Nieuw in de grote wijde wereld.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Aixu
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2022, 17:59

Nieuw in de grote wijde wereld.

#1 Bericht door Aixu »

Hoi allemaal.

Bij deze zal ik mij ook even voorstellen. Mijn naam is Maikel (37) en kom uit Alphen aan den rijn. Sinds kort ben ik begonnen met de wereld van het zenden/ontvangen en leer steeds beter dat dit een hele grote wereld is.
Het begon eigenlijk allemaal met Flightsim waarbij ik gebruik maar van wat panelen en knoppen om meer het gevoel te krijgen dat je in een vliegtuig zit. Om alles nog realistischer te krijgen is het leuk om het radioverkeer mee te luisteren van schipholtoren.... (via een uniden UBC125XLT)
En van het een komt het ander....

Langzaam aan ga je eens kijken wat de mogelijkheden zijn en heb ik een rtl-sdr aangeschaft om de ads-b signalen van de vliegtuigen op te vangen en deze door te sturen naar flightradar. (vooral omdat je dan gratis premium account krijgt :D )
Ik kom er echter achter dat de basiskennis om sdr te gebruiken bij mij te laag is en ik wil altijd weten waarom je iets doen i.p.v. druk op knopje en hij doet het. En vooral weten wat je niet mag doen vind ik belangrijk.

Vandaar dat ik begonnen ben met het studeren voor N examen (en mogelijk ook de F) en wil in maart examen gaan doen.
Natuurlijk ben ik ook al aan het kijken voor een leuke zender maar omdat ik thuis nog niet de antenne's kan plaatsen (er word nog een extra verdieping op het huis gezet waarna ik dit wel kan maar dit duurt nog wel even een paar jaar) ben ik natuurlijk ook al aan het kijken voor een leuke portofoon (tips zijn altijd welkom) maar eerst ondertussen leren wat je er allemaal mee kan.


Maikel

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuw in de grote wijde wereld.

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Maikel,

Ik gebruik ook Flightradar24. RTL dongle aangesloten op een Raspberry PI3.
Werkt leuk en de installatie is niet zo lastig. In een halfuur had ik het voor elkaar.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuw in de grote wijde wereld.

#3 Bericht door PH7R »

Welkom Maikel, en het forum is er ook voor studievragen :mrgreen:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw in de grote wijde wereld.

#4 Bericht door PE2AAB »

Hoi Maikel,

Welkom hier! Ja leuk hoe je dan van FlightSim in de radiowereld rolt. Het een hoeft ook niet te bestaan zonder het ander natuurlijk ;-)
Ik luister ook graag naar luchtvaart omdat ik daar ook in ben geïnteresseerd. Heb wel wat topics op dit forum over mijn 'radio actieve' vliegavonturen.

Geniet ervan, succes met de studie en de verbouwing thuis ;-) Ik ben mijn zolder aan het verbouwen om mijn zendruimte van te maken en dat is ook best een job gebleken.

Groet,
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie