dongle met een antenne-aansluiting

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

dongle met een antenne-aansluiting

#1 Bericht door Steef »

Hallo een ieder,

Ik heb begrepen dat er dongles met een antenne-aansluiting zijn, weet iemand waar deze te koop zijn.
Hoe lang een coax kan/mag zijn (celflex 1/2"). Welke antenne ik dan het beste kan gebruiken.
Met welke provider dit kan gaan werken, en kan het bvb prepaid?

We willen IN een fort graag ook een dx cluster hebben, onafhankelijk van anderen.
En de korste weg vanuit de shack, naar buiten is zeker 7 meter.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Steef,

Bedoel je zo'n dongle om mobiel te internetten?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#3 Bericht door Steef »

ja
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Steef,

Ik heb er een van KPN. Zit geen externe antenne aan en werk aardig goed. Alleen komt het wel eens voor als ik in Drenthe ben dat die niet UMTS of HSDPA gebruikt. Dan is de snelheid dus een stuk lager.

Kosten, iets van 20 euro in de maand, 400Mb geloof ik.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#5 Bericht door PE2AAB »

Hier heb je diverse antenne oplossingen:
http://www.d-d-s.nl/antenne-gsm-beams.html

O.a. Afbeelding
en Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#6 Bericht door PD7F »

Dit zou een oplossing kunnen zijn: http://www.poyntingdirect.co.za/Product ... d=ADPT-024

Of zelf solderen, maar zoek eerst op http://www.google.com/search?hl=en&q=hu ... f&oq=&aqi=
Dat is de fabrikant van ca 95% van alle 3G kaartjes.
Frequentie is bekend dus niet al te goedkope kabel kopen ;)

Deze heeft eea kant en klaar, http://stores.shop.benl.ebay.be/La-Bott ... QQ_armrsZ1 staan ook lijstjes bij welke Huawei's met de antenne's kunnen werken. Op ebay zou je eea voor een euro of honderd compleet kunnen krijgen (EUR 50 voor de dongle, en ook zoiets voor een antenne al heb je ook buiten richt antennes vanaf een euro of honderd en dan wordt het wat duurder).
Als het alleen voor zo nu en dan een weekeinde is zou ik juist zeker voor prepaid gaan. Vodaphone (per maand) en T-Mobile (max bedrag per dag) zijn afhankelijk van het gebruik het voordeligst.

edit:// ondertussen al wat aanpassingen gemaakt.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#7 Bericht door pe1br »

Als het af en toe voor een weekend is zou ik gewoon een oude gsm aanpassen zodat de antenne buiten geplaatst kan worden.
De gsm sluit je met een usb kabel aan op je pc/laptop en je drukt even een abonnement of prepaid kaartje van jezelf er in.

We hebben bij PI4ZI multi multi contesten gedraaid met het dx cluster via gprs op deze manier en dat ging ook prima.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#8 Bericht door pa5cal »

Ik heb zelf een option globetrotter PCMCIA kaartje die van gsm tot hsdpa kan (3.5G) en een extern antennetje van een vodafone geval, ooit gekregen)

Na de nodige tests in verschillende situaties moet ik zeggen dat de externe antenne, die in feite op het laptop deksel gepositioneerd is, bar weinig uitmaakt. Alleen in een stalen schip maakt het uit of de antenne (de interne in de kaart) op mijn schoot lag, aan de zijkant van de laptop dus, onder de raam lijn en dus vrij veel afscherming of dat de antenne bovenop mijn display zat en daardoor een beetje door het raam naar buiten kon kijken. Door de verschillende banden voor gsm/gprs/umts is het al lastig om een echte multiband antenne te maken en het zou me ook niet verbazen als het meer een soort van stralende (en ontvangende) dummy load is.

Een "echte" antenne die resonant is zou een hoop op kunnen leveren maar daar de meeste voorzien zijn van rg-174 (mede door de miniscule connector) zullen de kabel verliezen, zeker op umts gebied, als heel snel de antenne winst tot 0 reduceren, of minder! Ikzelf heb er uiteindelijk voor gekozen om een soekris aan te schaffen en daar de 2 pcmcia kaartjes (ook nog een wifi variant) in de te duwen zodat de antenne leeds niet meer dan een tiental cm's zullen zijn, daarna met utp van de mast naar beneden in mijn laptop :) Voor jullie in het geval met een enkele DX event zou ik gewoon het ding in een laptop steken en die buiten onder een emmer ofzo regen de regen. Vanaf daar met een utp touwtje naar binnen.

Een GSM koppelen kan ook al een goede oplossing zijn, ik zelf heb bijna een jaar met een nokia 6310 (niet i) gewerkt. Dit deed ik mbv bluetooth ipv USB. Mijn ervaringen hiermee zijn.... frustrerend. Op een 8 urige werkdag (ok + lunch iets langer) heb ik tot wel 10x de verbinding moeten herstellen omdat de blauwe tand de geest gaf om e.o.a. reden. Een USB aansluiting kan wat dat betreft veel beter werken! De accu van de 6310 hield het wel precies een dag uit. Hoewel een GSM ook niet waterdicht is kun je die ook buiten onder een emmer ofzo steken en dan een stuk USB naar binnen toe. De maximale lengte van USB zit wel een limiet aan maar wellicht op zulke lage snelheden dat het wel goed gaat.

Wat betreft de Abo's. Prepaid kan, zonder meer, maar vrijwel alle gsm abos hebben tegenwoordig een data optie. Let wel dat de meeste providers het NIET toestaan om deze aan een laptop te koppelen, kniesoor die er op let maargoed. T-Mobile is de enige die het NIET in de algemene voorwaarden heeft staan dat de SIM perse alleen voor een telefoon gebruikt moet worden. Hierom heb ik ook destijds een los t-mobile kaartje aangeschaft. Voor 19,95 per maand heb ik 150 belminuten en eindeloos (FUP) internet gebruik, maar wel met een snelheids beperking. Deze ligt zo ongeveer op 2x ISDN (128kbit) en dat is ruimschoots acceptabel voor verreweg de meeste zaken. De upload is wel trager maar dat gebruik je nauwlijks. Mijn eigen normale gsm abo heb ik toen gewoon een stap terug geschroeft en zo bleef ik op vrijwel gelijke kosten uit, maar af en toe als ik weet dat ik een langer gesprek moet gaan voeren, dan tover ik die 6310 tevoorschijn, frommel die t-mobile kaart erin (dual sim maakt het leven wel makkelijker :) ) en bel ik daar ff tot 150 minuten van op.

Affijn, mogelijkheden te over lijkt me, maar 7m is een heul eind op hoge frequenties en pig-tails van dikke/dure H2000 kabel naar dat inie-minie connectortje hebben ook allemaal hun verliezen.

Mijn 2 centen,

-P

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#9 Bericht door PA3DAT »

Hoi Steef,

op mijn eigen camperforum is daar al heel veel over geschreven.
Je zou eens kunnen kijken in de Kennisbank, http://www.camperforum.nl/viewforum.php?f=15
en genoemde links in dit topic: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8405328

(Kennisbank is een gesloten afdeling van het Camperforum waar slechts een
beperkt aantal mensen schrijfrechten hebben).

In de camper gebruik ik een usb WiFi-adapter van het merk Alfa. Voordeel
hiervan is dat de (8dBi-)antenne mét de zendontvanger op het dak staat en de
digitale signalen via usb naar de laptop komen. Geen gedoe met kwetsbare
coaxkabeltjes en geen coax-verliezen. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar
met een beetje geluk en een 10 meter USB-kabel moet het lukken. Anders
2 x 5 meter met een USB-hubje met spanning ertussen.

Afbeelding

En eh... mocht een beetje QRO je wel aanspreken: er komt 500mW uit die Alfa,
de nieuwste hebben zelfs 1000mW output, softwarematig regelbaar.

(Dat komt overeen met een F-amateur met 4000W. Had ik dit verhaal nu in de
nieuwe sectie QRO moeten plaatsen? :oops: :wink: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#10 Bericht door Steef »

Ja bedankt allemaal voor het meedenken. Echter wil ik echt mobiel internet gaan gebruiken, en geen WIFI. Dus een dongle.
We zitten in een bunker, waar geen enkele dekking is!. Met geen mogelijkheid ontvang je ook maar enig signaal binnen, anders dan met een antenne en een coax kabel.

Maar heb nu inderdaad van die USB verlengkabels gezien met versterker. Als ik de dongle zelf boven/buiten ophang en 2 van die kabels aan elkaar zet, zou ik toch gewoon mobiel moeten kunnen internetten?

BTW: Er zijn inderdaad prepaid dongles.
Wie praat luistert niet

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#11 Bericht door pe1br »

Een oude gsm kan je ook met een usb kabel buiten zetten in een waterdicht kunstof kastje.
Ik blijf erbij dat dit een stuk goedkoper is dan speciaal voor die paar keer per jaar een dongle en een prepaid kaartje aanschaffen.

Let er ook op dat je een prepaid elk jaar moet opladen ook als je die niet gebruikt (bij kpn zelfs elk half jaar).

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#12 Bericht door Steef »

Maar is dat dan zo simpel?

We zijn weleens bezig geweest met een gsm aansluiten op een pc, en dat was toen gelukt.
Maar dat was een heel moderne telefoon, en koste al heel wat moeite.
En we moesten zelfs een telefoontje naar de provider plegen, om het mogelijk te maken.
Ook de verbinding viel steeds weg, en de telefoon moest op de oplader aangesloten blijven.

Met welke oude telefoon zou dat goed kunnen werken? En welke software heb je dan nodig?
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#13 Bericht door pa5cal »

AFhankelijk van je OS natuurlijk ed, maar de nokia is gewoon een gsm modem (de 6310 bijv.) en zo wordt die ook gezien. Hij maakt een ppp verbinding, zet de boel op et presto. Sommige oudere neukia's (of deze dat ook nog had laat mij ten goede) herkennen zelfs de standaard AT commando's (ATDT voor dtmf kiezen, ATH0 voor ophangen enz)

Op mijn mac is het buitengewoon, zelfs teleurstellend eenvoudig, onder linux is er een tooltje die nokia's samen knoopt met pppd en onder Mickey$soft WindHoos is ongetwijfeld nog meer te vinden, dus echt moeilijk hoeft het niet te zijn ;)

-P

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: dongle met een antenne-aansluiting

#14 Bericht door pe1br »

Wij hebben dit toen ook met een nokia gedaan.
Met een windows (contest) pc en een programma dat bij de nokia geleverd wordt.
Enige voorwaarde is dat de telefoon gprs kan natuurlijk.

Met mijn HTC touch diamond (windows mobile) kan ik het gprs netwerk delen met me computer over wifi.
Dit doe ik met wmwifirouter.

Plaats reactie