Ombouwen GP 27mc met radialen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD5EK
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2008, 17:10

Ombouwen GP 27mc met radialen

#1 Bericht door PD5EK »

Beste zendamateurs,

Ik heb een GP 27mc CB antenne die ik wil ombouwen naar een antenne voor 10, 20, 40 en misschien wel 80m.
Nu zijn er diverse voorbeelden bekend van ombouw, echter niet één voor de GPA met radialen.

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een (27mc CB) GPA met radialen voor genoemde banden?
Bijgaand een afbeelding met specificatie van de antenne die ik bedoel.

Welke spoelen (diameter en draaddikte) heb je nodig voor de verschillende banden en wat betekent dit voor de lengte van de radialen? Moet ik toch naar radialen met draad omwille van de lengte of kan ik ze toch gebruiken maar met verschillende lengtes.

Wat zijn de 'do en de don'ts' bij het ombouwen van zo'n antenne?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, bij voorbaat dank!

73,

Erik
Bijlagen
GP antenne.JPG
GP antenne.JPG (83.64 KiB) 9258 keer bekeken

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#2 Bericht door PA1ZP »

Hoi Erik

Ik heb zo een GPA met radials nog niet eerder omgebouwd, maar een GPS wel.
Zelf geef ik de voorkeur aan een gewone GPA omdat dat mekkelijker is.

Om hem om te bouwen met coax is te doen zonder spoelen, dan is de antenne een kwartgolf GP voor 20 mtr.
De ombouw is alsvolgt:
Het spoeltje onderin het zwarte kastje wordt verwijderd en vervangen door een simpel stukje electriciteitsdraad van 1.5 mm kwadraad wat loopt van de hete kant van de coaxplug naar de verticale straler en dat draadje loopt dus in het zwarte kastje aan ed U-beugel maak je 3 tegencapaciteiten van ongeveer 5.20 mtr lang (de exacte lengte is afhankelijk van antenne hoogte, omgeving etc. ) de verticale straler wordt ongeveer 5.10 mtr lang z.
Zo heb je dus een 1/4 golf GP voor 20 mtr.
Deze antenne gebruik ik al jaren en met mij een 15 tal bekende amateurs in Omgeving Oss en in Belgie.

Ik kan op deze antenne vlot werken met 1 KW aan vermogen zonder enig probleem.

Goed afgeregeld is de SWR over de gehele 20 mtr band onder de 1 : 1.2.

Nu heb ik er een andere variant van gemaakt en nu werkt deze antenne zonder gebruik van traps spoelen en onzin perfect van 10 t/m 40 mtr.

Ik heb hiervoor de antenne gevoed met 10 mtr open lijn en aan de ene kant van de open lijn hangt de verticale straler en aan de andere poot 3 van de mast geisoleerde radials.
de lengte is van de straler als van de radials 5.50 mtr.

Ik krijg deze antenne met een simpele MFJ antenne tuner (949E en 904H) simpel afgestemd op 10, 12, 15, 18, 20, 30 en 40 mtr.
Dit is in mijn geval het kleine HF vakantie en velddag antennetje.
Ik heb ook een grotere van 10.30 mtr en 3 tegencapaciteiten van 10.40 mtr en die doet het perfect van 20 t/m 80 mtr.

De antenne hoogtes van alle hierboven omschreven antennes bedraagt vaak maar 3 mtr en soms 10 mtr dat doet voor de signaalsterkte erg weing.

En ikzelf sta nog steeds verbaasd dat de simpele omgebouwde GPA met 3 radials en open lijn gevoed het van iedere vertkale koopantenne wint of net zo goed werkt.
In vergelijk mat draadantennes werkt de vetical veel beter op grotere afstanden terwijl op 40 mtr met dichtbij verbindingen (kortbij is bij mij alles wat niet intercontinentaal is)de draadantenne soms wint.

succes Erik
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PD1EHA

#3 Bericht door PD1EHA »

Ik zou wel eens gedetaileerde foto,s willen zien van zo.n omgebouwde antenne.
die heb ik nog nergens voorbij zien komen althans niet echt duidelijk

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#4 Bericht door PA1ZP »

Hoi Cyber

Ik heb wel een detailfoto van een 2 mtr GP die is hetzelfde maar dan kleiner.

Een GP is een kwartgolf vertikale straler en daaraan 3 schuin naar beneden geplaatste radials
(kijk in het hoofdstuk antennes van het F-cursus boek)
In het F-boek staat ook waarom die radials schuin geplaatst zijn vanwege de impedantie naar 50 ohm.

Die dingen kun je van van alles en nog wat maken in principe is een Ground Plane Antenne gewoon een geisoleerde vertikale straler met 3 of meer naar beneden geplaatste radials.
Waar je dat dan van maakt is eigenlijk niet zo belangrijk het gaat over het principe.

succes
Bijlagen
2-meter-GP.jpg
2 mtr GP
(80.84 KiB) 2775 keer gedownload
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PD5EK
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2008, 17:10

#5 Bericht door PD5EK »

Ha PA1ZP,

Dank voor je reactie.

Jou 20m antenne is dan dus ca. 5 meter hoog.
De radialen geïsoleerd van de mast? In 120 graden t.o.v. de straler?
Bij de GP zit de massa toch ook aan de mast? Of heb je dat ook aangepast?

Eigenlijk vervang je de radialen die aan mijn antenne zitten voor tegencapaciteiten die je 120 graden ten opzichte van de straler wegspant.

Wat ik niet begrijp is dat de 27mc antenne radialen heeft die 90 graden van de straler zitten en volgens mij toch voor een 50 ohm impedantie zorgen.
Ook zijn de radialen bij de 27mc uitvoering niet geïsoleerd van de mast. Integendeel, ze zijn eraan verbonden.

De laatste versie van je antenne is er dus één die de antennedraad (open lijn) ook als straler gebruikt. Heb je geen last van HF straling in je shack dan?

73

Erik

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Wat ik niet begrijp is dat de 27mc antenne radialen heeft die 90 graden van de straler zitten en volgens mij toch voor een 50 ohm impedantie zorgen.
Ook zijn de radialen bij de 27mc uitvoering niet geïsoleerd van de mast. Integendeel, ze zijn eraan verbonden.
In de 27Mc uitvoering is het een heel ander type antenne: een 5/8 golflengte straler met een spoel aan de voet. Dar vereist een heel andere aanpassing dan een kwart golf vertical.

Voor meer details: lees een goed antenneboek. Dat is echt essentieeel als je met deze hobby lekker (en zinvol = begrijpen wat je doet) wilt experimenteren.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PD5EK
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2008, 17:10

#7 Bericht door PD5EK »

OK Henk, dank je.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#8 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

De antenne die Erik heeft is wel degelijk een 1/2 golf vertical.
Deze uitvoering bestaat al heel lang met kleine radials, naar mijn weten al van af 1970 en eerder
De radials zijn niet zo zeer voor ground plane maar veel meer ls soort van soort van massa vlakje wat meer de functie van "mantelstroomfilter" dat is niet echt de juiste omschrijving maar je moet het meer als die functie zien als een echte ground functie zoals die met afgestemde radials.

De GPA voor 20 mtr met radials en coax voeding heeft zijn radials gewoon aan de U-beugel Erik , de open lijn uitvoering heeft ze geisoleerd van de U-beugel en dus mast en deze hangen alleen aan de ene poot van de open lijn.

Let wel op de Coax GP voor 20 mtr heeft een afgestemde straler met 3 afgestemde radials zodat de antenne 50 ohm impedantie op 14.175 heeft zonder reactantie.
De GP met open lijn voeding heeft expres geen 20 mtr afstemming en is eerder op 13 MHz afgestemd om de ohmse waarden aan het einde van de open lijn en aan de tuner wat hoger in impedantie te krijgen en om op 40 mtr. net nog wat meer rendement te laten hebben, zonder de lengte te groot te maken op 10 mtr.

De open lijn versie is met zijn 5.50 mtr dus langer en ook de radials zijn langer namelijk 5.50 mtr.
Let wel op ook deze antenne is een antenne systeem met een lengte kippenladder van electrische lengte van 10.80 mtr en een fysieke lengte van 10 mtr (komt door de verkortingsfactor van de geisoleerde draad)

Deze lengte van de kippenladder is ook zodaig gekozen om op de meeste HF banden geen idiote impedanties op het MFJ 904H tunertje te krijgen, zodat dat ding het antennetje van 10 t/m 40 mtr makkelijk kan tunen.

Voor een ieder de tip een stuk draad als antenne is iets heel anders als een draadantenne.
Antennes gedragen zich volgens bekende wetten en regels, en het langer nadenken over hoe het antenne ontwerp zich beter aan die regels en jouw eisen daarin kan voldoen kost je helemaal niets, meer denken zorgt er voor dat je met dezelfde middelen en geld een veel beter op jouw wensen afgestemd antenne ontwerp kan krijgen.

Wil je lekker op 80 mtr binnen nederland buurten overdag of vroeg in de avond hang dan een draadantenne op.
Dan is een G5RV of ZS6BKW of gewoon een dipool met open lijn een prima antenne

Wil je op 40 mtr mooi kort om huis en binnen europa wat buurten prima hang diezelfde draad op.

Wil je echter ver weg en echte DX zet je antenne dan gewoon rechtop vertikaal .
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#9 Bericht door vk2gwk »

De antenne die Erik heeft is wel degelijk een 1/2 golf vertical.
Weet je dat wel zeker, Jos...???
Erik had het over een antenne van ca. 5 M lang en dat is op 20M volgens mij nog steeds 1/4 golf.

Ik ben het met je eens dat voor echte DX je - tenzij je je antennes (dipolen) minimaal 3/4 golflengte hoog kunt hangen - met een vertikale antenne de beste resultaten krijgt. Maar dan wel met voldoende radialen in het grondvlak....

Voor alle geinteresseerden:. Lees een goed antenne boek (Rothammel, ARRL Antenna Handbook o.i.d.). Alleen als je weet wat je doet, wordt het wat....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#10 Bericht door PA1ZP »

Hoi Henk

De antenne van Erik is origineel een halve golfstraler voor 11 mtr.
De lengte is dus 5.50 mtr
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PD1EHA

#11 Bericht door PD1EHA »

Jos een vraag,
Ik heb nu de gpa 30 (fritzel)al een half jaar werkt goed alleen heb ik een probleempje op 10 mtr, hij is namelijk resonant op 27.555 en nog maar een klein stukje op 10.(op 28.400 zit die al op 1.2.0 dikke 2 swr)
Op 15 is die 1,1.1 en op 20 mtr 1.1.4 dus aan de trap ligt het volgens mij niet.
Ik heb de origenele radialen eraan en ik heb deze ook al geprobeert in te korten of te verlengen voor 10 mtr dan krijg ik hem ietsje beter.
Het inschuiven van de antenne heb ik ook gedaan maar liefst 50 cm dit had bijna geen effect (ja echt waar)(onder de trap)

Heb jij een idee?

PD5EK
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2008, 17:10

#12 Bericht door PD5EK »

Even duidelijkheid scheppen over mijn antenne.
Zoals de bijlage aangeeft is het zowel een 5/8 als wel een 1/2 golf antenne.
- Een 5/8 golf groundplane met gebruik van de radialen en de lengte is dan 6500 mm.
- Een 1/2 golf dipool, zonder gebruik van de radialen en de lengte is dan 5750 mm.

73,

Erik

PD5EK
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2008, 17:10

#13 Bericht door PD5EK »

Hieronden even een bericht zoals ik dat zojuist tegenkwam m.b.t. dit onderwerp. 73 Erik

Geplaatst: Do 14 Aug 2008, 18.06u Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi allemaal

Ik heb als vakantie antenne een GP gebouwd van een oude GPA 27 1/2 golf antenne (kappaspriet)

het is een heel simpel ding de spoel heb ik eruit gehaald en vervangen door een stukje draad.
Ik heb er wel tegencapciteiten aan (3 stuks)
Zowel de tegencapaciteiten ls de antenne zelf zijn 5.50 mtr lang.
Ik voed de antenne met kippenladder van 10 mtr lang.
Aan de ene poot hngt de vertikle strler aan de andere de 3 tegencpa.
Ik stem deze ntenne probleemloos af met een MFJ 904H tuner met 100 watt power van 10 t/m 80 mtr. ( niet dat die MFJ zo geweldig is maar mijn zoon heeft hem gewonnen bij een loterij op de dag van de amateur en het tunertje is heerlijk klein)
Op 80 mtr is het ding natuurlijk veel te kort en werkt echt niet goed , maar op 10 t/m 40 mtr werkt het perfect.

een simpel compact camping antennetje ik ben er zeer tevreden over.

PE1KQP Nico gebruikt een grote polyester hengel van 12 mtr en hangt daar een draad tegen aan van 10.50 mtr en voed die met 6 mtr kippenladder en ook dit werkt perfect. En hij heeft geen radials dus.

Nog even over het verschil tussen verticals en draad antennes.

Een vertical straalt bijna altijd op met een lage opstralingshoek dat is precies wat je nodig hebt op 10 t/m 20 mtr.
Op 40 mtr kan het zijn dat inderdaad een draadantenne het beter doet op wat kortere afstand maar op intercontinentaal verkeer ben ik nog geen draadantennes tegen gekomen die hetzelfde signaal halen als met mijn full size vertical.
Binnen europa en op korte afstand op 40 en 80 mtr is een draad inderdaad vaak beter. en binnen Nederland is een vertical op 80 mtr zelfs gewoon lastig en vervelend maar vanaf 1000 km doe mij maar een vertical.
_________________
73 de PA1ZP

Jos uit Oss eerst pa7wwo

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#14 Bericht door PA1ZP »

Hoi allemaal

SRI voor mijn vele typo's
De A van mijn toetsenbord is slecht en 101 toetsen is 99 teveel voor een telegrafist
het stuk klopt echter wel maar is slecht leesbaar door mijn slechte typevaardigheid.

meer info over verticals bij PE1KQP en op 14.160 om 2200 uur s avonds in het PZ rondje
Verder is een GP een GP staat in ieder N of F cursus boek als examenstof
Vertkale zepp antenne werkt ook perfect zie antenne hoofdstuk in F of N boeken.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#15 Bericht door PA0FRI »

Met weinig mogelijkheden moet men naar alternatieven zoeken. Geruime tijd heb ik gewerkt met een groundplane (fig») op zolder. Een ongeveer 5 m lange (ex army) spriet werd waterdicht door het dak gevoerd en een aantal even lange geïsoleerde draden op de zoldervloer vormde een tegencapaciteit. Gevoed werd met coaxkabel omdat het aanleggen van een open lijn bouwkundig gezien te drastisch was. Door een lengte te nemen van 27.20 m RG58 of RG213 coaxkabel verkrijgt men ongeveer een ½ golf op 80 m en een veelvoud daarvan op de andere banden. Genoemde lengte bleek voor 10, 15, 20, 40 en 80 m banden een goed compromis te zijn om de impedantie van de antenne naar een redelijke waarde voor de tuner te transformeren. Daarmee "ontlast" men een tuner en de kans dat alles op SWR = 1 afgestemd kan worden, wordt groter. De lengte van 27.20 m is inclusief het stuk coaxkabel dat men eventueel voor een (aan te bevelen) choke balun gebruikt en 13.60 m is geschikt tot en met de 40 m band. Neem liefst kabel met zo weinig mogelijk verliezen, dus RG213 en niet RG58. Bij een nog betere kabel met een andere verkortingsfactor, moet je zelf de lengte van een ½ golf moeten afmeten. Er zullen wel weer een paar mensen zijn die kritiek hebben over het verlies van de ½ golf kabel op HF, maar men vergeet dat ook op 2 m ½ golf kabels als transformator worden gebruikt en daar hoort men niets over.
Bijlagen
zolderants3.gif
zolderants3.gif (4.6 KiB) 10559 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie