Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 19 jun 2019, 09:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 18:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2014, 16:41
Berichten: 1263
Woonplaats: Maarssen
PA1AIS schreef:
Weliswaar niet in auto's, maar vanuit schepen krijgen wij regelmatig schades binnen door zwerfstromen, met name dataverbindingen op TTL of RS422 of RS232 niveau tussen de verschillende toestellen. Allen veroorzaakt door brakke massa verbindingen. HF mantelstromen ook niet te verwaarlozen.
Ons devies is zelfs; altijd galvanisch scheiden bij apparatuur.

Maar ja, je moet zelf weten wat je doet, het is niet mijn apparatuur.
Ik heb gewoon 2x2x6mm2 er in liggen, altijd safe, geen contact problemen en wel goed gedefinieerde stroompaden. Aan het eind van die kabels zit zelfs nog 47000 uF extra.

Na 35 jaar in het vak weet ik voor mezelf wat ik wel en niet wil.


Bij veel van onze transceivers zit de retourgeleider (de min dus) aan de behuizing, en dus ook aan de afscherming van de coaxiale connector.

Als de antenne aan de massa van de auto zit, heb je twee DC retourpaden:
-via "jouw" 2*6 mm2
-via de coaxmantel en het chassis van de auto

Dus ook in het geval van een extra retourgeleider en apparatuur met "massa aan min" krijg je enige zwerfstroom via de coaxmantel en het chassis van de auto. Om die zwerfstromen te voorkomen zou je dus je transceiver niet aan massa moeten hebben, en in de kabel een DC block moeten opnemen (met ook een DC block in de afscherming).

Andere optie is je transceiver hard aan massa hebben liggen, dan heb je via de kabelmantel geen zwerfstroom.

Ik snap jouw standpunt bezien vanuit scheepsinstallaties, maar ik snap ook het standpunt bezien vanuit autoinstallaties. Beide oplossingen geven in hun omgeving reeds tientallen jaren prima resultaten.

Een ander voorbeeld m.b.t. standpunten
In veel toepassingsgebieden wordt 60Vdc als "veilig" gezien, maar in de wereld van de zwembaden denken ze daar heel anders over (lees: 12V uit mijn hoofd).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 23:34 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 310
In alle gevallen blijft een 1 leiding systeem met massa retour een niet gedefinieerd pad. Waardoor het streven blijft om altijd de grotere stroompaden gedefinieerd te maken. Hierdoor houdt je grotere controle over het systeem.
Dat wij altijd verder gaan en galvanisch scheiden is een walhalla; nooit meer problemen.

Ik zal hier niet uitweiden over elektrolyse, aluminium chassis, DC-blocks etc.
Een auto is simpeler.

_________________
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling