Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MNO
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jan 2014, 11:08
Roepletters: PD7MNO
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#1 Bericht door PD7MNO »

Ik speel met het idee om een steigerpijp op een muurbeugel te laten scharnieren en op die manier een kantelmast te maken die ik alleen even ophijs wanneer ik ga zenden.
Het is misschien een heel vreemd idee en daarom leg ik het maar even aan de ervaren knutselaars op forum voor.
Ik zoek ook nog naar een manier waarop ik de mast op de beugel kan laten scharnieren. Maar het idee is het volgende:
Een beugel aan de gevel van mijn huis op ongeveer 2 meter hoogte met daar aan een scharnier waarop ik de onderkant van 6 meter steigerpijp bevestig. Door het scharnier moet de mast dan vanaf de muur in de tuin liggen, misschien even op een steun of zo iets. Als ik dan ga zenden wil ik deze mast vanuit het raam boven met een touw omhoog hijsen, eventueel met een katrol, en aan een tweede beugel vastmaken. Als ik dan klaar ben laat ik de mast weer zakken.

Op deze manier hou ik de flexibiliteit om eenvoudig weer eens iets anders in de mast te hangen en ik heb denk ik ook geen vergunning nodig omdat er niets permanent boven het dak uitsteekt.

Kom maar op. Vertel me maar hoe stom dit idee is en waarom.
En als het wel een goed idee is, misschien weet dan iemand hoe ik het beste een scharnierende beugel kan maken voor de onderkant.
Dan liever de lucht in... ;) - Operator: Menno Manheim - QTH: JO22RM90JW (nog geen installatie)

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#2 Bericht door PF9ZX »

Ik wacht de reakties af want ik loop al weken met hetzelfde idee.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#3 Bericht door PA0CMU »

Ja, dat kan. Je zal dan het topdeel de mast wel ongeveer op dezelfde hoogte moeten houden vanaf de grond als de hoogte van het scharnier. Je krijgt anders de mast niet omhoog getrokken maar de kracht komt op het scharnier te staan ergo, je trekt de stijgerpijp als het ware nog vaster tegen de muur. Besef wel dat die 6m pijp inclusief antennes dan altijd in je tuin ligt. Zijn je medebewoners daar blij mee? Ik vind zoiets geen gezicht en zou dat nooit maken.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#4 Bericht door andre »

Daar valt toch zat voor te bedenken lijkt me. Wat alleen van groot belang is de dikte van je 6 meter lange steiger pijp. Als je dat onderin gaat scharnieren komen daar grote krachten op te staan, afhankelijk van wat er allemaal voor antennes in komen te hangen. Je hebt standaard steigerpijp, maar ook extra dikwandig. Die is daar wel voor geschikt.

Je kan een stalen plaat haaks op de pijp lassen, en een hoekprofiel tegen de gevel. Twee M28 gaten in beide platen/profielen en je kantel mechanisme is klaar. Voordat je draad end m28 versleten is, ben je wel weer een paar jaar verder.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#5 Bericht door pe1rea »

Ik heb jaren terug de volgende oplossing gevonden, pijp, voorwiellager automobiel, klem.
De pijp vast gelast op het lager, en het lager via een klem (door de binnenring) aan de (in mijn geval) schoorsteenbeugels.
Ik heb er een staander naast gemaakt waar ik op ongeveer 2/5 van de hoogte van de mast (ex antennes) het geheel omhoog lier.
Bij mij staat het geheel permanent omhoog en wordt alleen gestreken indien er aan de antennes geklooid moet worden, maar het principe is gelijk.

Het lager is robuust voldoende om die paar Kg mast te dragen en het geheel trekt soepel omhoog.
Het staat nu een jaar of 15 oid omhoog.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#6 Bericht door Ton_O_E »

Zoiets
Bijlagen
2014-04-15 16.59.49.jpg
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#7 Bericht door pe1rea »

Hmmm, dan scharniert het langs de muur, mijn constructie scharniert haaks op de muur.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#8 Bericht door PF9ZX »

Dat is wel even wat lastiger. Ik zou hetzelfde willen, maar dan ook nog eens diagonaal.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#9 Bericht door andre »

Marcel, zie mijn eerdere bijdrage, alleen dan moet de stalen hoeklijn die tegen de gevel komt, in lijn komen te staan in de richting die de steigerpijp moet kantelen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#10 Bericht door pe1rea »

PD8MJW schreef:Dat is wel even wat lastiger. Ik zou hetzelfde willen, maar dan ook nog eens diagonaal.
Klem je het lager diagonaal in, is niks moeilijker dan haaks of met de muur mee.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#11 Bericht door Apae »

Wat ik een beetje mis is de hoogte die je wilt halen. Met een onderste beugel op 2 meter, en een pijp van 6 meter, zit je totaal 8 meter boven het maaiveld. In mijn geval zit je dan nog tussen de huizenblokken...

Ik heb zelf een permanent mastje aan de muur gehangen, zo hoog mogelijk, zodat er de maximale 5 meter vergunningsvrij boven het dakvlak steekt. Daarop een sprietje voor 2 meter, en een katrolletje voor experimenten met verwisselbare draadantennes.

Een scharnierende beugel zou ik domweg maken van twee wangen aan je vaste beugel, en een forse bout die door die wangen en je mastje gaat.

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#12 Bericht door pe1pip »

PD7MNO schreef:Ik speel met het idee om een steigerpijp op een muurbeugel te laten scharnieren en op die manier een kantelmast te maken die ik alleen even ophijs wanneer ik ga zenden.
Het is misschien een heel vreemd idee en daarom leg ik het maar even aan de ervaren knutselaars op forum voor.
Ik zoek ook nog naar een manier waarop ik de mast op de beugel kan laten scharnieren. Maar het idee is het volgende:
Een beugel aan de gevel van mijn huis op ongeveer 2 meter hoogte met daar aan een scharnier waarop ik de onderkant van 6 meter steigerpijp bevestig. Door het scharnier moet de mast dan vanaf de muur in de tuin liggen, misschien even op een steun of zo iets. Als ik dan ga zenden wil ik deze mast vanuit het raam boven met een touw omhoog hijsen, eventueel met een katrol, en aan een tweede beugel vastmaken. Als ik dan klaar ben laat ik de mast weer zakken.

Op deze manier hou ik de flexibiliteit om eenvoudig weer eens iets anders in de mast te hangen en ik heb denk ik ook geen vergunning nodig omdat er niets permanent boven het dak uitsteekt.

Kom maar op. Vertel me maar hoe stom dit idee is en waarom.
En als het wel een goed idee is, misschien weet dan iemand hoe ik het beste een scharnierende beugel kan maken voor de onderkant.
wat jij wil kan natuurlijk, ik zou er zelf voor kiezen om een staalkabel zo hoog mogelijk aan de muur te bevestigen, daarvandaan naar een katrol aan de mast, weer terug naar een katrol op de muur op dezelfde hoogte als het beginpunt en dan naar beneden naar een lier die vast aan de muur zit op een handige hoogte. Hoef je niet uit het raam te hengelen en als de mast staat, staat ie ook meteen goed.

je kan denk ik bv heel goed een schanier voor een poortdeur (je weet wel, met zo'n lang end aan 1 kant) als schanier onderaan de steigerpijp lassen.

Maar, waarom zou je? Je mag vergunningsvrij tot 5m boven het punt waar de mast de dakrand kruist, dat is veel hoger dan je nu zou halen, dus om de vergunning hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Qua flexibiliteit heb je natuurlijk wel een mooie oplossing zo.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
PD7MNO
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jan 2014, 11:08
Roepletters: PD7MNO
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#13 Bericht door PD7MNO »

Bedankt voor alle tips en informatie.
Nu ik er over nadenk zal 6 meter pijp op 2 meter hoogte inderdaad niet eens boven de nok van het dak uitkomen.
Mijn tuin is 12 of 13 meter lang, dus ik dacht stel dat ik op de pijp van 6 meter een spriet (bv 27mc GPA) wil plaatsen, dan past dat nog mooi in de tuin. Rechtop komt zo'n constructie waarschijnlijk wel meer dan 5 meter boven de nok uit, dus vandaar mijn gedachten over de vergunning die niet nodig is als ik het plat laat liggen.
Maar inderdaad, wat meer hoogte zodat antennes echt even boven de nok kunnen werken is eigenlijk wel nodig.

Misschien is het verstandig gewoon even een vergunning aan te vragen en een wat langere mast te laten kantelen. Er zijn denk ik ook steigerpijpen van 10 meter. Weet iemand wat voor een dikte en wanddikte ik dan nodig heb?
Dan liever de lucht in... ;) - Operator: Menno Manheim - QTH: JO22RM90JW (nog geen installatie)

Gebruikersavatar
PD7MNO
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jan 2014, 11:08
Roepletters: PD7MNO
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#14 Bericht door PD7MNO »

Ik merk met googlen dat steigerbuis maximaal tot 6 meter gaat. Kan ik dat veilig verlengen?
Dan liever de lucht in... ;) - Operator: Menno Manheim - QTH: JO22RM90JW (nog geen installatie)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Steigerpijp op muurbeugel laten scharnieren?

#15 Bericht door PA1ZP »

Dag PD7MNO

Pe1kqp heeft al jaren zo een scharnierbare mast.
Maar echt licht is die niet het ding is ook een meter of 11 lang.
Dat doe je echt niet 3 keer per maand naar beneden of naar boven.

Je kan die steigerpijp verlengen als je 48 mm (1 1/2 inch constructiebuis) steigerpijp hebt kan je er en 42 mm ( 1 1/4 inch constructie buis) instoppen.
Maar dan kan je echt niet verder als een 9 mtr. totaal gaan anders wordt het mechanisch te zwak om er nog iets op te zetten.
Ook krijg je dat echt niet meer gemakkelijk recht getrokken hoor.

Ik heb zelf een 80 meter aluminium vertical gebouwd (ongetuid) van 21 meter lang en die heeft hier jaren gestaan, het ding staat nu bij een collega amateur want ik gebruikte de vertical bijna nooit.

Die kon ik heel makkelijk recht trekken en kantelen, deze stond op 0.5 meter met een scharnier en op 2.50 meter met een andere beugel vast.

echter had ik voor 200 euro aluminium nodig (11 lengtes buis van 6 meter totaal 35 kg aluminium) en 100 kg staal voor de voet en grondplaten voor het kantelstuk van 2.5 meter 1 kubiek meter beton, etc.
Dat is geen goedkope oplossing.
Ik moest ook nog die kuil graven van 1.5 x 1.5 meter en 1 meter diep, en ook even het geheel in elkaar lassen zagen boren buigen etc.
Zeker niks voor de thuis doe het zelver.

Ik heb wel een antenne gemaakt van 8 meter met 1 radial voor een kennis.
Die kan je makkelijk op 6 meter steigerpijp zetten, en als je dat voedt met openlijn zulk een hoekdipool kan je werken van 10 t/m 40 meter.
Eigenlijk heb je dan al aan 6 meter basishoogte voor de antenne genoeg en heb je maar 4 meter 42 mm (1 1/4 inch constructie buis) nodig.

succes
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie