Er zijn 63 resultaten gevonden
- 18 feb 2026, 14:42
- Forum: Antennes
- Onderwerp: hoeveel beton voor een Versatower Bp60
- Reacties: 76
- Weergaves: 8468
Re: hoeveel beton voor een Versatower Bp60
Bovendien, en dat zal ook duidelijk zijn uit het verhaal van PE2AAB, hangt e.e.a. ook erg af van de antenne's die je erop wilt plaatsen. Uitgaande van een flinke HF Yagi, die veel wind vangt op het "teerste" punt, heb je echt wel wat nodig. Indicatief: voor mijn 12 meter hoge schuif/kantel...
- 02 feb 2026, 01:58
- Forum: Zelfbouw
- Onderwerp: Elektronica onderdelen (lijst met fysieke winkels en webshops)
- Reacties: 13
- Weergaves: 9659
Re: Elektronica onderdelen (lijst met fysieke winkels en webshops)
Het lijstje is al een half jaartje oud maar deze staat er niet bij: https://erha-electronica.nl/
Dat is ook een echte stenen winkel in Drachten (Fryslân) waar allerlei onderdelen kunnen worden gekocht.
Niet alles staat altijd op de website maar vaak is het er wel.
Dat is ook een echte stenen winkel in Drachten (Fryslân) waar allerlei onderdelen kunnen worden gekocht.
Niet alles staat altijd op de website maar vaak is het er wel.
- 18 dec 2025, 19:22
- Forum: Antennes
- Onderwerp: Voordeel langere antenne 27mhz
- Reacties: 44
- Weergaves: 8851
Re: Voordeel langere antenne 27mhz
Dat is natuurlijk volkomen waar. Daarom maak ik mij ook niet druk over het verlies in mijn voedingslijn wat, in het slechtste geval, nog geen drie dB is. En om te weten of een antenne nu werkelijk beter of slechter is kan echt niet in één QSO worden bepaald. Tenzij de ene wel heel erg slecht is. Maa...
- 18 dec 2025, 14:09
- Forum: Antennes
- Onderwerp: Voordeel langere antenne 27mhz
- Reacties: 44
- Weergaves: 8851
Re: Voordeel langere antenne 27mhz
Je ziet dat ook bij antennes. Als het ene merk zegt dat een bepaalde dipool-achtige antenne 2,1 dB geeft, dan zie je dat concurrenten die met iets vergelijkbaars komen dat ook gaan claimen, want je kunt niet zeggen dat een dipool (wat het feitelijk is) 0 dB gain ten opzichte van een dipool geeft :)...
- 18 dec 2025, 13:48
- Forum: Antennes
- Onderwerp: Voordeel langere antenne 27mhz
- Reacties: 44
- Weergaves: 8851
Re: Voordeel langere antenne 27mhz
Je bent wel een purist met je versterkers en verzwakkers. Maar wat ik wel gezien heb, overigens niet bij de transceivers die jij noemt dat het gemiddeld 3 tot 4,5 dB was, maar dat de karakteristiek ook niet constant was. Daardoor waren S-punten op verschillende plekken op de schaal soms 3, soms 4 d...
- 18 dec 2025, 01:32
- Forum: Antennes
- Onderwerp: Voordeel langere antenne 27mhz
- Reacties: 44
- Weergaves: 8851
Re: Voordeel langere antenne 27mhz
Een HF-SDR tranceiver geeft 6dB per S punt aan.. Een Analoge HF-Transceiver geeft 3dB per S punt tot en met S 8.... Vanaf S 9 en de dB,s er boven klopt de aanwijzing. S9 is 50uV aan de Antenne ingang Misschien heb jij dat ooit zo ervaren maar dat is beslist geen feit. Toen ik mijn analoge TS-850, d...
- 21 okt 2025, 12:36
- Forum: Antennes
- Onderwerp: antennemast van bierkratjes
- Reacties: 5
- Weergaves: 3606
Re: antennemast van bierkratjes
Geen idee of er op dat moment earrebarren in België aanwezig waren.
Misschien bouwden ze er wel een nest op
- 21 okt 2025, 00:39
- Forum: Antennes
- Onderwerp: antennemast van bierkratjes
- Reacties: 5
- Weergaves: 3606
Re: antennemast van bierkratjes
Wat wij wel eens hebben meegemaakt was dat wij hier (in het Frysk) op twee meter een klein rondje hadden.
