Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH0PPL
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2009, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#1 Bericht door PH0PPL »

Hallo zelfbouwers,

ik heb het Antenna Analyzer ontwerp van PA1ARE (sk) nagebouwd maar krijg het met geen mogelijkheid aan de praat... Wie o Wie heeft ervaring met dit project?

http://homepages.ipact.nl/~ja_vanduin/ en klik vervolgens op ANALYZER danwel ANALYZER II.

Hopelijk kan iemand mij de gouden tip geven...

73,
Peter - ph0ppl

UPDATE 12 dec 2009:
1/ PA4LE (Leo) is nieuw materiaal aan het verzamelen en zal dit tzt publiceren op de site van Arend. Het kan allemaal nog wel enkele weken duren...
2/ Wie heeft dit ontwerp uberhaupt wel werkend gekregen? Tot nu toe alleen reacties van amateurs die net als ik hier niet in geslaagd zijn!
3/ Er is een waarschuwing geplaats op de website (ANALYZER II) dat nabouw voor eigen risco is...

Mijn advies NIET aanbeginnen maar wachten totdat het nieuwe materiaal door Leo PA4LE is gepubliceerd op de site!!

UPDATE 02 jan 2010:
Ik heb vandaag mijn Antenna Analyzer V2 naar Sjors PA0YG gebracht voor nader onderzoek... Sjors gaat samen met Leo PA4LE en Karel PA0KAT onderzoeken wat nu het probleem is, hard- of toch software, wordt vervolgd.

UPDATE 03 feb 2010:
GOED NIEUWS - Inmiddels in contact gekomen met 2 radioamateurs die de Antenna Analyzer redelijk tot goed aan de praat hebben weten te krijgen,
Jean ON4RJT en Ernö HA1AR. Jean heeft een eigen print ontwerp gemaakt, 1 print met alles erop. Ernö gebruikt de "standaard" printjes maar wel heeft heel veel componenten gewijzigd (weerstandje hier en daar kleiner, C-tje groter etc), hoofdzakelijk rondom de Hartley oscillator. Ernö is bezig met een redesign van de Hartley oscillator.

Oscar DJ0MY is een forum begonnen http://pa1are.forumprofi.de
Doel: kennis deling, hulp aan nabouwers die problemen ondervinden, software verder ontwikkelen etc.
Laatst gewijzigd door PH0PPL op 11 feb 2010, 21:38, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#2 Bericht door pd1rh »

Ik heb er niet veel verstand van, maar eh, doet ie helemaal niets?
Er zit een processor in. Doet die het überhaupt?
Je zou toch op z'n minst iets op het scherm moeten kunnen zien, als was het maar een cursor.
Als dat al niet gebeurt...
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

PH0PPL
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2009, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#3 Bericht door PH0PPL »

Het apparaat doet in principe alles... Alleen wat ie meet slaat nergens op... Bij een zuiver ohmse belasting van 50 ohm meet het apparaat bijvoorbeeld 234+j645.... De beschreven calibratie procedure gaat goed tot de laatste stap... En ik ben niet alleen, 2 andere nabouwers lopen tegen dezelfde problemen aan. Er is iets goed mis, maar wat... het schema en of de software???? Laat dit een waarschuwing zijn voor anderen! Ik heb nu 350 euro uitgegeven voor niets!

Maar wie weet zijn er mensen die een werkend apparaat hebben, ik zou graag met hen in contact komen!!

73,
Peter - ph0ppl

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#4 Bericht door ton.blokker »

Ik heb het ontwerp ook nagebouwd, maar het niet goed werkend gekregen.
Net als jij onzin op het scherm.
Ik twijfel er niet aan dat het bij Arend gewerkt heeft, maar we kunnen hem dit helaas niet meer vragen.

De opzet was leuk, maar volgens mij niet geschikt om na te bouwen.
Een nabouwbaar ontwerp moet zonder te veel moeite goed werken.
Elke schakeling(ook een eenvoudige) moet zonder te veel "geklooi" goed werken, is anders niet geschikt om na te bouwen.
Ik heb er anders echt niet veel geld aan besteed, weer gesloopt en de onderdelen hergebruikt.
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#5 Bericht door on4ma »


Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#6 Bericht door pd1rh »

Ik zie ook ergens een 'analyser II' staan.
Misschien een gemodde versie? Misschien kun je de aanpassing doorvoeren?
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

PH0PPL
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2009, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#7 Bericht door PH0PPL »

Ter info

Ik ben inmiddels in kontakt met Leo PA4LE en Jaap PA7DA, er zijn een aantal foutjes geconstateerd en verbeteringen bedacht...

Aan een update van de website van Arend PA1ARE (sk) http://homepages.ipact.nl/~ja_vanduin/ wordt gewerkt!

Hoe dan ook ik kom graag in kontakt met "nabouwers", al was het maar om druk op de spreekwoordelijke ketel te houden.
73,
peter - ph0ppl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#8 Bericht door pa0ejh »

Hallo Peter.

Heb jij de BA592 diode in de meetbrug gebruikt ?

Dit is essentieel voor de goede werking , omdat deze diode's een zeer lage eigen
capaciteit hebben van < 1pF en een zelfinductie van 2nH.

Andere diode's hebben al gauw een eigen capaciteit van ~ 10Pf !!

73'S Egbert PAØEJH.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#9 Bericht door fred101 »

Ik heb ook een vna gemaakt. Een antenne analyser is ook een (beperkte) vna. Deze werkt welliswaar op het klassieke reflectie meting principe (bij S11 en S22 tenminste) en niet als stroom/spanningmeting. Ik heb er nu twee gebouwd en heb gemerkt dat een simpel verkeerd weerstandje of een Ctje wat net een iets foute waarde heeft al genoeg is voor grote problemen. Uiteindelijk moet je bouwsel 100% perfect zijn wil je ook de "moeilijke" werkelijkheid 100% kloppend meten. Als je eigen bouwsel al te veel paracitieten bevat door net een verkeerd type weerstand of condensatortje, of idd een verkeerde diode dan kun je het verder vergeten. Dat is ook de reden dat ik bij mijn vna het complete pakket heb gekocht en niet met eigen onderdelen. Zo'n apparaat is veel te gevoelig voor afwijkingen. Niet alle smd weerstanden zijn inductievrij bv. (nu loopt de mijne tot 1300 MHz dus dat komt ook wel preciezer). Ik heb laatst bv een powermeter gemaakt en het proefmodel was perfect maar de detector gemaakt met de zelfde type onderdelen alleen nu in een kastje en dus ook iets anders van constructie en dus fysiek ook niet de zelfde onderdelen gaven ineens heel andere prestaties. Ik kon ineens veel lagere vermogens meten maar geen hoge frequenties meer. Dus met de zelfde onderdelen ander resultaat.

In het geval van de TS begrijp ik dat het allemaal zelfbouw is incl print. Als de eigenschappen van de printplaat al anders zijn kun je al reare effecten krijgen. Ook in software zit zo een bug. De laatste versie van de software die bij mijn VNA hoort heeft nu bv en bug waardoor hij een foute Rho tov RL geeft. (hoef ik gelukkig niet zelf op te lossen, de maker van de software leeft hier gelukkig nog wel)

Wel veel geld, 350 euro, mijn VNA 10Hz tot 1300MHz gecalibreerd maar hij kan nog veel hoger) was compleet als kit incl kast,
verzendkosten en calibratiekit 400 euro.

Net voor de grap even een meetbrug gemaakt. Antenne er mee opgemeten. 85-j475 ohm. Met de vna gecontroleerd. 85-j369ohm. Scheelt 28pF. Dat moet ik nog even compenseren met het trimmertje. Is ook een alternatief. Een varco, potmeter, schakelaar, trimmer, 3 Ctjes , wat bnc's en een varkensneusje. Kan + en - jx meten. Schema is gebaseerd op die in het arrl antenneboek.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Jean
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 16:44

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#10 Bericht door Jean »

Hallo allen,

Ik was al een tijd op zoek naar een goede(en betaalbare) antenne analyser. toen ik het ontwerp van PA1ARE in de gaten kreeg (jammer dat hij intussen overleden is). Ik was onmiddellijk overtuigd van dit ontwerp, vooral door de prachtige eenvoud ervan, en besloot het na te bouwen.
Componenten verzamelen en een printje maken dus. Het eerste werd de gebruikelijke sleur: ondanks dat ik redelijk wat liggen had ben ik toch op vier adressen moeten gaan. Vooral de varicap en de opamps bleken moeilijk te vinden. Wat het printje betreft, heb ik een nieuw ontwerp gemaakt, alles past nu op één dubbelzijdig printje van 100 * 100 mm (met helaas nog een half dozijn draadbruggen, maar ja, mijn huis-, tuin- en keukentechnologie laat niet beter toe).
Het schema is essentieel dat van PA1ARE gebleven, al heb ik hier en daar wat kleine aanpassingen gedaan:
- de 78L05 vervangen door LT2950-CZ5V, een LDO regulator kwestie van tot 6V batterij spanning te kunnen werken. De regulator wordt voorzien van ontkoppelcondensatoren aan in en uitgang,
- wat extra 22µH smoorspoeltjes aan de analoge voeding van de microcontroller en aan de ingang van de regulator van de HF schakeling,
- een SO239 connector i.p.v. BNC, relevanter voor het antenne werk,
- bij het layouten werd zorg gedragen om de spoeltjes van de LP filter haaks op elkaar te plaatsen (overigens is het best van alle spoeltjes een dikke mm boven de PCB te monteren),
- en werden ook de parasitaire capaciteit rond de meetbrug geminimaliseerd,
- de drie NE5230 opamps werden vervangen door een NE5234 quad opamp,
- een ISP connector werd voorzien volgens de officiële AVRISP pinning (10 pin header).
Na monteren van de componenten en nazicht werd de firmware geladen, dit ging vanzelf. Enigszins tot mijn verbazing moeten de fuse bytes van de ATmega168 niet gewijzigd worden, de controller draait op 1Mhz.
De antenne analyser was hierna volledig operationeel, maar… hij gaf de meest fantasierijke meetresultaten, zoals blijkt dat nog wat nabouwers ondervonden hebben.
foto's analyser.zip
(954.19 KiB) 624 keer gedownload
foto's analyser.zip
(954.19 KiB) 624 keer gedownload
Even met de oscilloscoop er op los en proberen te begrijpen wat er gebeurt. De achilleshiel van dit ontwerp is het dynamische bereik van de DC versterker en AD converter. Vier metingen worden telkens opnieuw uitgevoerd (stroom, spanning, telkens in fase en in kwadratuur), elk van deze metingen moet mooi binnen het bereik het bereik van de DC versterker en AD converter vallen, eigenlijk binnen de +/- 2.45V aan de uitgang van de differentiaal versterker na de synchrone detector. Dit voor alle bereiken van de onbekende impedantie en voor alle frequenties.
De 49…78MHz VCO heeft echter geen ALC mechanisme, waardoor er naar gelang de frequentie minstens een factor 2…3 variatie is op de excitatiespanning van de meetbrug en natuurlijk ook aan de ingang van de AD converter. Gezien de verhoudingen van de vier metingen gebruikt worden bij het berekenen van de onbekende impedantie, is het van cruciaal belang dat elk van deze vier metingen mooi lineair gebeurt en binnen de +/- 2.45V blijft, dit voor alle bereiken van de onbekende impedantie en voor alle frequenties.
Het is dus een kwestie van een optimaal punt te zoeken met beide 1KOhm potentiometers. Bij mij moesten ze beide ongeveer op een kwartje staan. Na het afregelen werkt de antenne analyser prima, al mag men geen wonderen van nauwkeurigheid verwachten.
Wat dit laatste betreft, het is natuurlijk niet zo dat de impedantie meting uitsluitend op de verhoudingen van de gemeten spanningen werkt, er is wel degelijk een referentie, namelijk de 50Ohm weerstand voor de stroommeting. Deze weerstand verdient dus bijzondere aandacht (nauwkeurigheid en parasitaire inductie / capaciteit), ik gebruikte twee 100Ohm 1% SMD weerstanden in parallel. Ook de weerstanden rond de DC versterker, en vooral die van de *11 versterker zijn best van het 1% type.

Ik beschik helaas niet over de source code van de firmware (noch over een Bascom compiler overigens), ik hoop vurig dat er nog iemand mee bezig is, gezien de paar (heel) kleine onvolkomenheden:
- om een of andere redenen blijft pin 3 (TD seriële uitgang) laag, wat een break conditie is. Mijn opstelling met een seriële<>USB omzetter (mijn laptop heeft geen COM-poort ) heeft hier wat moeite mee. Uitwisseling met de PC blijft mogelijk, tenminste met hyperterminal, maar niet met het “analyser.exe” van PA1ARE. Heeft iemand een idee ?
- bij het afschakelen worden sommige settings bewaard o.a. de calibratie en de frequentie, maar niet b.v. de averaging.
- de calibratie sequentie corrigeert de offset van de opamps en de parasitaire capaciteit van de meetbrug en connector. Prima, doch een correctie over het hele frequentie gebied t.o.v. een standaard 50Ohm zou een welkome verbetering zijn.

Nog iets, ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik heb de indruk, dat het choppen van de voeding van de LCD-back light wel een beetje aan de ingang van de AD converter doorfluit. Hier is waarschijnlijk een eenvoudige remedie voor, de voeding voor de LCD-BL vóór de regulator aftakken.

Zie foto’s in bijlage. De layout is ter beschikking voor de geïnteresserden.

73, Jean / ON4JRT

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenna Analyzer v2 - ontwerp van PA1ARE- Hulp nodig!!!

#11 Bericht door fred101 »

Als je wilt weten waar de fout zit kun je een zogenaamde T-check doen. Ik kwam er achter dat wanneer ik metingen deed met een Rho in de buurt van 1 de metingen niet meer concequent werden en ook vaak afweken van simulaties en berekeningen. Dat gooide ik eerst op paracieten maar toen begon ik aan de analyser te twijfelen. Ik gebruikte eerst een willekeurige 50 ohm terminator maar na veel zoeken aan de hand van test, waaronder de T-check kwam ik erachter dat een aantal van mijn BNC terminators nog niet tot 100MHz gingen. Nu heb ik een HP terminator die in ieder geval tot 1GHz zou moeten gaan en de resultaten zijn al 100% verbeterd. Je ziet ook inderdaad boven de 1GHz meer onregelmatigheden ontstaan.

De T check is heel simpel: je meet alle 4 de S-parameters en laat die los op deze formule :
abs(s11*conj(s21)+s12*conj(s22))/(sqrt((1-abs(s11)^2-abs(s12)^2)*(1-abs(s21)^2-abs(s22)^2)))

Deze geeft een getal wat ideaal op 1 uitkomt. Het varieert tussen 0 en 2. De uitkomst mag over het hele bereik plus of min 20% afwijken. (eventueel een SP2 file gebruiken en bij R&S de software downloaden anders met excel of in mijn geval de custom-trace optie gebruiken)
0.8 is dus goed, 1.2 ook. De test is bedacht door R&S en zei hanteren voor hun VNA's een limiet tolerantie 15% maar voor huis tuin en keuken gebruik is 20% goed als uiterste maar minder is natuurlijk altijd beter.

De set up is gewoon een kabeltje van port 1 naar een T stuk met 50 ohm terminator en van dat T-stuk een tweede kabeltje naar port 2.

Is dit echter een 1 port analyser dan wordt het lastig en kun je alleen maar aan de hand van bekende loads de return loss en fase meten en dat omzetten naar Rho en R+jx. Dan weet je ook wat meer. Ik denk dat een probleem kan zijn dat er bouwers zijn die niet weten hoe het werkt en soms andere uitkomsten verwachten als dat er komt. Het is dan de vraag of die verwachting juist is. Als je calibreert direct op de poort en daarna meet via een kabel van een meter dan verandert de hele fase informatie en als de load geen 50 ohm is dus ook de complexe impedantie. Het referentie vlak moet dus in dat geval door port extensies of nieuwe calibratie verschoven worden.
Bij een "ouderwetse" vna is dat simpel bij een S11 meting. Een open of short er op en je stelt fase en dB trace op je refentie lijn en daarna je meet de Rl in dB en fase in graden. Dat reken je om en je hebt je info. Maar bij errorcorrectie aan de haqnd van software calibratie moet je basis calibratie helemaal in orde zijn. Als jij met 45-j30 ohm calibreert en je verteld de software dat het 50 ohm resestief is, dan ziet hij een echte 50 ohm niet meer als 50 ohm waar als meer dan 50 ohm en inductief.
Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie