artikel uit boek 60-er jaren

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#16 Bericht door wbeekman »

Bram,

Wat leuk om te lezen.
Heb gelukkig niet met de telmethode leren seinen, maar op klank.
Als ik nog hoor, hoe de hele klas aspirant marconisten, op de Hogere Zeevaartschool in Rotterdam zat te tellen, dan schiet ik nog in de lach.

Voor Dominic,

Ik heb gelukkig alle Blan boekjes op CD staan, want dat wilde ik graag hebben voor mijn digitale radio-amateur bibliotheek.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

sm0fly schreef:
Dominic schreef:ALLEMACHTIG PRACHTIG die nostalgie :D
Ik ben van de generatie die met Dr. Blan, AMROH, etc. "groot" is geworden.
Ik heb hier nog een AMROH catalogus uit 1963 zuinig bewaard en blader er nog wel eens in .... :wink:
Verder kreeg ik onlangs van mijn vader (Dominic Sr., PA0DHN) een Philips zakboekje over electronenbuizen aangereikt uit 1953. Ook mooi om nog eens te bekijken .... :lol:


Nostalgie.. tja..

Heb nog steeds het boekje 'Seinen en opnemen' uit 1959 op de plank liggen. Gekregen op mijn verjaardag omdat ik zo graag telegrafie wilde leren.
Dit was de ingang naar ham-radio. Je kunt zien op een pagina dat ik die 80 meter zender nabouwde en lekker zat te CW'en op 80mtr klandestien als 14 jarige :-)

73/Bram
Ja Bram, ok prachtig. Dat was in de tijd dat de wered nog lekker verzichtelijk was. Als je niet thuis bij de telefon was , was je gewoon nier bereikbaar.

Juul PE0GJG

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#18 Bericht door SM0FLY »

Juul schreef:
sm0fly schreef:
Dominic schreef:ALLEMACHTIG PRACHTIG die nostalgie :D
Ik ben van de generatie die met Dr. Blan, AMROH, etc. "groot" is geworden.
Ik heb hier nog een AMROH catalogus uit 1963 zuinig bewaard en blader er nog wel eens in .... :wink:
Verder kreeg ik onlangs van mijn vader (Dominic Sr., PA0DHN) een Philips zakboekje over electronenbuizen aangereikt uit 1953. Ook mooi om nog eens te bekijken .... :lol:


Nostalgie.. tja..

Heb nog steeds het boekje 'Seinen en opnemen' uit 1959 op de plank liggen. Gekregen op mijn verjaardag omdat ik zo graag telegrafie wilde leren.
Dit was de ingang naar ham-radio. Je kunt zien op een pagina dat ik die 80 meter zender nabouwde en lekker zat te CW'en op 80mtr klandestien als 14 jarige :-)

73/Bram
Ja Bram, ok prachtig. Dat was in de tijd dat de wered nog lekker verzichtelijk was. Als je niet thuis bij de telefon was , was je gewoon nier bereikbaar.

Juul PE0GJG
Inderdaad , hier is het bewijs trouwens, ik geloof dat dit na 47 jaar wel vergeven kan worden. PA0BRM in wording op 40mtr AM 1961, links de modulator, in het midden de eindtrap met 807 (later een RL12P35) rechts daarvan de VFO en geheel rechts de R109 ontvanger. Natuurlijk zat de RCD later ook met succes achter mij aan ..helaas.. :-)
Toen geheel op CW overgestapt en daarna nooit meer 'gepakt' . Wat moest je, je kon wel examen doen als 15 jarige jongen maar je moest tot je 18 wachten op een licentie in die tijd.

In 1962 dit begonnen te bouwen; als 16 jarige had ik dus 2 jaar de tijd om 18 te worden :-)
http://www.medonic.se/sm0fly/pa0brm.htm


73/Bram
Bijlagen
pa0brm in wording_1.jpg
pa0brm in wording_1.jpg (33.7 KiB) 5061 keer bekeken
Laatst gewijzigd door SM0FLY op 31 jul 2008, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Ach die goeie ouwe tijd .........

#19 Bericht door Dominic »

Ach die goeie ouwe tijd .........

Ja, ik heb die Dr. Blans ook op CD ROM.

Och, ik kan die boekjes hier zo pakken :

"Hoe wordt ik zendamateur?" van De Muiderkring uit 1963

"Doe het eens met transistoren" van dezelfde uitgever uit ????

"Schakelingen voor amateurs" van Philips Nederland n.v.
waar ik samen met mijn vader (later PA0DHN) de ontvanger 2010 uit heb gebouwd ....

"Antennes voor FM, KG en TV"ook van de Muiderkring uit 1959

Van wat latere datum : Populaire Electronica (Muiderkring) met als eerste bouwprojekt de roemruchte Jampotontvanger (uiteraard destijds ook gebouwd met zo'n spoel op een w.c.-rol en slechts een germaniumdiode ....)

Wat een ZOETE herinneringen ........
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Ach die goeie ouwe tijd .........

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dominic schreef:Ach die goeie ouwe tijd .........

Ja, ik heb die Dr. Blans ook op CD ROM.

Och, ik kan die boekjes hier zo pakken :

"Hoe wordt ik zendamateur?" van De Muiderkring uit 1963

"Doe het eens met transistoren" van dezelfde uitgever uit ????

"Schakelingen voor amateurs" van Philips Nederland n.v.
waar ik samen met mijn vader (later PA0DHN) de ontvanger 2010 uit heb gebouwd ....

"Antennes voor FM, KG en TV"ook van de Muiderkring uit 1959

Van wat latere datum : Populaire Electronica (Muiderkring) met als eerste bouwprojekt de roemruchte Jampotontvanger (uiteraard destijds ook gebouwd met zo'n spoel op een w.c.-rol en slechts een germaniumdiode ....)

Wat een ZOETE herinneringen ........
"Schakelingen voor amateurs". Mooi,

ik wilde de 2010 ook bouwen. Is er niet van gekomen, maar ik heb wel alle speciale spoelen en dergelijke hier nog steeds liggen. A3 ...........
Deed de ontvanger het goed Dominic?

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

#21 Bericht door Dominic »

Hallo Juul, (en andere meelezers)
Tja, die "good old 2010" ....
Dat was een project op zich. Alleen al het mechanische werk. Om de chassisplaat van al die mooie vierkante gaten te voorzien voor die leuke in metalen hulsjes verpakte spoellichamen. De plaatsing van de (ik meen me te herinneren) drievoudige afstem C en het hele afstemschaal (snaar) gebeuren. Ook de meerdere drie- en / of viervoudige schakelaars. Prachtige alluminiumkast eromheen .....

Mijn geheugen laat mij in de steek m.b.t. de uiteindelijke werking van de ontvanger. Ik durf niet eens te beweren dat we hem ooit helemaal hebben afgebouwd. Ik kan het mijn vader (nu 85 jaar en weliswaar ernstig ziek) nog vragen; niet te lang mee wachten .....

Ik weet me uit die tijd ook de eerste contacten met de Afdeling Nijmegen van de VERON te herinneren. Enne, oh ja een "ingang" die we op de een of andere manier hadden bij een electronicahobbyclubje van de Faculteit Natuurkunde (?) van de Nijmeegse Universiteit. Onder in een kelder zijn er heel wat avondlijke uren doorgebracht met het testen en doormeten van onze b(r)ouwsels ......

Ook de eerste contacten met mijn mentor en sponsor in de radiohobby : de onlangs, toch te vroeg overleden Henk, PA0KHS. Een gastvrije en enthousiaste "inwijder" in onze zo prachtige hobby toen ik nog een snotneus was ......

Dit wordt nu toch wel een heel nostalgisch en wellicht ook melancholisch draadje .....
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#22 Bericht door wbeekman »

Dominic schreef:
Dit wordt nu toch wel een heel nostalgisch en wellicht ook melancholisch draadje .....
Vindt het helemaal niet erg hoor, zit deze verhalen altijd met een BIG SMILE op mijn gezicht te lezen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie