klaverbladantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

klaverbladantenne

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Uit dit topic geplukt, gaat hier verder over antenne's :D
PA2REH schreef:Ben al bijna 30 jaar niet meer qrv op 2m. Maar op die band is het wel begonnen en heb me destijds suf gescatterd. Veel Es, veel aurora..... allemaal hi speed cw. Nu begrijp ik dat dit niet meer wordt gebruikt?
Ik heb voor VHF geen gunstige antennemogelijkheden. Zou een klaverblad iets zijn? Kan op ca. 10m boven straatniveau, ik ben dan wel boven de meeste bebouwing. (alleen een bomenrij zit nog in de weg, maar dat is op 2m nog geen probleem).
Of raak ik met een klaverblad alleen maar teleurgesteld.
Ben benieuwd naar eventuele ervaringen,
PD8MJW schreef:Een klaverblad (Big Wheel) is horizontaal en daar zit natuurlijk al een beperking. De meesten zitten toch verticaal. Qua DX zal je horizontaal wel beter uit de voeten kunnen maar dan ben je wel afhankelijk van wat condities omdat de klaverblad een 0 dB antenne is en geen wonderen verricht.

Ik heb het zelf ook in bedrijf op een hoogte van zo'n 7 meter en werk leuk, mits .......(zie boven)
Als huurflatbewoner ben ik eveneens behoorlijk beperkt in antenneplaatsingsmogelijkheden. Het dak op gaat 'm niet worden i.v.m. veiligheidseisen en overige regelgeving.
Bij mij zijn en worden het inderdaad vertikaaltjes. Een klaverbladantenne voor 2m en/of 70cm is hier overigens wel een optie.
De vraag is echter of een klaverblad wel een toegevoegde waarde heeft voor mijn situatie. Heb wel vrij zicht vanuit de huiskamer gezien.

Voor 6m en 4m kan ik zo'n bigwheel niet kwijt, te groot voor hier. Eventueel kan ik wel, recht boven het balkon(hek), nog een dipool spannen voor 50MHz.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: klaverbladantenne

#2 Bericht door Aeolus »

hoe hoog zit je in de flat?

ik heb een simpel rijtjeshuis... de klaverblad staat onder dak op zolder... echt spannend is het volgens mij niet (heb nog geen vergelijkingsmateriaal zoals bijv. een yagi)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: klaverbladantenne

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Hoe groot is je balkon?

Mijn balkon heeft een lengte van ruim 6 meter. Ik kan hier een dipool voor 6/10 meter kwijt. Inmiddels op 10M al aardig wat leuke qso's rond de wereld gemaakt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: klaverbladantenne

#4 Bericht door EA5JEX »

Op vhf en uhf wordt voornamelijk verticaal gewerkt, DX komt niet zo veel meer voor zoals vroeger.
Ik zou een vertical doen neemt ook minder ruimte in.

Kees

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: klaverbladantenne

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa5cw schreef:Op vhf en uhf wordt voornamelijk verticaal gewerkt, DX komt niet zo veel meer voor zoals vroeger.
Ik zou een vertical doen neemt ook minder ruimte in.

Kees
Daar wordt verschillend over gedacht.
Zie dit draadje. http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 9&start=90
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: klaverbladantenne

#6 Bericht door PA0FRI »

Als je toch een horizontaal systeem wil gebruiken, doe het dan (op het balkon) met een dipool en een eenvoudige goedkope rotor.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-Verwijderd account

Re: klaverbladantenne

#7 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Charles,

Hoe groot is je balkon?
Heeft een breedte van precies 1 meter...
In langsrichting is het 5,35 meter.
Aeolus schreef:hoe hoog zit je in de flat?
uitzicht.jpg
Geen woorden voor nodig, toch? Woon boven de boomgrens :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: klaverbladantenne

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Bijna net zo groot als mijn balkon zie ik. Prima situatie om een dipool voor 10M of 6M op te hangen. Werkt erg goed bij mij, ondanks het beton/steen in de buurt.

Als je een geschikte set heb is een dipool voor deze banden zo gemaakt en kun je qso's maken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: klaverbladantenne

#9 Bericht door -Verwijderd account »

De optie om een dipool op te hangen (voor 50MHz) bestaat al geruime tijd. Heb voor dat doel oogbouten (keilboutjes) aangebracht in de draagbalken aan weerszijden. Kan natuurlijk ook gebruikt worden om gewoon een doodordinaire waslijn aan te bevestigen :lol:

DX-ing en contesten kunnen mij gestolen worden, heeft totaal mijn interesse niet. En mocht het toevallig zo zijn dat ik een verbinding maak over een grote(re) afstand, dan is zulks gewoon leuk meegenomen. Ik zoek ze echter niet op.
Nu heerst er een hardnekkige opvatting dat lokaal verkeer (VHF/UHF) vertikaal zit in FM en lange(re) afstandsverkeer horizontaal in SSB. Voor zover we het hebben over gewoon spraak-QSO's. Of dit inderdaad ook opgaat in de meeste gevallen, of dat het een broodje aap verhaal is.

Hoe dan ook, mijn budget is zeer beperkt en dat betekend keuzes maken. Makkelijker gezegd dan gedaan, overigens.
Maar in elk geval woon ik hoog en droog met een riant uitzicht en heb een balkon waar ik een paar antennes op kwijt kan. Met alleen een portootje kom ik op 70cm al zo'n 15km ver, met 1 watt....

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: klaverbladantenne

#10 Bericht door pa1bvm »

een HB9CV voor 144 gebruikt +/- een oppervlak van 1 bij 0.5 meter , heb je gelijk een fikse voor achter verhouding en een paar db gain
en je kan hem kantelen tussen horizontaal vertikaal ..

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: klaverbladantenne

#11 Bericht door Aeolus »

PA4DHG schreef: Nu heerst er een hardnekkige opvatting dat lokaal verkeer (VHF/UHF) vertikaal zit in FM en lange(re) afstandsverkeer horizontaal in SSB. Voor zover we het hebben over gewoon spraak-QSO's. Of dit inderdaad ook opgaat in de meeste gevallen, of dat het een broodje aap verhaal is.
Dat gaat normaalgesproken wel aardig op ja.

PE1CID
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 mar 2011, 13:24
Roepletters: PE1CID

Re: klaverbladantenne

#12 Bericht door PE1CID »

Hallo,

Hier mijn vijf cent.

Aangezien je alleen een balkon hebt voor de plaatsing van antennes, lijkt een rondstraler mij niet zo geschikt. Voor 2 en/of 70 cm zou je eens kunnen kijken naar een double quad antenne. Die hebben een winst van ongeveer 9,5 dBi, de maten zijn ongeveer 50 cm diep en 150 cm hoog voor 2 m met een brede openingshoek van zo'n 70 graden. Ze zijn kant en klaar te koop bijvoorbeeld bij: http://anjo-antennen.de/detail_blatt/DQ2-0000.html maar ook prima zelf te bouwen.
Bevestig hem aan de buitenkant van de balustrade zodanig dat je hem kunt richten en eventueel kunt kantelen voor horizontale of verticale polarisatie.

Voor HF zou je een pijp naar buiten kunnen steken met aan het einde een end-fed antenne waarvan de antennedraad vrij naar beneden hangt.

Succes.

Jan
PE1CID

-Verwijderd account

Re: klaverbladantenne

#13 Bericht door -Verwijderd account »

PE1CID schreef:Hallo,

Hier mijn vijf cent.

Bevestig hem aan de buitenkant van de balustrade zodanig dat je hem kunt richten en eventueel kunt kantelen voor horizontale of verticale polarisatie.

Succes.

Jan
PE1CID
Als ik dat ga doen (aan de buitenkant v.d. balustrade) dan krijg ik absoluut problemen met de woningbouw.
Er staat in de huurovereenkomst uitdrukkelijk vermeld dat je niets aan de buitenkant van het balkonhek mag bevestigen. Ook wasgoed mag je zo niet ophangen en zonwering, indien aanwezig, mag niet buiten het balkon steken.
En van een medehuurder reeds vernomen dat de beheerder van het complex dit scherp in de gaten houd en het meteen meld. Hij had een schoteltje opgehangen en de volgende dag stond de beheerder bij hem aan de deur met een waarschuwingsbrief.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: klaverbladantenne

#14 Bericht door Roy pd8rw »

Statief op het balkon , tegelvoet of iets in die geest?
Kun je uit de voeten met een aantal van de genoemde antennes , en je blijft
binnen de grenzen van de verhuurder.. zit immers niks 'vast' aan je balkonhek

dat je er als het donker is een antenne opzet die over het hek heen steekt is moeilijk te controleren..



mvg roy

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: klaverbladantenne

#15 Bericht door pa0ejh »

Deze antenne is klein en onopvallend, past zelfs binnen je balkon, heeft Gain en is voor 2&70 geschikt.
LP145435E-003.jpg
LP145435E-003.jpg (3.9 KiB) 3434 keer bekeken
Kost geen drol en is verkrijgbaar bij ANJO, zie bericht van Jan PE1CID.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie