Autonome Doppler Peiler

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Autonome Doppler Peiler

#1 Bericht door pa8w »

Ik heb in de laatste maanden een eenvoudige autonome doppler peiler ontworpen, gebouwd en fijngetuned.
Inmiddels werkt het ding zo buitengewoon, dat ik een redelijk uitvoerige beschrijving heb toegevoegd aan mijn website.
Inclusief schema-materiaal en antennetips. (alleen een printontwerp moet ik nog actualiseren)
Er zitten in ieder geval twee dingen in die ik nog nooit eerder in een ontwerp ben tegengekomen,
mede waardoor de prestaties van de peiler veel beter blijken te zijn geworden dan ik had verwacht.

Misschien maakt deze of gene er ook een leuk zelfbouwproject van: http://members.chello.nl/~w.hofman/pa8w/dopplerRDF.htm

Is helaas wel in engels, maar als er vragen zijn kunnen ze b.v. hier worden gesteld.

Groetjes,

Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Autonome Doppler Peiler

#2 Bericht door pe5ed »

Fraai apparaat !

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#3 Bericht door PA3HMP »

Leuk apparaat en als het niet et prijzig is denk ik dat er behoorlijk wat interesse betsaat voor zo'n ontwerp.

Want volgens mij is er nu niks te koop, onlangs was er bij de vrza kampweek oid een pakket geweets maar die was enkel voor de mensen die daar kwamen, en nu dus niet te koop, ik geloof wel downloadbaar ,maar ga zelf maar eens een print maken, dat schiet niet op.

Mark

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#4 Bericht door pa8w »

Ik heb bewust geprobeerd de peiler te maken met goedkope, algemeen verkrijgbare onderdelen.
Het kastje is waarschijnlijk het duurste, als je daar wat moois voor kiest.
Naar schatting ben je voor ca. 65,- euro klaar, mits je een print zelf maakt.
Ikzelf had vrijwel alles liggen, behalve de PIN diodes, de spoeltjes, en de veerstalen sprieten voor de antennes.
Dat heb voor ca. 11 euro bij Conrad vandaan.

Bij echt veel belangstelling wil ik wel het printontwerp updaten en eventueel in kleine oplages maken.
Dan blijft het nog beneden de 100 euro.
Voor een auto-array moet je wel rekenen op ca. 20 euro per magneetvoet, of je moet een andere constructie toepassen op b.v. een imperiaal.

Het lijkt me een leuk projectje ook voor niet ervaren zelfbouwers, en het levert een verrassend goed werkende peiler op.
Ik heb hem altijd bijstaan in de shack, en scan van 120MHz tot 170MHz naar alles wat uitzendt, luchtvaart, taxi's, containerbedrijven, marifoon.
Zelfs hard pulserende signalen als de digitale semafoonzenders zijn nog redelijk nauwkeurig te peilen.
Mobilofoons en marifoons geven een prima peiling tot ze in de ruis verdwijnen, ook met stevige modulatie erop.

Ik had zelf niet verwacht dat een dergelijke nauwkeurigheid kon worden gehaald met eenvoudige middelen...
De verbeterde basis-array en de automatische volumeregeling hebben veel aan precisie opgeleverd.

Overigens is de peiler met ander formaat antenne arrays te gebruiken tussen 25MHz en 450MHz.
Maar de VHF (2m) array geeft wel gelijk een lekker ruim aanbod aan te peilen zenders.
Veel fun voor de euro!

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#5 Bericht door PA3HMP »

ik zou zoiets dergelijks voor 2 & 70 willen proberen, gewoon in de mast lijkt me wel geinig en handig, maar met chemicalien klooien voor de print dat zie ik echt niet zitten.

Mark

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Autonome Doppler Peiler

#6 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Wow het ziet er goed uit Wil.

Leuk is de optie van agc control in de audio preamp.

En natuurlijk de 2 diodes in serie bij de 4x dipolen.
met extra static bleeder weerstand.

Wat ik ook erg goed vind is het kleine stukje printplaat
in het ronde buisje tussen de dipool helften waar de dipolen op zitten...

Is het pijpje van de drager van het dopplerraam van PVC ?

Wat ik dan nog mis is een paar ferriet kralen om de control en
coax leiding zolang ze tussen onderkant van de dipolen zitten

Alleen nog een lowpass filtertje erbij knopen aan een van de
antenne schakel stuursignalen zodat je
het kunt interfacen naar mijn SoundDoppler software.

Dan is het echt super, simpel en cheap.

Heb je een PCB layout er voor gemaakt al ?

Dit is echt een leuk ontwerp voor de zelfbouwer.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#7 Bericht door pa8w »

@pa3hmp:
Bij genoeg belangstelling zal ik het printontwerp updaten en publiceren, en dan kan ik ze evt tegen een kleine vergoeding ook leveren.
In het huidige printontwerp zijn niet alle wijzigingen en aanvullingen opgenomen, vandaar dat ik het niet heb geplaatst.
Ik hoop stiekum dat een andere HAM zich geroepen voelt een printontwerp te maken...

@Dopp:
De buis waarop de doppler array staat is van metaal, helaas...
Ik heb ook nog geen ferrieten om de verticale kabels gedaan, maar ben dit wel van plan.
Overigens denk ik dat per toeval in mijn situatie weinig verprutst wordt door de verticale kabels en buis;
In de test mode hoor ik elke antenne 0,7 seconden lang waarna de volgende wordt geactiveerd, en ik zie op de meeste signalen bar weinig verschil in veldsterkte. Groot kan de verstoring in mijn geval dus niet zijn.
Maar ik ben met je eens dat een kunststof mast en goed ontkoppelde kabels elke beïnvloeding uitsluiten, dus dat ga ik ook als advies op de array-pagina meenemen.

Het printje in de arm-einden heb ik gemaakt omdat ik smd PIN diodes en spoeltjes gebruik, die weinig mechanische krachten kunnen weerstaan.
Nu vangt het printje die krachten op.
De uiteinden van de whips zitten gewoon op het printje gesoldeerd, en de boel is met Polymax gefixeerd en verzegeld.
De 1Meg bleeder is een must, want met de extra PIN tussen de coaxmantel is de antenne in rust volledig afgekoppeld en kan zich statische spanning opbouwen die zal leiden tot doorslag van de PIN diodes. De eerste onweersbuien zijn al goed doorstaan dus het lijkt afdoende te werken.

De simpele AGC (=8 onderdeeltjes) werkt retestrak, (excusez le mot...) eigenlijk kan de sensitivityknop gewoon vervallen.
Door de AGC werken alle filterstages altijd met een voldoende groot en toch clip-vrij signaalniveau. Dit bleek een flinke verbetering in precisie op te leveren.

Nu wil ik eerst nog een experiment doorvoeren met een andere array controller, waarmee ik makkelijk traploos steilheid en DC werkpunt van de controlspanningen voor de PINs kan instellen.
Dit bepaalt dus inkomen + afvallen van elke antenne, plus de mate van overlap (of onderlap...=spatie) tussen opeenvolgende antennes.
Daarmee kan ik snel en eenduidig de beste array controlcurve vaststellen, want dat is nog wat controversieel.
Maar ik denk niet dat ik daar nog veel uit kan peuteren, behalve misschien het ontzenuwen van bepaalde ideeën hierover.

Wordt vervolgd.

Groetjes,
Wil
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#8 Bericht door pa3bya »

toch vind ik deze ook heel aardig: http://mancave.conrad.nl/doppler-peiler-2-0-primeur/
Met een druk op de knop zet je alle onderdelen in je conrad mandje, 90 euro, en dan heb je van alle weerstanden 100 stuks, dus als je één en ander hebt liggen hoeft het niet zo duur te zijn.
En als je genoeg medestanders weet te vinden moet de print via makepcb of olimex ook wel lukken voor een redelijk bedrag.

groeten,
Gerrit.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#9 Bericht door pa8w »

Hoi Gerrit,
Die druk op de knop gaat bij mij dus herhaaldelijk fout...
Moet je niet toch nog behuizing en printen zelf regelen, en zelf de PIC's programmeren?

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#10 Bericht door PA3HMP »

Die van mancave was ook leuk enkel is daar ook geen print bij en moet je daar ook hex files ergens in gaan zetten, dus ook geen kant en klaar pakket, dat was wel op de vrza kampweek.

En dat is jammer want volgens mij is er best wel wat belangstelling voor zo'n bouwproject, zeker als je bijvoorbeeld kijkt dat je via china voor weinig een paar dualband antennetjes kan kopen e.d.
Als je kijkt bij de winnaard van de balonvossejacht dan zie je ook dat ze dergelijke systemen gebruiken.

Mark

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Autonome Doppler Peiler

#11 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Tsja de VRZA2011 of Mancave peiler is best geavanceerd.

(Is een beetje gestoeld op de ve2emm montreal peiler)

Echter heeft twee microcontrollers nodig.

Maar hij werkt ook met mijn MyMapping Software
Ook met Google_Earth kml files.

Omdat hij Agrelo format heeft gemixed met gps $GPRMC
via rs232


Netzo als de Pico Dopp van Bob Simmons.

Maar de leut is toch ook om iets te bouwen wat je simpel kunt nameten
met scoop en multimeter zonder programmeren en volledig kunt begrijpen
hoe het werkt.

Als het dan nodig is kun je een simpele ingreep doen
Low pass filtertje inbouwen en je hebt een Pelorus (16 led display)
plus alle opties in mijn software.

Als er een leuke print komt voor PA8W doppler dan zou ik zeker die bouwen
ipv de VRZA Doppler.

Maar goed dat is mijn mening.

Wat betreft de AGC control

Tsja audio kan niet harder staan dan de opamps kunnen verwerken
zonder vast te lopen.

Normaal is de doppler toon veel kleiner dan de spraak deviatie.

Maar genoeg audio in het SCF filter is natuurlijk okay zolang
de C's niet helemaal vol lopen.
Dat regel je ook een beetje met de damping potmeter.

In mijn sofware worden alle C 's spanningen uit het SCF filter verkleind
zodat het SCF filter nooit kan vastlopen.

Een ledje wat de gaat branden als de SCF output in de buurt komt van
de maximale voedings spanning is misschien handig.

Of eventueel een Vu led string die dan de quality factor aan geeft.

Wat ook nog kan aan de 4 antennes is:

kleinere diameter van het kruis en dan de dipolen naar buiten buigen.

De antenne word breedbandiger en heeft minder last van grond reflecties vlakby.

pa3bnx, pe2bhj en pe1nhx hebben plannen om bouwpaketjes voor een
doppler te gaan maken en verkopen.
Het is nog niet zover hoor.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
Rob-PA7RM
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:27
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#12 Bericht door Rob-PA7RM »

Voor een bouwpakket en/of printen, count me in !

Rob
Afbeelding Flightsim news @ Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#13 Bericht door PA3HMP »

zet mij ook maar op de maillijst als jullie een pakket gaan aanbieden

Mark

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#14 Bericht door pa8w »

Aan Lodewijk,
Wat betreft de agc:
Ik merkte dat zonder agc bij weinig audio de zero crossing detector wat instabiel werd.
In beginsel had deze een threshold, en dan gaat hij op laag niveau helemaal afwijken.
Maar ook zonder threshold kwam ik niet af van enig faseverloop bij opdraaien van de receiver audio of van de sensitivity van de peiler.
Toen heb ik de audio gain 20dB vergroot, en de eerste trap als regelbare gain versterker uitgevoerd met een goedkoop FETje.
Niveau uitlezing pal voor de zero crossing detector en de terugkoppeling naar de FET zorgt voor een rocksteady signaalgrootte door de gehele audio-keten.

Met de sensitivity vol (of gewoon weg...) kun je eigenlijk niet meer te zacht insturen, en alleen een overstuurde receiver audiotrap kan nog roet in het eten gooien, omdat die de audio verminkt.

Het stuursignaaltje van de FET zou ik ook nog kunnen gebruiken om de LED's te dimmen bij onvoldoende signaalsterkte
(geen carrier) maar dat vind ik niet bar belangrijk.

Ik heb trouwens op jouw advies zowel de metalen buis als de kabels naar de array combiner van ferrieten voorzien, en met de antenne test mode de gelijkheid van signaalsterkte op alle antennes bekeken.
Ik meen een heel kleine verbetering waar te nemen, dus zoals ik al dacht had ik al weinig invloed (stom geluk :) ).
Tijdens peilen merk ik absoluut geen verschil maar nou weet ik tenminste zeker dat ik daar niets heb nagelaten.

De verschillen die ik nog opmerk tussen de antennes zijn bij elk signaal verschillend en zeer verschillend van magnitude.
Ze worden dus vrijwel geheel veroorzaakt door multipath optelling, die voor elke dipool iets anders is.

Leuk speelgoed, ik volg de hele dag marifoons, portofoons etc.
(tussendoor werk ik ook nog een beetje...)


Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
Rob-PA7RM
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:27
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#15 Bericht door Rob-PA7RM »

Hi Wil,
Volg je ook de luchtvaartfreq. zoals b.v. DutchMill. Dan zie je gelijk de richting en mogelijk ook het verloop daarvan.

Rob
Afbeelding Flightsim news @ Afbeelding

Plaats reactie