Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Theo58

Even voorstellen

#1 Bericht door Theo58 »

Hallo allemaal,
Mijn naam is Theo, ben 65 jaar en woon sinds 1999 in Noorwegen en kom oorspronkelijk uit West-Friesland.
Ik was altijd al geïnteresseerd in oude radio,s en afspeel apparatuur. Dit is heftiger geworden de afgelopen 3 jaar na alle gebeurtenissen in de wereld. Nu heb ik hier een prachtige bijna ongebruikte Sony World Zone CRF-230 wereldontvanger gekocht. Deze is begin jaren 70 meegenomen uit de USA door een amerikaans gezin dat naar Noorwegen verhuisde en waarschijnlijk dmv deze radio toch verbonden was met het thuisfront. Ding weegt een ton!! Ik ben vooral geïnteresseerd in de korte golf band, maar sta helemaal in het begin in het gebruik ervan. Met de eigen antenne erop ontvang ik bijna niets. Ik hoor wat frans, chinees en talen die ik niet herken, maar veel is het niet voor dit apparaat. Nu wil ik een simpele, maar goede buiten antenne maken. Ik heb begrepen dat ik hiervoor een coaxkabel kan gebruiken, waarvan alleen de binnenmantel, dus alleen het koperdraadje in het hart. Ik woon tegen een berg aan bij de kust en kan alle kanten op met die kabel. Maar hoe doe ik dit? Ik zoek op internet, maar daar gaat het hoofdzakelijk over zendapparatuur en niet over alleen luisteren. Ik wil hiermee beginnen en graag later ook zend apparatuur. Kan iemand me in voor mij begrijpende taal uitleggen hoe ik nou zo een antenne moet maken en waar ik op moet passen ( storingen ). De lengte van de kabel, hoe hoog vanaf de grond en moet ik een aftakking in het midden maken naar mijn radio. Alle informatie is welkom. Mvgr Theo

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door TheoP »

Een loop antenne lijkt me in jouw geval het beste om te gebruiken.
Niets afregelen en klaar.
Je sluit deze aan op 1 van de rechter antenne aansluiting.

Theo
Bijlagen
D_NQ_NP_611396-MLM45116207224_032021-O.jpg
D_NQ_NP_611396-MLM45116207224_032021-O.jpg (34.13 KiB) 1031 keer bekeken

PA3FBO
Roepletters: PA3FBO

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door PA3FBO »

Neem wel een loop voor ontvangst, een loop om mee te zenden moet wel afgestemd worden en is vrij smalbandig.

Plaats reactie