CW leren

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

CW leren

#1 Bericht door PA2REH »

PA2REH schreef:
Kees,
Ik lees irritatie. Jammer, maar het verbaast me niets want je hebt het over fone.
tip 1: stap over op CW, 100W en een simpele antenne is meer dan voldoende voor heel veel leuke ragchew qso's.
tip 2: ga in de weekenden naar de WARC banden, je zult je verbazen hoeveel leuke CW qso's (met echte rapporten) je zult maken.
tip 3: doordeweeks op de 'gewone' banden (met name wat hoger in het CW gedeelte, waar de snelheid wat lager is) zijn heel veel leuke en echte qso's te maken.
Maar zullen we het in deze topic weer over de Wellbrook hebben?
73 Eric
===========================================================
Hehe, bedankt Eric.
Tja het kwam uiteindelijk voort uit eerdere posts van Theo. Die zat te verhalen over luisteren en zo.
Ik denk inderdaad soms om CW te gaan doen. Ik zie alleen als een berg op tegen het leren ervan.
En om CW alleen via een programma te doen lijkt me helemaal niks.
Maar je bent een ervaringsdeskundige Eric ?
_________________
73
Kees
PA3KVE
===========================================================
Hi Kees,

Ja, ik ben zeker ervaringsdeskundige. Ik vind zowel ragchewing als contesten met CW erg leuk. Ik zit niet zozeer in een bapaalde 'hoek'. Wel vind ik fone vermoeiend en het kost met teveel moeite met zwakkere signalen, dat ik het eigenlijk alleen lokaal gebruik (af en toe). Het leren van CW heb ik al vele jaren geleden gedaan. Zonder enige hulp, geen cursus niets. Gewoon doen!! Op http://www.qrz.com/db/pa2reh kun je lezen hoe ik geïnspireerd raakte m.b.t. cw.

Toen een periode van bijna 10 jaar niets gedaan. Daarna weer opgepakt. Het is een kwestie van vaak en regelmatig 'nemen'. De rest komt dan vanzelf. Het is beginnen én volhouden !! Met name dat laatste. Een als je eenmaal berichten met je gehoor kan coderen zal je zien dat de lol steeds groter wordt.

Tegenwoordige heb je hele mooie tooltjes. http://www.g4fon.net/ De Koch trainer. Perfect prog.

Succes !!
73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#2 Bericht door ON9KVE »

PA2REH schreef:PA2REH schreef:
Kees,
Ik lees irritatie. Jammer, maar het verbaast me niets want je hebt het over fone.
tip 1: stap over op CW, 100W en een simpele antenne is meer dan voldoende voor heel veel leuke ragchew qso's.
tip 2: ga in de weekenden naar de WARC banden, je zult je verbazen hoeveel leuke CW qso's (met echte rapporten) je zult maken.
tip 3: doordeweeks op de 'gewone' banden (met name wat hoger in het CW gedeelte, waar de snelheid wat lager is) zijn heel veel leuke en echte qso's te maken.
Maar zullen we het in deze topic weer over de Wellbrook hebben?
73 Eric
===========================================================
Hehe, bedankt Eric.
Tja het kwam uiteindelijk voort uit eerdere posts van Theo. Die zat te verhalen over luisteren en zo.
Ik denk inderdaad soms om CW te gaan doen. Ik zie alleen als een berg op tegen het leren ervan.
En om CW alleen via een programma te doen lijkt me helemaal niks.
Maar je bent een ervaringsdeskundige Eric ?
_________________
73
Kees
PA3KVE
===========================================================
Hi Kees,

Ja, ik ben zeker ervaringsdeskundige. Ik vind zowel ragchewing als contesten met CW erg leuk. Ik zit niet zozeer in een bapaalde 'hoek'. Wel vind ik fone vermoeiend en het kost met teveel moeite met zwakkere signalen, dat ik het eigenlijk alleen lokaal gebruik (af en toe). Het leren van CW heb ik al vele jaren geleden gedaan. Zonder enige hulp, geen cursus niets. Gewoon doen!! Op http://www.qrz.com/db/pa2reh kun je lezen hoe ik geïnspireerd raakte m.b.t. cw.

Toen een periode van bijna 10 jaar niets gedaan. Daarna weer opgepakt. Het is een kwestie van vaak en regelmatig 'nemen'. De rest komt dan vanzelf. Het is beginnen én volhouden !! Met name dat laatste. Een als je eenmaal berichten met je gehoor kan coderen zal je zien dat de lol steeds groter wordt.

Tegenwoordige heb je hele mooie tooltjes. http://www.g4fon.net/ De Koch trainer. Perfect prog.

Succes !!
73 Eric
Bedankt Eric,

Ik zal er eens toch serieuzer over gaan denken.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#3 Bericht door ON9KVE »

Nu wil ik inderdaad CW leren.
Ik denk het beste via de Koch methode (maakt op zich niet zoveel uit als het maar niet met punten en strepen denken is).

Heeft iemand verder nog tips.
B.v. ik zoek mp3's voor mijn player waardoor ik op verloren momenten naar geluidsbestanden kan luisteren om morsetekens te herkennen.
Of andere hulpmiddelen om het te leren.

Hoevel tijd is er naar schatting nodig om het zodanig te leren dat je een kort qso kan maken?

En weet iemand ook frequenties waar langzaam wordt geseind, zodat ik het ook zo eens kan horen?

Vragen vragen , ik weet het, maar lavast bedankt voor je antwoord!
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: CW leren

#4 Bericht door PA2LO »

http://lcwo.net een optie voor je?

73, Gert PA2LO

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: CW leren

#5 Bericht door PA3LS »

LCWO en G4FON's trainer werken volgens dezelfde methode.
Hoe snel je 't leert hangt van je aanleg en discipline af. Als je dagelijks 'n kwartiertje oefent kan je in 'n maand al enigszins uit de voeten, als je goed bent.
Koch's eigen (geselecteerde!) studenten schijnen na 12 uur al het morse volledig te beheersen.
Ik zou voor de gemiddelde mens een 30 tot 60 minuten per letter inschatten. Da's dus 40 uur trainen met G4FON.

G4FON's koch morse trainer kan MP3 of WAV bestanden aanmaken, die kun je dus op je mp3 speler zetten. Standaard genereert ie willekeurige groepen letters en cijfers. Je kan ook bestanden met QSO's downloaden.
Let er op dat de groepen willekeurige letters/cijfers compleet anders klinken dan QSO's. Het kan zijn dat je de groepen letters en cijfers goed kan nemen, maar toch moeite hebt met echte woorden.

Verdere tips: begin niet met een tekensnelheid van minder dan 15wpm, want anders is de kans flink groot dat je de tekens zelf gaat onthouden en niet de klank.
Probeer de totale snelheid niet lager dan 12wpm te starten. Probeer zo snel mogelijk de gewone spatiëring op te pakken, want als je op 12wpm totaal/15wpm teken leert, dan versta je niets van wat er on air geseind wordt.
Let heel goed op de houding van je arm/hand op de seinsleutel, als je er klaar voor bent. RSI ligt op de loer. Men heeft niet voor niets bugs, paddles en sideswipers uitgevonden ;)

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#6 Bericht door ON9KVE »

PD3LV schreef:LCWO en G4FON's trainer werken volgens dezelfde methode.
Hoe snel je 't leert hangt van je aanleg en discipline af. Als je dagelijks 'n kwartiertje oefent kan je in 'n maand al enigszins uit de voeten, als je goed bent.
Koch's eigen (geselecteerde!) studenten schijnen na 12 uur al het morse volledig te beheersen.
Ik zou voor de gemiddelde mens een 30 tot 60 minuten per letter inschatten. Da's dus 40 uur trainen met G4FON.

G4FON's koch morse trainer kan MP3 of WAV bestanden aanmaken, die kun je dus op je mp3 speler zetten. Standaard genereert ie willekeurige groepen letters en cijfers. Je kan ook bestanden met QSO's downloaden.
Let er op dat de groepen willekeurige letters/cijfers compleet anders klinken dan QSO's. Het kan zijn dat je de groepen letters en cijfers goed kan nemen, maar toch moeite hebt met echte woorden.

Verdere tips: begin niet met een tekensnelheid van minder dan 15wpm, want anders is de kans flink groot dat je de tekens zelf gaat onthouden en niet de klank.
Probeer de totale snelheid niet lager dan 12wpm te starten. Probeer zo snel mogelijk de gewone spatiëring op te pakken, want als je op 12wpm totaal/15wpm teken leert, dan versta je niets van wat er on air geseind wordt.
Let heel goed op de houding van je arm/hand op de seinsleutel, als je er klaar voor bent. RSI ligt op de loer. Men heeft niet voor niets bugs, paddles en sideswipers uitgevonden ;)
Bedankt voor je antwoord.
Kun je me uitleggen hoe je de MP3's kunt maken met G4FON?
Ik zie daar in het pakket zelf namelijk geen optie voor.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: CW leren

#7 Bericht door PA3LS »

Klik op 'About' en vervolgens op MP3 recording. Het programma genereert de bestanden in real time, dus het kost 5 minuten per bestand om aan te maken.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#8 Bericht door ON9KVE »

PD3LV schreef:Klik op 'About' en vervolgens op MP3 recording. Het programma genereert de bestanden in real time, dus het kost 5 minuten per bestand om aan te maken.
Da's toch wel de laatste plek ...Bedankt !
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#9 Bericht door ON9KVE »

Pfff valt allemaal nog niet mee.
Staat op 20 wpm/ 5 wpm (dus met langere pauzes)
4 letters.
Soms gaat het redelijk (15% fout is beste) maar dan, als ik 1 letter mis, raak ik de kluts kwijt en probeer het terug te halen.
En dat lukt natuurlijk niet.
En ook dat ik "ineens" niet meer weet wat ik allemaal hoor (dan moet ik terugzien, wat is de U en de R ook alweer...)

Herkent iemand dat, of kan ik er beter mee stoppen :mrgreen:

Nog niet zoveel gedaan qua tijd. In totaal denk ik 90 minuten of zo.
Maar begin me af te vragen of ik bij 8 letters de zaak wel uit elkaar kan houden, als ik dat nu soms al niet kan.

O ja, ik zoek ook nog de vorm: opschrijven en overtypen voor controle, of ineens in toestenbord.
Ik denk dat de laatste het lastigste is (verdeelde aandacht) maar is wel het snelste verwerkt.

Allemaal lastig, maar wilde het even vertellen.
Iemand nog tips ?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: CW leren

#10 Bericht door maarten_c »

Gewoon rustig aan opbouwen.
Je moet ook niet raar staan te kijken als je een inzinking hebt. Dat hebben we allemaal wel eens gehad.
De ene dag lukt het ook beter als de andere. Ik merk dat nu zelfs nog.

Probeer ook niet teveel na te denken.
Als ik ga nadenken over wat ik hoor, dan merk ik dat ik veel minder kan nemen.

Gewoon volhouden.
Nu zie je er tegen op, maar als je het eenmaal kunt heb je er veel plezier aan.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: CW leren

#11 Bericht door PE4BAS »

Ik heb geen tips maar herken dit wel. Eigenlijk zou je elke dag een poosje moeten oefenen. Zelf heb ik daar geen tijd voor. Overigens denk ik dat het leuker is en sneller gaat als je het met een paar mensen doet, dan kan je wat aan elkaar optrekken.

Ik ben ook nooit verder gekomen dan 4 letters, daarna ben ik weer gestopt. Haalde ook alles door elkaar.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#12 Bericht door ON9KVE »

Bedankt voor de bemoedigende reacties.

Ik denk ook dat ik te ongeduldig ben en dat ik het in een week moet kennen :-)

Niet nadenken is vaak moeilijk (hoe graag ik ook doe alsof , hihi), maar ik begrijp dat het een reflex moet worden:
je hoort een serie tonen, en je denkt een karakter.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: CW leren

#13 Bericht door maarten_c »

Het wordt inderdaad een soort reactie.
Je hoort een riedeltje en je weet meteen het letter of cijfer wat erbij hoort.

Je moet proberen de letters/cijfers als een klankbeeld in je hoofd opslaan.
Dus je hoort DIDAHDIT en je weet dat het een R is.

Gewoon stug volhouden.

Toen ik voor mijn PA3 opging was morse nog een verplicht onderdeel.
Daarom had ik ook een doel voor ogen. Ik wilde een A-machtiging hebben.
Ik vindt het ook niet erg dat het geen onderdeel meer is van het examen.
Maar ben heel blij dat ik het toen moest leren, want nu heb ik er nog alle dagen veel plezier van.
CW vindt ik toch wel makkelijker werken dan telefonie. Vooral in een pile-up.

Ik hoop ook dat je het onder de knie krijgt en hoop in de toekomst jou dan ook ergens op de banden in CW tegen te komen.

Succes.

Maarten de PA5MC

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#14 Bericht door ON9KVE »

maarten_c schreef:Het wordt inderdaad een soort reactie.
Je hoort een riedeltje en je weet meteen het letter of cijfer wat erbij hoort.

Je moet proberen de letters/cijfers als een klankbeeld in je hoofd opslaan.
Dus je hoort DIDAHDIT en je weet dat het een R is.

Gewoon stug volhouden.

Toen ik voor mijn PA3 opging was morse nog een verplicht onderdeel.
Daarom had ik ook een doel voor ogen. Ik wilde een A-machtiging hebben.
Ik vindt het ook niet erg dat het geen onderdeel meer is van het examen.
Maar ben heel blij dat ik het toen moest leren, want nu heb ik er nog alle dagen veel plezier van.
CW vindt ik toch wel makkelijker werken dan telefonie. Vooral in een pile-up.

Ik hoop ook dat je het onder de knie krijgt en hoop in de toekomst jou dan ook ergens op de banden in CW tegen te komen.

Succes.

Maarten de PA5MC
Bedankt voor je vriendelijke reactie Maarten.

Een van de redenen dat ik CW wil beheersen is dat ik weer lol wil hebben in de hobby.
Ik heb al eerder ergens gezegd dat het SSB brullen (vaak letterlijk), splashen, PSK31 met 100W mij soms mijlen de keel uihangt.
Vandaar.
Ik ga proberen het stug vol te hopuden en moet het idee van me afzetten dat het in een maandje gepiept (haha) is.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: CW leren

#15 Bericht door maarten_c »

Het zou wel eens vlugger gaan als dat je dacht.
Het begin is even moeilijk.

Zelf werk ik hier altijd qrp.
SSB verbindingen maak ik niet zeoveel. Meestal op 15 of 10m, of 6m als die open is. Daar werkt qrp in SSB wat beter.
PSK31 en andere digimodes doen het heel goed met qrp vermogen.

Maar in CW heb ik het idee dat ik het zelf doe.
In Digimode doet de computer het allemaal voor me.

Plaats reactie