Ineens werden we aangeroepen in het Vlaams. Men had daar een antenne op een 100 meter hoge kraan geplaatst.
Wij wonen in het noord-oosten van Fryslân dus een afstandje was het wel.
Tjalling
Ineens werden we aangeroepen in het Vlaams. Men had daar een antenne op een 100 meter hoge kraan geplaatst.
Wij wonen in het noord-oosten van Fryslân dus een afstandje was het wel.
Tjalling
- 27 sep 2025, 00:43
- Forum: Telefonie
- Onderwerp: SSB op 30 meter
- Reacties: 18
- Weergaves: 12871
Re: SSB op 30 meter
Destijds heb ik een aantal leuke verbindingen in SSB gemaakt op de 60 m band. Volgens mij was er wel een vermogensrestrictie maar dat weet ik niet meer zeker. Later werd het toch gekanaliseerd? Ik herinner mij iets van zes SSB kanalen. Voor wat betreft 30 meter had ik liever gezien dat het alleen CW...
- 16 sep 2025, 01:47
- Forum: Antennes
- Onderwerp: Defect in remote controller Create RC5-3
- Reacties: 12
- Weergaves: 9403
Re: Defect in remote controller Create RC5-3
Nee, maar het probleem was dus de controller. Dan zal ook die potmeter daarvan wel het probleem zijn geweest.
Tjalling
Tjalling
- 14 sep 2025, 01:08
- Forum: Antennes
- Onderwerp: Manmade noise verticaal gepolariseerd?
- Reacties: 8
- Weergaves: 4939
Re: Manmade noise verticaal gepolariseerd?
Afgelopen weken heb ik op mijn eigen locatie getest met een verticale en horizontale dipool, maar kon nauwelijks verschil merken. Dan heb je nog een andere factor. Een horizontale dipool heeft naar de einden toe een "nul" waardoor (stoor)signalen uit die richtingen zwakker zijn. Een verti...
- 04 sep 2025, 15:59
- Forum: Antennes
- Onderwerp: goedkope antennemast van de Action
- Reacties: 25
- Weergaves: 10529
Re: goedkope antennemast van de Action
Dan is de HD uitvoering misschien iets voor je.... Die zou dan weer te kort zijn. Nu heb ik al zes meter in een stuk. Maar de binnendiameter is slechts 30 mm. Daar kan dus niet veel bovenop. Overigens is de buitendiameter 50 mm. Die stond altijd als topbuis in mijn mast. Het heeft overigens geen en...
- 04 sep 2025, 01:00
- Forum: Antennes
- Onderwerp: goedkope antennemast van de Action
- Reacties: 25
- Weergaves: 10529
Re: goedkope antennemast van de Action
Ook mooi spul inderdaad.
Maar niet voor mijn toepassing omdat de top slechts 16 mm dik is.
Die vlaggenmasten lijken mij veel dikker bovenin.
Tjalling
Maar niet voor mijn toepassing omdat de top slechts 16 mm dik is.
Die vlaggenmasten lijken mij veel dikker bovenin.
Tjalling
- 03 sep 2025, 19:00
- Forum: Antennes
- Onderwerp: Balun vraag.
- Reacties: 19
- Weergaves: 7179
Re: Balun vraag.
Dit onderwerp was ik even vergeten... Eigenlijk wat PA3DJS zegt. Maar mocht je willen experimenteren met jouw ferrietstaven dan is dat ook precies wat je dan moet doen. Ten eerste weten we niet zomaar wat voor materiaal het is. Je zou, gewoon als proefje, twee wikkelingen van tien windingen door elk...
- 02 sep 2025, 01:16
- Forum: Antennes
- Onderwerp: Balun vraag.
- Reacties: 19
- Weergaves: 7179
Re: Balun vraag.
Mijn (voorlopige) conclusie zou zijn dat ik een aangepaste balun, afwijkend van de 1:1, zou moeten maken. Graag hoor van jullie of mijn conclusie correct is, maar ook hoe de balun er dan moet gaan uitzien. Je zou een trafo kunnen wikkelen op de ferrietkern. 1:1 lijkt mij prima. Voor zover ik begrij...