :)
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie