Toch "morse included"?

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Toch "morse included"?

#1 Bericht door PA2LO »

6.8. Erkenning buitenlandse morse certificaten
Indien een HAREC certificaat met morse aantekening wordt overlegd aan het
agentschap dan zal het agentschap dit opnemen in het register. Hierna wordt
een aangepast registratiebewijs verstrekt.
(bron: Verslag 82ste amateuroverleg, 6 oktober 2010)

In het verslag lees ik bovenstaande. Betekent dit nu concreet dat ik de combinatie van mijn Nederlandse F-licentie en het in België behaalde morsecertificaat nu ook "morse included" op mijn Nederlandse registratiebewijs kan krijgen?

Het volledige verslag is te vinden op de website van de VRZA.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Toch "morse included"?

#2 Bericht door pa3met »

PA2LO schreef:
6.8. Erkenning buitenlandse morse certificaten
Indien een HAREC certificaat met morse aantekening wordt overlegd aan het
agentschap dan zal het agentschap dit opnemen in het register. Hierna wordt
een aangepast registratiebewijs verstrekt.
(bron: Verslag 82ste amateuroverleg, 6 oktober 2010)

In het verslag lees ik bovenstaande. Betekent dit nu concreet dat ik de combinatie van mijn Nederlandse F-licentie en het in België behaalde morsecertificaat nu ook "morse included" op mijn Nederlandse registratiebewijs kan krijgen?

Het volledige verslag is te vinden op de website van de VRZA.
laatst sprak ik iemand en die bevestigde dat met een soortgelijk verhaal. Beter is (denk ik) als de verenigingen gewoon dat
spul repareren zonder uitjes naar andere landen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Toch "morse included"?

#3 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Dat doen mijn verenigingen al examens afnemen, oh ja ik ben lid van ON clubs hihi.
En ik was gezakt voor het examen op seinen.
Nemen ging foutloos, ik kan nog steeds niet goed seinen na 10 jaar.
In PA zou ik allang geslaagd zijn hoor, maar in ON mocht ik maar 1 onverbeterde fout maken in 3 minuten, dat valt niet mee met 25 WPM+.
Gelukkig hebben we hier in huis alletwee al CW included.
Ik deed voor de lol mee, examen was wel helemaal gratis, voor niks, nada, noppes, pro deo.
Zelfs op zondag dus ik hoefde ook geen vrijaf te nemen van QRL
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: Toch "morse included"?

#4 Bericht door PA3JT »

PA2LO schreef:
6.8. Erkenning buitenlandse morse certificaten
Indien een HAREC certificaat met morse aantekening wordt overlegd aan het
agentschap dan zal het agentschap dit opnemen in het register. Hierna wordt
een aangepast registratiebewijs verstrekt.
(bron: Verslag 82ste amateuroverleg, 6 oktober 2010)

In het verslag lees ik bovenstaande. Betekent dit nu concreet dat ik de combinatie van mijn Nederlandse F-licentie en het in België behaalde morsecertificaat nu ook "morse included" op mijn Nederlandse registratiebewijs kan krijgen?

Het volledige verslag is te vinden op de website van de VRZA.
Nee, dat staat er niet. Er staat dat als je een HAREC certificaat mét morse aantekening overlegt (en die komt dus per definitie uit een héél ander land...), deze aantekening overgenomen zal worden op je nieuwe Nederlandse licentie. Er staat niet dat als je 2 verschillende papiertjes overlegt (namelijk een Nederlandse F-licentie en een Belgisch morse-certificaat) je dat dan ook krijgt.
Maar wellicht, en dat hopen we natuurlijk, gaat dat in de praktijk wel zo.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Toch "morse included"?

#5 Bericht door pe1br »

Zo niet dan laat je toch je Nederlandse licentie met behulp van een Nederlands harec certificaat eerst omzetten naar een Belgische vergunning, dan doe je morse erbij en laat je de hele boel weer terug schrijven.
Intussen kun je gewoon je Nederlandse licentie blijven behouden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch "morse included"?

#6 Bericht door PA0ETE »

Ik heb nav de verschillende discussies hier over dit onderwerp de vraag bij de Stichting Radio Examens neergelegd (die organiseren de examens voor de verenigingen). Zij hebben inderdaad zoals ik al vermoedde nadat AT in eerste instantie aangaf niets voor morse-examens of de validatie daarvan te voelen, geen nieuwe actie op dit gebied ondernomen en zijn dit ook niet van plan.

Ik heb vervolgens de vraag (als journalist) bij Agentschap Telecom neergelegd. Ik meen te weten ergens gezien te hebben dat AT op niet al te lange termijn een opening wilde bieden hiervoor.

E.e.a. is voor mij als journalist ook interessant, bijvoorbeeld als kort bericht in een van de bladen waarvoor ik werk, of voor op de website van zo'n blad.

Meestal krijg ik dit soort antwoorden binnen een paar dagen, en ik zal dan ook hier laten weten wat ik te horen heb gekregen.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Toch "morse included"?

#7 Bericht door PA-een »

Het kromme is dat het AT wel HAREC certificaten van buitenlandse amateurs accepteert/erkend, dus waarom ze dat niet doen voor een Nederlandse amateur met een HAREC certificaat..? ;)

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Toch "morse included"?

#8 Bericht door pd0rh »

Wat zou er gebeuren als een PD`er een morse certificaat haalt in België of worden deze niet toegelaten tot de cw test?
Ben zelf PD0RH met qrl matig cw (ben ook de ILER20 aan het bouwen met een toon generator voor cw!!)

73 Ruud
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch "morse included"?

#9 Bericht door PA0ETE »

pd0rh schreef:Wat zou er gebeuren als een PD`er een morse certificaat haalt in België of worden deze niet toegelaten tot de cw test?
Ben zelf PD0RH met qrl matig cw (ben ook de ILER20 aan het bouwen met een toon generator voor cw!!)

73 Ruud
Hallo Ruud,

We kennen mekaar van PI2NOS Ik weet voor 99% zeker dat dat gewoon kan en dat je dan ook CW bij je call krijgt. Of dat in praktische zin heel veel toevoegt weet ik niet, maar als je tzt toch je F haalt, verhuist de indicatie CW ongetwijfeld mee naar de nieuwe registratie.

John ETE

N.b. het is licht off-topic, maar ik ben erg benieuwd naar de vorderingen met de ILER.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch "morse included"?

#10 Bericht door PA0ETE »

Ahum, ik heb het even opgezocht, maar op de site van AT staat:

"Het agentschap erkent wel het CW-examen afgenomen door de Belgische administratie BIPT om in Nederland een CW-included vermelding te krijgen bij een F-registratie."

Het kan dus niet bij N op je registratie. Dit zegt niets over of je examen mag doen. Het is de BIPT in België die bepaalt of je daar aan het examen mee kunt doen. Ik weet zo snel echter niet waar ik die info kan krijgen. Als je het per se wilt weten kan ik het wel proberen te weten te komen.

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Toch "morse included"?

#11 Bericht door pd0rh »

Nee hoor dat is niet nodig, het was eigenlijk meer een vraag met een knipoog....
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Toch "morse included"?

#12 Bericht door pd0rh »

PA0ETE schreef:
pd0rh schreef:Wat zou er gebeuren als een PD`er een morse certificaat haalt in België of worden deze niet toegelaten tot de cw test?
Ben zelf PD0RH met qrl matig cw (ben ook de ILER20 aan het bouwen met een toon generator voor cw!!)

73 Ruud
Hallo Ruud,

We kennen mekaar van PI2NOS Ik weet voor 99% zeker dat dat gewoon kan en dat je dan ook CW bij je call krijgt. Of dat in praktische zin heel veel toevoegt weet ik niet, maar als je tzt toch je F haalt, verhuist de indicatie CW ongetwijfeld mee naar de nieuwe registratie.

John ETE

N.b. het is licht off-topic, maar ik ben erg benieuwd naar de vorderingen met de ILER.
Kijk even op het draadje QRP -> ILER20 daar rapporteer ik de voortgang, we zijn net begonnen met de bouw van de cw toon generator en de DDS...
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Plaats reactie