Gastgebruik in buitenland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Gastgebruik in buitenland

#46 Bericht door PA2LAD »

Je moet ook zorgen voor je eigen BOB sleutelhanger als je moet blazen :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#47 Bericht door PE1PQX »

pa5cal schreef:Een mooi land dat frankrijk, jammer dat er die fransen wonen ;)

Die alcohol tester vind ik ook van de absolute zotte. Echt belachelijk. Dat vestje gaat me al wat ver maar oke. Kennen wij in .nl dat soort regeltjes (in het verkeer) ja? Ik ben me er zo snel niet van bewust moet ik zeggen.

-P
Ik vind een alcohol tester ook wel ver gaan, maar wist je dat je in Oostenrijk indien je een brildrager bent altijd een reserve bril bij je moet hebben als je actief aan het verkeer deelneemt (dus als chauffeur)? Ook hier: het reflecterende vestje EN sneeuwkettingen....

Hier in NL lijken dat soort regels erg slap... geen reserve bril verplicht, geen vestje, geen kettingen :wink: , geen gevaren driehoek (voor zover ik weet) en geen EHBO-doos.... Zelfs een reserve wiel is niet verplicht...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

f8vpe
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mar 2012, 20:31
Roepletters: F8VPE

Re: Gastgebruik in buitenland

#48 Bericht door f8vpe »

PE1PQX schreef:
pa5cal schreef:Een mooi land dat frankrijk, jammer dat er die fransen wonen ;)

Die alcohol tester vind ik ook van de absolute zotte. Echt belachelijk. Dat vestje gaat me al wat ver maar oke. Kennen wij in .nl dat soort regeltjes (in het verkeer) ja? Ik ben me er zo snel niet van bewust moet ik zeggen.

-P
Ik vind een alcohol tester ook wel ver gaan, maar wist je dat je in Oostenrijk indien je een brildrager bent altijd een reserve bril bij je moet hebben als je actief aan het verkeer deelneemt (dus als chauffeur)? Ook hier: het reflecterende vestje EN sneeuwkettingen....

Hier in NL lijken dat soort regels erg slap... geen reserve bril verplicht, geen vestje, geen kettingen :wink: , geen gevaren driehoek (voor zover ik weet) en geen EHBO-doos.... Zelfs een reserve wiel is niet verplicht...
Leuke discussie !
In alle landen dus ook NL wel een gevarendriehoek verplichting, in veel landen zijn winterbanden verplicht en die zijn duurder dan een alcoholtest van 1 euro ..... om maar even te zwijgen over parkeerautomaten die slechts werken op een chipknip en die heb ik niet, maarja ik krijg de bekeuringen toch niet thuis.
73, Robert F8VPE

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#49 Bericht door elsinga »

Ik denk dat harmonisatie op verkeersgebied ook wel handig zou zijn... ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Theo

Re: Gastgebruik in buitenland

#50 Bericht door Theo »

Maar de topper aan nieuwe wetgeving in France, is toch wel de reflecterende stikkers die motor rijders op de voorgeschreven plekken op hun helm moeten plakken.
Dit in combinatie met de verplichte reflecterende kleding, hoopt men dat de dronken Fransman de motor rijder eerder in het versier krijgt.
Natuurlijk is deze verplichting niet voor oom agent motor rijder, deze mag net als anders met korte broek en hemd shirt de stalen ros berijden :D
Lijkt me een geweldig land, Frankrijk.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gastgebruik in buitenland

#51 Bericht door pa5cal »

Het LAND is ook geweldig, zei ik al :)

Overigens is een reserve wiel wat ontbreekt of niet in orde is WEL reden voor afkeur. (apk) dus een beetje krom is dat wel

-P

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#52 Bericht door PE1PQX »

pa5cal schreef:Het LAND is ook geweldig, zei ik al :)

Overigens is een reserve wiel wat ontbreekt of niet in orde is WEL reden voor afkeur. (apk) dus een beetje krom is dat wel

-P
Tegenwoordig niet... Er moet of zo'n reparatie setje aanwezig zijn dat een één of ander stofje in de band spuit zodat je toch thuis komen kunt, of toch dat reserve-wiel.

Mijn schoonvader had een auto dat geen reserve wiel had, maar zo'n reparatie setje... komt probleemloos (op dat punt dan) door de APK heen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Theo

Re: Gastgebruik in buitenland

#53 Bericht door Theo »

In de APK regels staat dat het reserve wiel een minimum profiel diepte moet hebben.
Niet dat het ding er moet zijn :wink:
En bij de type goedkeuring staat de eis, of een volwaardig vervanger van het wiel.
En dat staat niet in de wetgeving APK, maak ze nu niet wijzer dan dat ze al zijn.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#54 Bericht door elsinga »

Ik heb mijn Excel bestand weer wat bijgewerkt, met dank aan Bea voor de vrije dag. ;)

Toegevoegd: Tsjechie, IJsland en Finland. Polen kon ik geen goede info over vinden, iemand die wel een bron kan aangeven, graag!
Laatst gewijzigd door elsinga op 29 mei 2012, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#55 Bericht door elsinga »

En weer een verse versie, met weer wat landen toegevoegd (Hongarije en Griekenland bijvoorbeeld, lang leve Google Translate! ;)).

[edit]En weer een update (hoe hou ik mezelf van de straat ;)), nu met Polen (inmiddels info gevonden!), wat baltische staten en voormalige Joegoslavie landen erbij. Bosnië-Herzegowina kon ik trouwens wel het frequentiespectrum van vinden, maar geen vermogensgegevens... als iemand wat heeft, graag.

Nu nog even het oosten/zuid-oosten afmaken, dan is'ie compleet. 8)[/edit]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#56 Bericht door elsinga »

En we zijn klaar! Nou ja, ik mis nog de maximale vermogen informatie van Bosnië/Herzegowina, Luxemburg, Macedonie en Montenegro, maar die was dan ook nergens te vinden helaas. Mocht iemand nog een link hebben naar info daarover, ik hoor het graag. ;)

Maar verder is er van alle Europese CEPT landen nu te vinden op welke frequenties je met welk vermogen mag uitkomen als Full en eventueel als Novice (als dat land het toestaat). Waar mogelijk is ookinfo over primaire/secindaire status en restricties qua modes opgenomen. Soms zijn de restricties zo uitgebreid, dat ik verwijs naar de bronlink.

Veel plezier ermee!
Bijlagen
CEPT_usage_Europe.zip
(909 KiB) 461 keer gedownload
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#57 Bericht door PE1DON »

elsinga schreef:En we zijn klaar! Nou ja, ik mis nog de maximale vermogen informatie van Bosnië/Herzegowina, Luxemburg, Macedonie en Montenegro, maar die was dan ook nergens te vinden helaas. Mocht iemand nog een link hebben naar info daarover, ik hoor het graag. ;)

Maar verder is er van alle Europese CEPT landen nu te vinden op welke frequenties je met welk vermogen mag uitkomen als Full en eventueel als Novice (als dat land het toestaat). Waar mogelijk is ookinfo over primaire/secindaire status en restricties qua modes opgenomen. Soms zijn de restricties zo uitgebreid, dat ik verwijs naar de bronlink.

Veel plezier ermee!
Hoi Robert. Prachtig werkje! Weet je ook hoe het zit met het D-star gebruik in het buitenland. Ik weet dat Frankrijk dit verboden heeft maar hoe zit dit met andere landen?

Evert (PE1DON)
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#58 Bericht door PE1PQX »

Goed bezig Robert!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#59 Bericht door elsinga »

Graag gedaan! :oops: :D

D-Star heb ik overigens niet in het overzicht zitten, omdat er nauwelijks goede bronnen zijn waarin het wel of niet toegestaan zijn van dat soort modi (echolink is er ook eentje). Mocht iemand die weten, dan neem ik het graag op in het overzicht.

En als iemand een bron heeft over de toevoeging van de 487kHz band in Spanje (anders dan alleen de aankondiging, ik zoek een officiele bron), dan hou ik me aanbevolen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gastgebruik in buitenland

#60 Bericht door KHoos »

elsinga schreef:Maar verder is er van alle Europese CEPT landen nu te vinden op welke frequenties je met welk vermogen mag uitkomen als Full en eventueel als Novice (als dat land het toestaat). Waar mogelijk is ookinfo over primaire/secindaire status en restricties qua modes opgenomen.
Een enorm nuttig overzicht, mijn complimenten voor het uitzoeken en het zo goed weergeven! Mooi dat het net voor de vakantieperiode 'uit komt', zo zijn de lezers weer helemaal bij.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Plaats reactie