Belanden in een contest en dan?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Belanden in een contest en dan?

#1 Bericht door PH1MRF »

Als nieuwkomer ben ik nu regelmatig in een contest van anderen beland. Meestal gaat dat prima, krijg een nummer toegewezen (wat ik er mee moet?), maar wordt mij ook regelmatig om een nummer gevraagd. Geen idee wat ik daarop moet antwoorden.. :?:

Heb al een uurtje gezocht, en aardig wat gelezen, maar ben er nog niet achter. Iemand dit weet, en mij verder kan helpen? (mag ook met een linkje...)

Groeten,

Marcel

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#2 Bericht door PD5DJ »

http://www.pg7v.net/contestkalender.asp

Hier staan redelijk veel contests vermeld.

Ook wat je moet uitwisselen..

Gr. Bjorn PD5DJ
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#3 Bericht door Ton_O_E »

Meestal geef je je ontvangstraport (eerst de modulatie van 1/5) dan het aantal S-punten
en dan een volgnummer beginnent bij 001 en bij elke qso plus één
dus als je je 5de contest-verbinding maakt met iemand die zonder storing binnenkomt met 9 S-punten zeg je
you are 5 9 005 in JO32lh (dit laatste is natuurlijk je locator)

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#4 Bericht door PH1MRF »

PD5DJ schreef:http://www.pg7v.net/contestkalender.asp

Hier staan redelijk veel contests vermeld.

Ook wat je moet uitwisselen..

Gr. Bjorn PD5DJ
Hoi Bjorn,

Zeer nuttig. Het is dus blijkbaar steeds wisselend, en kan je het beste eerst op internet e.e.a. opzoeken. De laatste poster geeft de algemene regel aan.


Bedankt voor de hulp.


Marcel

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#5 Bericht door PD2R »

Je locator hoef je op HF nooit te vermelden, sterker nog, dat wordt als vervelend ervaren. Als een contester in zijn ritme zit dan wil hij zijn QSO rate zo hoog mogelijk houden. Als dan een operator zijn locator gaat vermelden is dat zonde.

De meeste contesten werken met een serie nummer. Dit werkt heel eenvoudig, je eerste QSO is nummer 001, je 2e is 002 enz, enz.

Bij een ARRL international DX contest vermeld je het zendvermogen, voor mij als PD amateur is dat dus "59 25".

Bij de Dutch PACC contest geven niet Nederlandse stations ook een serie nummer door zoals eerder beschreven.
Nederlandse stations geven een 2 letter afkorting van de Provincie waar ze zich bevinden, bijvoorbeeld, "59 ZH" voor een station uit Zuid Holland.

Afgelopen weekend waren wij weer actief tijdens de IOTA contest (Islands On The Air). De exchange bestond voor stations op een IOTA erkend eiland uit een serie nummer en het IOTA nummer. Voor ons was dat dus bijvoorbeeld "59 115 EU146" waarbij 115 uiteraard voor het 115e QSO staat en EU146 staat voor de Zeeuwse en Zuid Hollandse eilanden.

Het is dus raadzaam om van te voren even de contest regels door te lezen om te zien waaruit de exchange bestaat.
Op de meeste contest kalenders staat wel een verwijzing naar de organisator van de contest en daar zijn dan meestal ook de contest rules te vinden.

Nog een paar tips:
Als je als casual operator mee doet aan een contest dan hoef je geen log in te sturen. Het wordt echter wel gewaardeerd als je je log opstuurt als zogenaamd checklog. Je log kun je meestal mailen naar de contest manager van de betreffende contest. Het formaat is bijna altijd Cabrillo. De meeste contest log programmas ondersteunen dit formaat. Een goed en gratis contest log programma is N1MM.

Als je geen log inzend zorg dan dat je ten misten een paar QSO´s maakt. Op die manier komt jouw Call in meerdere logs voor en zal de controle computer hem gewoon accepteren. Het komt namelijk nog wel eens voor dat de computer hem afkeurt wanneer je bijvoorbeeld maar in 1 log voorkomt.

Verder is het gewoon heel leuk om te doen, zeker in groepsverband bijvoorbeeld bij één van de contest stations zoals PI4CC, PI4ZI en PI4COM. Je kunt bij dergelijke stations vaak rekenen op evaren operators die je de kneepjes van het vak bij kunnen brengen.
Je kunt ook mee doen om punten te verzamelen voor je afdeling voor de Veron afdelingscompetitie.

Er zijn veel verschillende contesten en veel verschillende manieren om er aan mee te doen. Veer elk wat wils dus.
Have fun!

73, Maarten
PD2R
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Contesten

#6 Bericht door Dominic »

Hallo Maarten,
kijk aan zo'n degelijke, rustige, goed opgebouwde, van veel ervaringsgegevens doorspekte bijdrage hebben "we" wat. Dan doet het forum ook wat je er van mag verwachten namelijk elkaar verder HELPEN in onze mooie radiohobby.
Bedankt voor jouw inputs! :D
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#7 Bericht door PD2R »

Geen probleem Dominic, gelukkig een keer een onderwerp waar ik over mee kan praten :wink:

Trouwens, ik zat in het begin met het zelfde probleem. Je hoort dat er een contest bezig is maar het hebt geen idee wat er speelt. Meestal liet het dan maar zo en ging ik wat anders doen.
Zonde, want zo moeilijk is het dus allemaal niet. Je moet het net even weten.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#8 Bericht door wbeekman »

En dat vind ik nu het leuke van dit forum. Kennis - en ervaringsuitwisseling.

Een bekende zwemster zou zeggen : TOPPIE
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

#9 Bericht door Dominic »

VAN HARTE MEEEENS ! :D
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#10 Bericht door Arvid »

Goed topic !
Ik heb het met veel plezier & aandacht doorgelezen.
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Marco (PD0KBZ)
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2007, 20:27
Locatie: JO21IV
Contacteer:

#11 Bericht door Marco (PD0KBZ) »

Gisteren was er bv. de Worked All Netherlands Locator Contest.
Moet je als amateur die zich inmeld (puntje weggeeft) nog meer dingen doen?
bv. een bevestiging sturen naar de contestmanager dat je het bewuste station gesproken heb?
http://www.pd0kbz.com
Hoe langer de coax, hoe verder de antenne

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#12 Bericht door PD2R »

Je kunt een zogenaamd "checklog" insturen. Met een dergelijk log doe je niet mee voor de punten maar je stuurt je log alleen in zodat de computer beter kan "checken" of de geclaimde QSO's ook daad werkelijk gemaakt zijn. De kans op fouten wordt hierdoor kleiner.

Het is echter niet noodzakelijk om een checklog in te sturen. Veel mensen willen gewoon een paar puntje weggeven of zien een contest als een prima gelegenheid om een paar nieuwe stations te werken.

Wanneer je geen checklog instuurt is het wel raadzaam om meer dan 1 QSO te maken zodat jouw call niet slechts bij 1 persoon in zijn log voor komt. De computer die de logs controleert zou dan kunnen "denken" dat jou call foutief is.

Dit alles is trouwens in een vorige post van dit topic ook al terug te vinden...


De komende CQWW SSB ga ik mijn kersverse Elecraft K3 eens flink aan de tand voelen. Vanaf de lokatie van PI4COM doe ik single band, single operator mee op de 20 m band.
Ik heb er zin in!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#13 Bericht door PA3EYC »

wbeekman schreef:En dat vind ik nu het leuke van dit forum. Kennis - en ervaringsuitwisseling.

Een bekende zwemster zou zeggen : TOPPIE
En daar hoort "JOPPIE" achter.

Maarten.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Belanden in een contest en dan?

#14 Bericht door SM0FLY »

PH1MRF schreef:Als nieuwkomer ben ik nu regelmatig in een contest van anderen beland. Meestal gaat dat prima, krijg een nummer toegewezen (wat ik er mee moet?), maar wordt mij ook regelmatig om een nummer gevraagd. Geen idee wat ik daarop moet antwoorden.. :?:

Heb al een uurtje gezocht, en aardig wat gelezen, maar ben er nog niet achter. Iemand dit weet, en mij verder kan helpen? (mag ook met een linkje...)

Groeten,

Marcel
Hoi Marcel,

Kijk ook eens naar SM3CER contest-service. Met datum & 'rules' etc..
http://www.sk3bg.se/contest/

A.s. weekend de CQ WW contest, dat wordt weer erg druk. Luister eens naar OH8X die vanaf het contest station 'Station Arcala' bij de Finse plaats Oulu werkt. Zover ik weet het grootste amateur station in Europa wat antennes aangaat.
http://www.radioarkala.com/nbspStation/ ... fault.aspx

73/Bram

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

contest

#15 Bericht door pd5cw »

Hallo

De meeste contesten moet je een volgnummer geven en krijg je deze ook
wel verstandig om dit te noteren
als je eens je log wil inzenden dan kun je die ook inzenden
anders moet je later al die nummer er bij zetten mits je ze genoteerd hebt.
de ARRL conesten vragen meestal de CQ zone
en usa en canada hun state of provincie

niet altijd
er zijn ook contesten ontrent de YL of XYL
dan wordt de leeftijd gevraagt en XYL / YL geven dan ook hun leeftijd en als ze dat niet willen 00

bij de pacc gaat het om de provincies te sparen tijdens de contest
dus ik geef in mijn geval 59 NB (noord-Brabant)
dat moet dus iedere nedelander doen.

en van buiten nederland krijg je een nummer

zo lopen de gegevens uit een en die kun je inderdaat in het regelment op zoeken op de sites die al eerder gegeven zijn
zoals die van Jan-willem uit Zweden en van Janjaap PG7V

probeer het maar
en soms geef ik ook wel een verkeerde nummer
dat merk je gauw genoeg maar is beter om eerst even uit te zoeken wat ze vragen.

ik vind het een leuke bezigheid
en soms is het ook makelijk om te kijken welke provincie of state je al gewerkt hebt en welke niet

zo zal ik ook in de ARRL CQ CW aktief zijn
State sparen voor het WAS award (worked all state)

dat is de combinatie van bijde elementen
een contest organizeren om het award compleet je kunnen maken
een award uit geven en daar een contest omheen bouwen.

suc6 in de contest

pd5cw mosty in CW
DIG #6094 - CTC #1821 - AGCW #3421 - Barlhs #408 - SKCC #5030 - Mdxc #285 - SRT #289
FT1000MP Mark-v Field - FT736R - FT60R - FT897 - Bencher BY1 - MD100

Plaats reactie