CW leren

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA1FJ

Re: CW leren

#16 Bericht door PA1FJ »

Ik ben geen voorstander van de Duitse Koch methode, het resultaat is dat je een soort hakketak schrift gaat krijgen met een niet juiste pauze verhouding tussen de letters en de woorden.
De beste manier is de oude telegrafisten manier heel langzaam beginnen liefst met de tel methode dan ontwikkel je een bijzonder mooi handschrift, wat je nooit meer verleerd, en duurt mogelijk iets langer maar het resultaat is er dan ook wel naar.
Als je het een tijdje niet meer doet zakt alleen je snelheid wat maar je schrift blijft mooi.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: CW leren

#17 Bericht door maarten_c »

Toen ik CW ging leren heb ik ook leren seinen met de tel-methode.
Heb nog les gehad op de VERON afd Eindhoven van Urr (PA0GRE). Die leerde me seinen met de telmethode.
Kan me nog herinneren dat ik dat in het begin heel saai vond.

Ook heb ik veel geluisterd naar PI7CWE. De morsecursus in Eindhoven.
Tijdens het leren van de karakters heb ik ook dezelfde volgorde aangehouden. Ben begonnen met de L,D en de V.
Heb alleen niet gestart met 8WPM zoals de morsecursus dat doet, maar meteen met 12WPM. De exameneis toen.
PI7CWE deed twee rondes uitzenden. Wat ik deed was in de eerste ronde alle tekst opnemen en opschrijven.
Tijdens de tweede ronde pakte ik mijn opgenomen tekst en begon synchroon mee te seinen met PI7CWE.
Dit heb ik consequent volgehouden tot ik op examen moest.

Tijdens het examen moest je toen seinen met een junker seinsleutel. Vindt ik overigens nog steeds een van de fijste recht op en neer sleutels.
Kan me nog herinneren dat er een kastje voor je stond met een lampje. Als het lampje aanging moest je stoppen met seinen en had je geen tijd meer. Ging het eerder branden als dat je klaar was, had je te langzaam geseind.
Was wel raar om iedereen zo in zijn eigen tempo te horen klikken. Toen ik klaar was met de tekst seinen, ging ook het lampje aan. Ik was precies binnen de tijd.
Kreeg naderhand mijn geseinde tekst te zien. Met de opmerking erbij dat het leek alsof ik het had ingetypt. Spaties gewoon correct. Seinen heb ik Cum Laude gehaald.

Nadat ik eenmaal geslaagd was en op de band kwam merkte ik trouwens dat ik met 12WPM heel veel te kort kwam. Dus maar weer gaan oefenen met de PC om tot 20WPM uit te komen. Daar heb ik een hele tijd goed mee uit de voeten gekunt.
Maar nu ik weer opnieuw ben begonnen schrijf ik eigenlijk bijna niets meer op. Probeer het nu gewoon in mijn hoofd allemaal te volgen.
Merk nu ook dat mijn neem snelheid met grote sprongen vooruit is gegaan. Kan nu eigenlijk sneller nemen dan geven. Inmiddels wel overgeschakeld op een keyer.

http://www.grc9.nl/
Was mijn eerste zender waarmee ik ben begonnen. Om daar op 80 en 40m mee te cw/en is niet makkelijk.
Waar ik nu maar 1 station hoor, hoorde ik er met de grc9 een hele boel.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#18 Bericht door ON9KVE »

PA1FJ schreef:Ik ben geen voorstander van de Duitse Koch methode, het resultaat is dat je een soort hakketak schrift gaat krijgen met een niet juiste pauze verhouding tussen de letters en de woorden.
De beste manier is de oude telegrafisten manier heel langzaam beginnen liefst met de tel methode dan ontwikkel je een bijzonder mooi handschrift, wat je nooit meer verleerd, en duurt mogelijk iets langer maar het resultaat is er dan ook wel naar.
Als je het een tijdje niet meer doet zakt alleen je snelheid wat maar je schrift blijft mooi.

73 Fred PA1FJ
Hallo Fred,

Kun je me iets meer vertellen over die tel-methode?
Is daar ook iets online van te vinden?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#19 Bericht door ON9KVE »

Ik heb trouwens ook iets hier gezien (maar met de nodige Amerikaanse werving en overdrijving maakt me dat wat huiverig): http://www.cq2k.com/
Iemand daar ervaring mee??
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: CW leren

#20 Bericht door pa3dsc »

een paar tips om te google'n

The Telegraph Office is een website met veel informatie en links naar andere sites.

The Art & Skill of Radio Telegraphy van William G. Pierpont N0HFF
Gratis boek.

Alle letters en tekens kennen en dan WinMorse gebruiken om teksten met eenvoudige
korte woorden om te zetten in morsecode.

24 wpm en de wrd spatie groot

tijdens het uitlaten van de hond op je MP3 speler luisteren en begrijpen.
spaties tussen de woorden steeds kleiner maken

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#21 Bericht door ON9KVE »

pa3dsc schreef:een paar tips om te google'n

The Telegraph Office is een website met veel informatie en links naar andere sites.

The Art & Skill of Radio Telegraphy van William G. Pierpont N0HFF
Gratis boek.

Alle letters en tekens kennen en dan WinMorse gebruiken om teksten met eenvoudige
korte woorden om te zetten in morsecode.

24 wpm en de wrd spatie groot

tijdens het uitlaten van de hond op je MP3 speler luisteren en begrijpen.
spaties tussen de woorden steeds kleiner maken
Bedankt Martin voor de verwijzingen en tips.
Ik ga vanmiddag eerst naar het asiel om een hond te halen :mrgreen:
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#22 Bericht door ON9KVE »

Hallo,

Weet iemand of er ook (vaste) frequenties zijn waar wat langzer CW wordt gezonden?
B.v. zijn er nog utility stations of HAMs die dat doen, of CW-netten waar wat trager wordt geseind?

Als ik op de CW stukken luister, kan ik nog niks volgen. Zoooo snel nog voor mij....
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: CW leren

#23 Bericht door dxhunter »

Leuk dat je de moeite neemt om morse te leren. Als je het eenmaal goed onder de knie hebt kan je er veel plezier aan beleven. Je zult ontdekken dat voor sommige amateurs de morse zelf al een hobby op zichzelf is voor hun die ze uitoefenen via de radio.

Luister op de USA novice frequenties. Ik heb destijds veel leuke QSO's gemaakt rondom 21.110 op 15 meter.
Er waren daar toen veel novice stations QRV die het super vonden als er iemand van buiten de USA zich liet horen in hun band segmentje. Er werd daar toen gewerkt van 5 tot 15 wpm ongeveer. Het waren meestal ook rag chew qso's.
Ik weet niet of er nog steeds activiteit is daar want het is al een flink aantal jaren geleden. Het was in de tijd dat in de USA de exameneis net verlaagd was naar 5 wpm.
Maar luister dus in de novice cw bandsegmenten.

Wat je ook kan doen is oefenen op de band met iemand die ook bezig is met het leren van morse. Dat is erg leerzaam en een stuk leuker dan alleen bezig zijn. Maar dan moet je wel al zo ver zijn dat je kunt seinen.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: CW leren

#24 Bericht door pa3dsc »

op 80 meter 3.575 MHz.
Veel om's met veel geduld.
Aviodome pi9adl (pas weer geopend maar ik heb ze nog niet gehoord)
Militair Luchtvaart Museum pi9mlm
Ook het SRS net is op de qrg aktief.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: CW leren

#25 Bericht door dxhunter »

pa3dsc schreef:op 80 meter 3.575 MHz.
Veel om's met veel geduld.
Aviodome pi9adl (pas weer geopend maar ik heb ze nog niet gehoord)
Militair Luchtvaart Museum pi9mlm
Ook het SRS net is op de qrg aktief.
Ik ben zelf regelmatig actief op 3575 KHz. Afgelopen dinsdag had ik nog een QSO met PI9ADL op 3575, PA0AJJ hanteerde toen de seinsleutel, dus ze zijn weer in de lucht. PI9MLM heb ik ook diverse cw QSO's mee gehad.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#26 Bericht door ON9KVE »

Op zich gaat het niet echt slecht.
(Een manier om te zeggen dat het best moeilijk is, maar dat het discipline is om het regelmatig te doen en dat het soms meevalt, maar vaak moeilijk is)

Wie had dit ook: het in een woord/zin de punt en streep soms omdraaien bij het nemen, b.v.
K en R of A en N ?
Tip of remedie hiervoor?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: CW leren

#27 Bericht door PF1JM »

Hetzelfde probleem hier, met name met de K en de R. Het is dan verleidelijk om de snelheid aan te passen, maar dat helpt weinig. Mede hierdoor een tijdje afgehaakt. Ga er eerdaags weer aan beginnen, van voren af aan en meteen op snelheid.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#28 Bericht door ON9KVE »

PF1JM schreef:Hetzelfde probleem hier, met name met de K en de R. Het is dan verleidelijk om de snelheid aan te passen, maar dat helpt weinig. Mede hierdoor een tijdje afgehaakt. Ga er eerdaags weer aan beginnen, van voren af aan en meteen op snelheid.
Tja da's kras.
Ik voel me dan echt wel een kluns hoor.
Bekruipt me het gevoel dat het "toch niet lukt" en dan is het verleidelijk te stoppen (met de hobby).

Ga je het op de site http://www.lcwo.net proberen? Dat is nu mijn plaats van leren. Daarnaast heb ik de ARRL CD's als extra oefening.
Bij dat laatste vind ik het nemen van korte woorden echt leuk, dat mis ik dan weer op lcwo.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: CW leren

#29 Bericht door PF1JM »

Ik ben begonnen met de G4FON software, dat ging best aardig. Op m'n iPod heb ik Ham Morse staan, een proggie wat ook de Koch methode aankan. En dan heb je inderdaad lcwo.net nog. Van G4FON ben ik toch wel vlot afgestapt, omdat je daar toch een PC voor aan moet zwengelen. Ik ben er nog niet uit welke van de laatste 2 het gaat worden. Het nadeel van lcwo is dat het online moet (en ik heb geen onbeperkt data-abbootje), het nadeel van Ham Morse is dat het in groepen van 5 karakters werkt. Voordeel van de laatste is dan weer dat deze QSO's kan genereren en dat er nieuwsberichten mee geconverteerd kunnen worden naar CW. Keuzes, Keuzes....
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CW leren

#30 Bericht door PA2REH »

Leuk topic, maarrrr...... er is één keuze die hoeft een ieder, die CW wil leren, niet te maken.
Nemen, nemen, nemen, nemen, nemen m.a.w. doen, doen, doen, doen, doen.

Al het andere is slechts bijzaak en leidt af waar het echt om gaat t.w. als hamoperator CW leren nemen (en geven).
Je progressie is recht evenredig met de tijd die je daadwerkelijk in het luisteren en oefenen stopt.

Ik zeg wel eens, als een hamoperator de tijd dat hij/ zij achter de PC zit (bv. op dit forum) halveert en de daardoor vrijgekomen tijd stopt in het daadwerkelijk oefenen, zal het je nog verbazen hoe snel het leren gaat.

Succes allen :)

73 Eric - pa2reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie